,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Friday 14 June 2013

PM JALANAN - BANG NON DULU DAN KINI SENTIASA HEBAT


POLITIK DULU & KINI

 Anwar Guna AUKU Ikat Pelajar - Bekas Presiden PMUM


Pilihanraya kampus datang lagi jika sessi 2010/2011, selain insiden pecah pintu sehingga mencederakan pengawal keselamatan kita turut dihidangkan dengan misteri kehilangan seorang calon pada malam pengundian.

Paling istimewa sekali adalah kehebatan Tian Chua, Elizabeth Wong, Nurul Izzah dan Shamsul Iskandar menyusup masuk ke dalam Universiti Islam Antarabangsa tanpa kebenaran.

Penglibatan pelajar pro-pembangkang dengan parti politik luar membuktikan bahawa kumpulan Pro-M bukan membawa suara mahasiswa sebenar sebaliknya mereka dijadikan alat untuk parti-parti pembangkang menyebarkan ideologi kepartian mereka ke dalam kampus universiti.

Ringkasan Kisah Kampus Dulu-Dulu



Gambar di atas merupakan salah satu wajah manusia pelbagai rupa yang bernama Anwar Ibrahim ketika menuntut di Universiti Malaya.

Satu wajah yang cukup dikenali, dikagumi, dipuja di kalangan aktivis mahasiswa ketika zaman gerakan mahasiswa sekitar era 60-an sehingga 70-an, dan kini manusia pelbagai wajah ini menjadi ikon dan sumber inspirasi bagi pelajar pro-pembangkang dalam menjayakan gerakan mereka.




Era 70-an menyaksikan suara mahasiswa cukup berkuasa dan pengaruh pelajar ketika itu sangat kuat. Suara pelajar mampu mempengaruhi pandangan rakyat.

Selain Anwar Ibrahim yang mengasaskan dan menjadi Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dari tahun 1968 hingga 1971,  satu nama besar dalam gerakan mahasiswa ialah Kamaruzaman Yacob, Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) 1973/1974.

Kamaruzaman Yaacob - Bekas Presiden PMUM 1963/1974
Kamaruzaman Yacob merupakan individu yang bertanggungjawab menggerakkan demonstrasi Baling, Peristiwa Tasek Utara, gerakan anti imperialis dan rampasan kuasa Universiti Malaya pada 1974.

Suara pelajar ketika era 70-an dikatakan cukup memberi kesan kepada masyarakat, sehingga pihak luar (dikatakan CIA dan KGB) cuba mendekati pelajar-pelajar sosialis pada bagi melaksanakan kepentingan tertentu hal ini diakui Kamaruzaman Yaacob ketika ditemubual Akhbar Mahasiswa (Bil 24/2007) :

Petikan Wawancara :

SOALAN : Mengenai Amerika, Pak Salleh (Salleh Hj Yusof) pernah mendedahkan yang UMSU (University Malaya Student Union) secara terang-terangan pernah didatangi CIA sekitar 60-an. Malah katanya, papan tanda dan buku-buku di perpustakaan turut dihadiahkan. Sekitar 70-an CIA pernah menyusup masuk kampus?
JAWAPAN : Saya tak begitu pasti, tetapi ada kemungkinan. Pegawai dari Kedutaan Amerika sering menghubungi PMUM, malah saya sendiri ditawarkan macam-macam benda daripada mereka. Pelajar ketika itu sangat anti-imperialis. Kita tak suka Amerika. Kalau ingat, di Jalan Ampang kita pernah berdemonstrasi anti-Amerika di Bangunan A.I.A.
SOALAN : Khabarnya saudara pernah didekati agen perisikan luar negara, KGB (Russia)?
Saya tak pasti sama ada KGB atau CIA benar-benar terlibat. Yang pasti, memang ada pihak kedutaan Russia cuba mendekati saya masa itu. Ada dua orang pelajar perempuan dari Russia. Ini lain macam sedikit. Duduk satu kolej dengan saya, selalu makan bersama. Nampak macam cuba nak ‘goda’,cuba pengaruhi saya untuk menyokong Russia. Boleh nampaklah macam ada ‘wayang’.


Wawancara Akhbar Mahasiswa - AUKU

Selain itu cubaan ejen asing mendekati pelajar sosialis Kamaruzaman Yaacob turut mengatakan Anwar Ibrahim ketika menduduki kerusi Menteri Pendidikan turut menggunakan AUKU untuk mengawal pelajar :


Muka depan kenyataan Anwar Ibrahim (penasihat organisasi Pro-M sekarang) untuk tatapan mahasiswa (baca mahasewel) seperti Adam Adli, Khalid Ismath 'Syiah Boy', Safwan Anang dan isterinya yang hilang malam pengundian sessi 2010/2011 :


SOALAN : Sepatutnya Anwar Ibrahim ketika menjadi Menteri Pendidikan dahulu, malah berjaya menjawat Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim mempunyai kuasa untuk mengubah AUKU. Tetapi beliau tidak berbuat apa-apa. Kenapa agaknya? 
KAMARUZAMAN : Bila dia dah duduk di kerusi itu, dia fikir akta ini sangat perlu untuk mengawal pelajar.
Zaman berubah seiring teknologi begitu juga dengan Anwar. Dari ABIM terjun ke dalam UMNO kononnya mahu menerapkan nilai-nilai Islamik ke dalam UMNO. 
Tetapi malangnya hanya beberapa patah perkataan islamik diterapkan ke dalam UMNO seperti nawaitu,ketirisan, iltizam ketika pembentangan bajet selaku Menteri Kewangan.
Jasa sebenar dan terbesar peninggalan Anwar dalam UMNO hanyalah memperkenalkan politik wang untuk melebarkan pengaruh kuasanya di setiap bahagian.
Kisah Kampus Sekarang
Kamaruzaman Yaacob pelopor gerakkan mahasiswa mengakui ramai pelajar tercicir sebelum AUKU diperkenalkan, namun akademik pelajar mula meningkat sebaik sahaja ia diperkuatkuasakan.
Aktivis mahasiswa harus membawa suara mahasiswa, bukan suara pihak berkepentingan, dan perkara ini dilihat tidak berlaku dalam gerakan mahasiswa hari ini lebih-lebih lagi gerakan yang disebut sebagai Pro-M atau bahasa kasarnya (Pro-Mahasewel)
Siapakah mereka, hebat sangatkah mereka?
Setahu saya ramai daripada mereka gagal di IPTA sebelum diterima masuk di IPTS di bawah kerajaan negeri yang ditadbir pembangkang yang kini muncul mahu mendakwa mereka aktivis mahasiswa? [sini]
Tengok sikit gerombolan yang mendakwa diri mereka aktivis mahasiswa zaman sekarang, tengok ramai ke tidak sokongan yang mereka perolehi setiap kali mengadakan sesuatu bantahan.
Jeng...jeng...jeng!
Campur, tolak, bahagi dan selepas didarab dengan jumlah kameraman, pejalan kaki, orang tunggu bas, orang yang nak tengok saja adalah dalam 6 orang kot.
Kejadian ini dilaporkan berlaku siang tadi di UPSI.
Aktivis mahasewel hari ini hanya mampu mencipta satu sejarah besar, yang TIDAK SEDIKIT pun mengubah lanskap politik negara, sebaliknya hanya ditertawakan oleh rakyat seluruh negara.
Apakah sejarah yang dicipta oleh Pro-Mahasewel?

Taaadaaaa...
Sejarah 'gigi Safwan Anang berterabur, rusuk patah, dan dalam keadaan nazak'. Tapi ironiknya dari peristiwa tragis yang menimpa Safwan Anang, dia dilihat tersenyum riang keesokkan harinya.


Rusuk patah wak lu...!

Cukup-cukup sudah, cukup sampai di sini sahaja...

Dari tulisan panjang lebar di atas, apa yang saya nak sampaikan adalah. Zaman sudah berubah, Anwar Ibrahim juga tidak lari daripada arus perubahan.

Dulu ABIM, selepas itu UMNO kini Anwar Ibrahim berubah menjadi PKR dan yang paling gila berubah menjadi pejuang LGBT!

Reformasin!

Hahaha...


Ini baru Aspirasi Mahasiswa yang sebenar, tunggu...! Arios!




AMUKANMELAYU - Betoi depa kata macam Pak Ka....dia boleh tukaq macam-macam kala, cuma dia bukan spesis "DUA ALAM".....awwww.....tak sanggup nyah.