,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday 17 June 2013

SELAGI ISLAMELAYU ADA DUA PERHIMPUNAN, CINA AKAN TERUS TERTAWA


Muktamar Tahunan PAS ke-59 pada 22 November

 

Harakahdaily, 13 Mei 2013  
MUKTAMAR PAS
KUALA LUMPUR: Muktamar Tahunan PAS kali ke-59 tahun ini akan diadakan pada 22 hingga 24 November depan, dengan negeri yang dipilih menjadi tuan rumah adalah Selangor.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, pemilihan tarikh dan tempat itu diputuskan dalam mesyuarat PAS Pusat yang bersidang semalam.

Muktamar tahun ini juga akan berlakunya proses pemilihan kepimpinan yang baru bagi setiap peringkat untuk sesi dua tahun berikutnya iaitu 2013-2015.

Untuk tujuan itu Mustafa berkata, tarikh untuk diadakan mesyuarat agung bagi peringkat cawangan dan kawasan termasuk dewan-dewan serta muktamar dewan-dewan negeri dan pusat juga telah ditetapkan.

Bagi peringkat PAS cawangan, tarikh yang ditetapkan bagi mengadakan mesyuarat agung tahunan adalah bermula 25 Mei ini sehingga 15 Julai manakala peringkat kawasan pula 12 Ogos hingga 30 September.

Bagi Dewan Pemuda, Muslimat dan Ulamak peringkat negeri pula, tarikh yang ditetapkan adalah bermula 1 Oktober hingga 31 Oktober manakala dewan-dewan peringkat pusat akan berlangsung pada 20 hingga 21 November.


PERHIMPUNAN AGUNG UMNO 2013 - JANGAN ADAKAN PERTANDINGAN UNTUK 5 JAWATAN TERTINGGI UMNO, SETUJU TAK..?


Buat pertama kali dalam sejarahnya, UMNO sebagai parti terbesar orang Melayu, akan menyaksikan pemilihan jawatan tertinggi parti dengan cara yang berbeza dan unik, melalui proses demokrasi yang lebih meluas dan sekali gus menguji kematangan akar umbi parti.

Beberapa fakta berikut yang muncul setelah tujuh pindaan dibuat terhadap perlembagaan Umno yang diluluskan perwakilan pada Oktober 2009 menjadikan pemilihan kali ini menarik perhatian ramai:

146,500 anggota peringkat akar umbi akan memilih secara langsung pucuk pimpinan parti berbanding 2,500 orang perwakilan sahaja sebelum ini. Mereka juga akan memilih langsung pimpinan di bahagian masing-masing.

Hapusnya sistem kuota yang sekali gus membuka ruang seluas-luasnya kepada anggota untuk bertanding dengan syarat minimum bagi pertandingan mana-mana jawatan Majlis Tertinggi ialah pernah memegang jawatan Anggota Majlis Tertinggi atau Anggota Jawatankuasa (AJK) bahagian selama satu penggal.

Persoalan yang timbul ialah sejauh manakah perwakilan mampu menunjukkan kematangan mereka dalam proses pemilihan kali ini?

PRU13 telah pun selesai, dan telah menampakkan BN masih lemah dari segi pucuk pimpinannya. Banyak lagi perkara yang perlu diperhalusi dan diperbaiki untuk membolehkan rakyat benar-benarnya memilih BN untuk PRU14 nanti.

Bagaimana pula dengan UMNO? Apabila ada pertandingan merebut jawatan, maka akan berlakulah senggol menyenggol, siku menyiku, tolak menolak, bentes dan membentes. Siapa yang tak mahu menang...betul tak?

Sudah menjadi tradisi dalam setiap kali pertandingan pasti ada yang menang dan juga kalah. Orang sibuk nak PRU13, ada juga yang sibuk atur langkah untuk duduk di kem mana-mana demi selamatkan 'kuasa mereka' dalam pucuk pimpinan UMNO baik di cawangan atau pun di Bahagagian.

Ada desas desus, berbunyi juga sok-sek sana sini bahawa ramai Ketua Bahagian UMNO “kemut” duit perbelanjaan PRU 13 kerana dijadikan simpanan untuk “berbelanja” sewaktu pemilihan parti tahun 2013 ini.


Pandangan GR juga ada samanya dengan beberapa rakan dalam pucuk pimpinan UMNO. Untuk mengelakkan perpecahan UMNO jawatan Presiden, Timb. Presiden dan 3 Naib Presiden tidak harus dipertandingkan. Perkukuhkan tali silaturrahim orang Melayu kerana Melayu sekarang sudah berpecah. UMNO yang menjadi parti perjuangkan nasib orang Melayu harus berubah dan rapatkan saf untuk perkukuhkan orang Melayu. Dalam UMNO sendiri jangan ada pepecahan lagi lupakan yang lain.

Jangan lupa  kesan daripada perpecahan masih boleh dirasai jika kita singkap sejarah lalu. Sewaktu pertembungan Dr Mahathir dengan Tengku Razaleigh. Sehingga hari ini masih ada lagi label Team A dan Team B.

Apabila berlaku pertembungan antara Muhyiddin Yasin dengan Tan Sri Muhammad Taib merebut jawatan Timbalan Presiden pada pemilihan yang lepas, kesannya menyaksikan Mike Tyson ‘mufarakah’ seterusnya beliau memilih untuk menjadi ahli PAS kerana mahu jaminan masuk Syurga. Ingat jangan sibuk nak peroleh kuasa, nasib rakyat dan orang Melayu yang harus menjadi perjuangan UMNO yang utama, kerana orang Melayu sekarang dah jauh terpesong dan harus kembali ke pangkal jalan.

Wajar atau tidak jawatan Presiden, Timb. Presiden dan 3 Naib Presiden dipertandingkan...harap korang boleh bagi pandangan setuju atau tidak..??-

Anwar di Himpunan ‘Black505′ Pulau Pinang esok, 11 Mei

KUALA LUMPUR 10 MEI: Himpunan Suara Rakyat Suara Keramat: Bantah Penipuan PRU 13 (Black505) yang akan diadakan di Pulau Pinang esok akan dihadiri Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Anwar 5Beliau dijadualkan akan menyampaikan ceramah sempena himpunan yang diadakan di Stadium Batu Kawan jam 8.30 malam.
Antara barisan pemimpin yang akan turut serta terdiri daripada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Orang ramai dijemput hadir, tema pakaian adalah warna hitam.