,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Saturday 16 March 2013

SULTAN SABAH - TAHTA YANG MENJADI REBUTAN SETELAH KETURUNAN "KIRAM" DI HALAU DARI SULU DARUL ISLAM


SIAPAKAH PADUKA SULTAN SULU YANG SEBENARNYA?



  1
 Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II Bin Datu Wasik Aranan Puyo

Posted by DZULASREE @ Asree Sug 
Jolo Sulu, Darul Islam, 11 Okt. 2012; Pertabalan PBMM Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II Bin Datu Wasik Aranan Puyo di Jolo, Sulu Darul Islam pada 29hb Oktober baru-baru ini berjalan dengan lancar tanpa apa-apa masalah. Majlis diadakan selama 3 hari berturut-turut iaitu pada malam pertama acara Mandi Diraja yakni bersiram dengan disaksikan oleh para Datu dan Syarif, hari kedua pada 30hb diadakan perarakan mengusung Sultan Sulu mengelilingi Bandar Jolo. Kemudian pada 31hb iaitu pada hari ketiganya diadakan pula persidangan meja bulat Sultan dengan para Mantirinya dalam Rumah Bichara.
Para tetamu luar turut hadir antaranya tetamu dari Malaysia, Filipina dan Arab Saudi. Kumpulan tetamu dari Indonesia yang diketuai oleh Presiden Front Pembela Islam (FPI) merangkap Mufti Besar SSDI di Luar Negara iaitu Datu Paduka Maulana Shar'ie Habib Rizieq SyihabAl-Asy'ari Al-Syafi'e Al-Husseini tidak dapat hadir kerana masalah yang tidak dapat dielakkan. Rombongan Mufti Besar dari Indonesia ini kemungkinan akan hadir pada 17 November 2012 sempena hari ulang tahun Kesultanan Sulu semenjak 1405, atau mereka datang pada tarikh yang dikira sesuai buat rombongan Habib dapat mengadap Sultan Bantilan II. 
Bagi PBMM Sultan Bantilan II, walau pun Syeikh Qadiriahnya iaitu Datu Syeikh Dr Umar Vadillo (WIM) tidak dapat hadir kerana sedang sibuk mengurus siapkan Dinar Dirham Sulu, sekurang-kurang Muftinya dapat hadir bersilaturrahim dengan Tausug Jolo dengan harapan ikatan kekeluargaan para Syarif Indonesia dengan Tausug akan terus terjalin dan dapat keberkatan dari Ilahi sampai bila-bila. SSDI sangat bersyukur kepada Allah swt kerana mengutus Datu Syaikh Dr Umar Vadillo dan Mufti Besar Datu Habib Rizieq Syihab demi menyemarakkan lagi keinginan Tausug dan Kesultanannya menyempurnakan lagi sistem DARUL ISLAM SULU.
Walau bagaimanapun kehadiran Habib Muhammad Tareeq Al-Husseini dari Jeddah Arab Saudi telah berjaya memeriahkan majlis Diraja SSDI selama tiga hari itu. Turut memeriahkan majlis ialah kumpulan dari Malaysia yang diketuai oleh seorang Tausug dari Pertubuhan PEKIDA bagi Putrajaya dan Wilayah Persekutuan Labuan iaitu Datu Paduka Ayahanda Amran Al-Balangingi'. Sempena majlis Diraja ini NGO Malaysia yang menghantar bantuan kemanusiaan untuk Hari Raya Korban tahun ini ialah Global Peace Mission dan FGN (Future Global Network) melalui SSDI terus kepada rakyat Jolo. Dari Filipina pula beberapa individu (tanpa menyebut nama mereka) turut hadir tidak ketinggalan untuk menyaksikan hari bersejarah itu.

SSDI telah menasihatkan mana-mana individu atau kumpulan yang berada di negara-negara di sekitar Laut Sulu (Filipina, Malaysia dan Indonesia) agar menghentikan fitnah dengan jangan menilai SSDI (Sulatanate of Sulu Darul Islam) sebagai mewakili mereka. Kerana beberapa khabar angin telah sampai ke telinga SSDI bahawa SSDI yang bergerak aktif di Jolo Sulu itu adalah kononnya dibentuk oleh Malaysia. Kononnya lagi gerakan SSDI ini dibuat agar Tausug dapat membawa wilayah Sulu masuk ke dalam Malaysia pula. Satu tuduhan yang melucukan dan tidak masuk akal. 
Tuduhan seperti ini datang dari pihak-pihak yang menganggap Tausug adalah bodoh, dungu dan tiada maruah serta berterusan boleh diperbodohkan dengan retorik perdamaian palsu (seperti perdamaian MNLF 1996, MILF 2012), sedangkan jelas sekali bukan sahaja Filipina yang tidak iktiraf Kesultanan Sulu malah Malaysia sendiri berusaha jauhkan diri agar tidak dikaitkan dengan Kesultanan Sulu. Tinggal lagi sebagai sebuah negara demokrasi lebih-lebih lagi Malaysia diperintah oleh umat Islam, mereka memberi sedikit timbang rasa kepada mana-mana pihak untuk melestarikan sejarah suku kaum masing-masing. 
Hal seperti ini pun turut dilakukan oleh Filipina dengan membiarkan tidak mengganggu mana-mana kumpulan yang menguatkan Kesultanan Sulu. Menurut Menteri Luar SSDI Datuk Habib Zakaria A. tuduhan tersebut tidaklah dipandang serius oleh SSDI kerana hanya dikira sebagai khabar angin. Kerana kalau benar SSDI dibantu oleh mana-mana negara seperti Malaysia mereka perlu membuktikannya. Menurut Zakaria lagi, SSDI sebenarnya membuka tangan persahabatan seluas-luasnya kepada semua pihak untuk membantu tanpa mengira Malaysia, Filipina, Indonesia malah Amerika Syarikat pun kalau datang bertemu SSDI ia akan diterima sebagai sahabat dan tetamu demi kemaslahatan ummah Asia Tenggara.- TGM



THE FAKE SULTANS OF SULU: SATU PENDEDAHAN NGERI!!

Posted by DZULASREE @ Asree Sug 

Dipetik dari http://fakesulusultans.blogspot.com/ posting seorang yang bernama Mulid Sahaya bertarikh 15 Disember 2011, yang diberi tajuk"The Fake Sultans of Sulu". Blog ini telah disebar secara meluas dalam komuniti Tausug di Facebook (FB). Data dalam blog ini memang dari satu segi tidak selari dengan doktrin Tausug Global Media (TGM) yang memperjuangkan Tausug dan Kesultanan Sulu, namun perlu diakui keseluruhan faktanya amatlah benar dan mengagumkan.

Kebiasaan TGM melaporkan tentang Kesultanan Sulu tidak meletakkan nama "& North borneo @ Sabah" selepas ayat Sultanate of Sulu, adalah kerana North Borneo itu telah pun dimaklumi. Sebagai contoh, Pulau Palawan itu telah berada dalam tangan Filipina kerana majoriti penduduknya Visaya beragama Kristian, tapi TGM tidak akan menamakannya wilayah Sultanate of Sulu & Palawan. Kerana Palawan itu telah pun dimaklumi sebagai wilayah asal Kesultanan Sulu lama sebelum kedatangan kolonialis. Data yang diberikan dibawah ini bagi saya lebih baik dari data yang saya masukkan dalam buku Tausug & Kesultanan Sulu.

Ini kerana ketika saya menulis buku tersebut, maklumat tentang pengaku Sultan-Sultan Sulu mutakhir tidak begitu banyak malah tidak dapat dijumpai dalam internet. Namun setelah buku Tausug ini tersebar luas ke seluruh Nusantara malah versi bahasa Inggerisnya telah sampai ke Brunei, Amerika, Filipina, Thailand dan tempat-tempat lain di dunia maka bermunculan lah para penulis handal yang lebih mengetahui hal Kesultanan Sulu seperti saudara Mulid Sahaya ini.

Malah ketika ini hampir setiap beberapa bulan saya mendapat maklumat berupa email, sms atau FB, dari orang-orang tertentu (yang tidak mahu perkenalkan diri) memberi maklumat secara sukarela tentang gerakan sultan-sultan Sulu palsu ini di mana-mana. Apa pun pihak TGM mengucap jutaan terima kasih kepada saudara Mulid Sahaya kerana blog beliau tersebut turut mendapat perhatian dari orang-orang Perancis (Eropah) dan tempat-tempat lain. Mari kita lihat siapakah Sultan-sultan Palsu yang dimaksudkan.


2

SULTAN JAMALUL KIRAM III



 
   

 3

SULTAN ESMAIL DALUS KIRAM ll



TIDAK siapa tahu siapakah Sultan Sulu yang sebenar, melainkan Tuhan yang selama ini menguji waris Sultan yang masih menerima RM5,300 sebulan daripada Kerajaan Malaysia?

Namun tidak siapa juga tahu bahawa wang cession berkenaan tidak dapat ditunaikan dan disimpan oleh Pemegang Amanah iaitu Peguam Ulka T.Ulama disebabkan tidak siapapun yang masih hidup diiktiraf sebagai Sulta Sulu yang sah.

Persoalannya, jika benar Kesultanan Sulu masih wujud, kenapa semua yang mengaku Sultan Sulu yang datang ke Sabah menggunakanPASPORT FILIPINA dan bukannya PASPORT SULU!
4
 DR IBRAHIM BAHJIN SHAKIRULLAH II AL-HAJ



5

DYMM Tuanku Sultan Mudarasulail Alasatam Kiram 


 
DYMM Tuanku Sultan Mudarasulail Alasatam Kiram telah di puterakan pada 8hb Ogos 1966 di Tanjung Siasi, Sulu.
 

Pada 1976, ketika masih berusia 10 tahun, Tuanku diserahkan pada Ketua Kampung Pulau Denawan Papar,Sabah iaitu Attahi Panggayan. Semasa tinggal dengan Attahi, Tuanku diberi pendidikan tidak formal kerana tidak mempunyai dokumen yang sah.

Menyedari pihak musuh mula menghidu, Tuanku diserah kepada keluarga angkat bernama Datu Abd Naim Datu Kassan@Hashim. Ibarat ayah dengan anak, begitulah hubungannya dengan Naim, erat sekali.

Naim merupakan seorang imam di kampung Tanjung Kapur, telah berusaha mendapatkan Sijil perakuan bagi membolehkan Tuanku mendapat kerakyatan Malaysia dengan membuat pendaftaran di Pejabat Pendaftaran Kota Kinabalu, Sabah

Permaisuri Dayang Nurhijrah Kiram

Mulai hari itu Tuanku mendapat surat beranak dan didaftarkan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kinarut sehingga 1982 dan menduduki Sijil Rendah Pelajaran - SRP (Kini penilaian Menengah Rendah- PMR).
Dua tahun kemudian, beliau diserahkan kepada keluarga angkat baru, iaitu guru yang mengajar di SMK Putatan, Hamdin Osman dan Zainab Ibrahim. Sepanjang hidupnya, Tuanku tinggal dengan lima keluarga angkat.
Kehidupan Tuanku yang berpindah-randah berakhir di Melaka setelah mendirikan rumah tangga dengan Norasikin Sawal pada 1985. Beberapa bulan kemudian Tuanku melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah ICS di England dan di Singapura.

Tuanku juga adalah Penaung kepada Persatuan Kebudayaan Kesultanan Sulu, Sabah. Tujuan persatuan itu untuk memperkenalkan budaya Sulu kepada seluruh dunia.
 

Untuk menyedarkan bangsa Sulu mengenai perkembangan semasa, Tuanku menubuhkan akhbar berbahasa Inggeris - The News Sulu Times dan Suara Tausug mengunakan bahasa Sulu.



6

SULTAN MUHAMMAD FUAD ABDULLA KIRAM I

  Royal Sulu Flag     Royal Sabah Flag

WELCOME GREETINGS FROM
HIS MAJESTY SULTAN MUHAMMAD FUAD ABDULLA KIRAM I,
THE SULTAN OF SULU & THE SULTAN OF SABAH



HM Sultanan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I
The 35th Sultan of Sulu & The Sultan of Sabah,
SROHS, SROS, SRSS, SRK, SRM



Best wishes and welcome to the official website of the Royal Hashemite Sultanate of Sulu and the Royal Hashemite Sultanate of Sabah . Our Royal Family with our four sons and two daughters namely HRH Prince Ezzarhaddon A. Kiram -- Crown Prince of Sabah (Prince of Kota Kinabalu), HRH Prince Al-Mezzheer A. Kiram -- Crown Prince of Sulu (Prince of Jolo), HRH Prince Fuad A. Kiram -- Prince of Sandakan, HRH Prince Mohammad Ismail A. Kiram -- Prince of Maimbung, with HRH Princess Leila Mae Kiram and HRH Princess Maryam Jaya Kiram, offer you also their warm greetings.


Law of Succession of the Sultanate of Sulu & Sabah

We have fulfilled the Law of Succession of the Royal House of Sulu and Sabah (the Royal House of Kiram) when we were crowned on 3rd June 2006, as the 35th Sultan of Sulu and Sabah . There are three (3) sacred and vital provisions of this Law of Succession, i.e.:

1) That the most capable and most suitable among the male heirs and direct descendants (sons or grandsons) of HM Sultan Muhammad Esmail E. Kiram I (Sultan of Sulu & Sabah 1947 to 1973) must ascend the throne, and;

2) That the Proclamation of the Royal Datus and the Sharifs (descendants of Prophet Mohammed) of Sulu and Sabah must be secured as to who is the Sultan among the male heirs and direct descendants of HM Sultan Muhammad Esmail E. Kiram I (as members of the Royal Kiram blood line of succession), and;

3) That the successor must have at least five (5) ancestors who were consecutive Sultans of Sulu and Sabah.

Proclaimed by the Royal Datus, the Sharifs & the MNLF

We were proclaimed the 35th Sultan by the Royal Datus and the Sharifs of Sulu and Sabah and the Moro National Liberation (MNLF) the freedom fighter organization representing the people. We are the last surviving son of HM Sultan Muhammad Esmail E. Kiram I, our beloved departed father, who wrote the power of attorney to recover Sabah from Malaysia in 1962 and 1969 in favor of the Republic of the Philippines, and our rights as lawful and legitimate landowners of Sabah remained intact and the same since 1658 up to this day.

Royal Kiram Sultans Great Ancestor

Our great forefather and ancestor HM Sultan Jamalul Kiram I (Sultan of Sulu and Sabah 1823 to 1844), was the first Kiram Sultan plus his son and grandchildren then my father together made seven (7) Kiram Sultans of Sulu and Sabah up to 1973, whereupon our late eldest brother HM Sultan Mahakuttah Abdulla Kiram became Sultan of Sulu and Sabah from 1974 to 1986.

Policy to Recover Sabah from Illegal Occupation of Malaysia

Our policy as Sabah landowners is to recover Sabah from the illegal occupation of Malaysia and to use the resources of Sabah with an annual gross domestic product of over US$100 billion to develop and assist our people in Sulu, Tawi-Tawi, Basilan, Zamboanga and Palawan, to build schools, roads, drinking water supply systems, telecommunications, hospitals and medical health services, refuge for the orphans, widows, elderly, destitute and underprivileged. Sad to say, these services and infrastructures are non-existent in the dominions of the Sultanate of Sulu.

We urge Malaysia to pay the correct amount of rent based on the current market value of Sabah and/ or agree to a “joint administration” of Sabah and split the income derived between the Sultanate of Sulu and Malaysia .

This offer of joint administration or joint venture is also offered to all the Royal Sultans of the Federation of Malaysia to be the joint venture partners of the Sultanate of Sulu to resolve the Sabah issues.

Tausugs Seek Help of the United Nations & International Community to Protect Their Right as a Minority

Our grave concern and our beloved Tausug people now only numbering over 3 million scattered in Basilan, Sulu, Tawi-Tawi, Palawan, Zamboanga peninsula and Sabah, that the Muslim Tausug people being a minority group in 90 million Philippine Christian dominated population, and we fear our centuries old arts and culture, our Tausug language, identity and values as a people, now being eroded may be lost forever to the Tausug future generations.

The Tausugs are the Indigenous People of the Sultanate of Sulu & Sabah

We and our Tausug people seek protection of the United Nations and the international community to protect our rights as a minority group in the Philippines .

This plea of protection to the United Nations has a precedent when the League of Nations in 1921 granted protection to Aland Soumi people in Finland to protect their own identity, arts and culture, customs and traditions and the Aland’s language.


Aland Soumi Autonomy/ Protectorate

Aland islands as an autonomy/ protectorate state though part of Finland has its own parliament, administration and own government providing services to its people, flag, national anthem, police force, army, accepts aid and foreign direct investments, issues passports to its citizens with Soumi Aland and Finland symbols and names in equal sizes. Aland’s official language is Swedish while the rest of Finland is Finnish.

Aland is a member of the Nordic Council (regional grouping of Nordic nations) and can veto any international agreement that will affect Aland and its people. The Aland’s parliament had to ratify the decision of Finland to join the European Union before Finland joined the EU.

Aland is an example of autonomy/ protectorate that works well for the Alanders and guarantees their rights as a minority under the League of Nations that became the United Nations.

Please browse and share our pride in our customs and traditions, our system of government that started since 1405 and existing to this day. Also, please note that the Sultanate of Sulu & Sabah is an “Unconquered Kingdom” of warriors, brave and courageous, dedicated to the defense of their beloved kingdom, people and their customs and traditions that persisted for over 600 years.





ABOUT US

 



We are in the service of the Royal Hashemite Sultanate of Sulu and the Royal Hashemite Sultanate of Sabah under the benevolent auspices of HM Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I, The Sultan of Sulu & The Sultan of Sabah, the 35th Sultan, after his late brother HM Sultan Mahakuttah Abdulla Kiram, 34th Sultan (Sultan of Sulu & Sabah 1974-1986), and his late father HM Sultan Muhammad E. Kiram I, 33rd Sultan (Sultan of Sulu & Sabah 1947-1973).

Our primary duty and concern are to present to the world the undeniable truth and facts about Sulu and Sabah . The Kingdom of Sulu was founded in 1405 but became the Sultanate of Sulu in 1457 while the Sultanate of Sabah, including Palawan, were annexed in 1658 as the gifts of the Sultan of Brunei to the Sultan of Sulu bestowing lawful ownership to the Sultan of Sulu and the Sultanate of Sulu to this day.


Royal House of Sulu & Sabah and Royal House of Brunei , One Family that Fought Invasion of Spain for Centuries

The Royal House of Sulu and Sabah and the Royal House of Brunei are related by blood as one family. From 1521 to 1690, the Sultans of Sulu and Sultans of Brunei fought jointly the invasion and conquest of Spain in their dominions in Muslim Philippines .

Rajah Lapu-Lapu, a Muslim royal prince, killed Spain ’s explorer Ferdinand Magellan in 1521 on Mactan island.

Rajah Suleiman (raja muda, crown prince of Brunei and son of the Brunei Sultan), Muslim royal ruler of Manila with his Bruneian and Tausug warriors, defended valiantly the Manila invasion of Don Miguel Lopez de Legazpi in 1570 (first Spanish governor general) but Rajah/ Datu/ Pengiran Suleiman was heavily wounded and the Manila Muslim capital of Luzon fell to the superior firepower and cannons of de Legazpi.


Sultans of Sulu & Sabah Fought Spain Alone from 1690 to 1898

From 1691 to 1898, the Sultans of Sulu with his brave and courageous Tausug warriors fought singularly the Spanish conquest and invasion in the Philippines till Spain lost to the U.S.A. in the Spanish American War in Cuba in 1898.


The Unconquered Kingdom Signed Treaties as Sovereign & Powerful State

The Sultanate of Sulu is known to the world as the “Unconquered Kingdom” as it was never conquered by the Spaniards ever since they arrived in the Philippines in 1521 (up to their departure in 1898) and was never subjugated by the Japanese during their march in Asia in World War II, as Sulu is a kingdom of warriors, all consecrated in the defense of their beloved kingdom and their beloved Sultan.

The sovereign Kingdom of Sulu founded in 1405 was transformed into the Sultanate of Sulu in 1457 to this day. As proof of its sovereign status as a powerful Kingdom and Sultanate it signed treaties and was recognized by China in 1417, U.S.A. on 5th February 1842, France on 20th February 1845, U.S.A. again on 20th August 1899 entitled the Bates Treaty and also other treaties with Portugal, Great Britain and Spain.

The Americans occupied the Sultanate with disastrous consequences as a result of the 1898 Treaty of Paris as enumerated below:

Spain Fraudulently Included the Sultanate of Sulu & Sabah in the 1898 Treaty of Paris

Spain unlawfully included the Sultanate of Sulu as part of the Philippines when Spain signed the 1898 Treaty of Paris, that was a treaty of surrender by Spain to the U.S.A., as Spain lost the Spanish American War in Cuba in 1898. Spain ceded/ sold its possessions of Cuba , Guam, Puerto Rico and the Philippines . Spain did not conquer and did not own the Sultanate of Sulu unlike the Philippines, so Spain had no right to sell it to the U.S.A. .

The Americans, misled by Spain and worried on the inclusion of the Sultanate of Sulu & Sabah in the 1898 Treaty of Paris, compelled HM Sultan Haji Mohammad Jamalul Kiram II (Sultan 1893-1936, brother of the grandfather of Sultan Fuad I), to sign the Bates Treaty on 20th August 1899. The Bates Treaty was proof absolute that the 1898 Treaty of Paris was unlawful and questionable in relation to the Article ceding the Sultanate to the U.S.A. .


The 1899 Bates Treaty Guaranteed Sovereignty & Protection of the Sultanate of Sulu & Sabah by the Americans

The Bates Treaty stipulated the guaranteed and continued sovereignty and enshrined the Sultanate of Sulu & Sabah as a United States Protectorate.

However, U.S. President Theodore Roosevelt singularly abrogated and terminated the 1899 Bates Treaty on 2nd March 1904, without informing and without the consent of the Sultan of Sulu & Sabah, making the said termination of the U.S.A. null and void and not valid because, as per Law of Treaties and based on International Law, no one party can terminate a treaty without the knowledge and consent of the other party.

Therefore, based on the Law of Treaties under International Law, the 20th August 1899 Bates Treaty signed by the U.S.A. will show and point to the truth that the Hashemite Sultanate of Sulu & Sabah is still a sovereign state and a United States Protectorate today.

Sultan Fuad I respects the actual view of the international community of nations and the Philippine government that the sovereignty of Sulu archipelago and Sabah is vested to the Republic of the Philippines (without consent by the people of the Sultanate). However, due to historical facts and aforementioned legal evidence, he does not agree with this view and he and his committed supporters work for the full restoration of sovereignty of the Sultanate of Sulu & Sabah by peaceful means.

Sovereignty as we see it can be achieved by the Sultanate becoming a joint Philippine and U.S. Protectorate.


Malaysia Illegally Occupied Sabah From 1963 to This Day

Sabah and the island of Palawan were gifts by the Sultan of Brunei to the Sultan of Sulu in 1658 that became the properties of the Sultan of Sulu and the Sultanate of Sulu in 1658 to this day. Sabah was illegally and unlawfully occupied by Malaysia since 1963 without the consent of the lawful owners namely the Sultan of Sulu and the good people of the Sultanate of Sulu.

It is the stated policy of the Sultanate of Sulu and its beloved people to recover Sabah from the illegal occupation of Malaysia .


Fake Sultans & Impostors

Since the death of the 34th Sultan, HM Sultan Mahakuttah Abdulla Kiram in 1986, many impostors and fake sultans of Sulu and Sabah without rights installed themselves “sultans” because of greed and personal vested interests. These fake sultans want to make money out of the Sabah issue and to claim the deposited assets of the late Sultan of Sulu and Sabah in foreign banks.

We are duty-bound to expose these fake sultans to right the wrong, as these impostors are not related to the Royal Kiram blood line of succession of the Royal House of Sulu and Sabah and/ or the Royal Kiram Sultans, as they are not the male heirs and direct descendants of and are not lawful successors to the late HM Sultan Muhammad Esmail E. Kiram I (33rd Sultan of Sulu and Sabah 1947 to 1973) and they are never proclaimed as Sultan by the Royal Datus and the Sharifs of Sulu and Sabah.

To be the Sultan of the Sultanate of Sulu and Sabah, the successor must belong to the Royal Kiram blood line of succession as male heir and direct descendant of the late HM Sultan Muhammad Esmail E. Kiram I, and that the Proclamation of the Royal Datus and the Sharifs of Sulu and Sabah as “Sultan” must be fulfilled and secured. As a vital part of the Law of Succession of the Royal House of Sulu and Sabah that the successor must have at least five (5) ancestors who were consecutive Sultans of Sulu and Sabah.


HM Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I, the True & Legitimate Sultan

Only HM Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I, the 35th Sultan, fulfilled these three (3) sacred, vital and necessary requirements of the Royal Law of Succession of the Kingly Family of Sulu and Sabah.

In 2008, the Sultanate of Sulu is 603 years old, and for 185 years the Sultan of Sulu and Sabah since 1823 was a direct heir of the Kiram Royal Sultans from the time HM Sultan Jamalul Kiram I ascended to the throne of Sulu and Sabah (he was the great ancestor of HM Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I and the primogenitor of the unbroken lineage of the Royal Kiram Family of the Royal House of Sulu and Sabah that exists to this day).


Official Policy: Reject Terrorism & Peaceful Co-Existence

The Vision and Official Policy of HM Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I wherein all activities of the Sultanate of Sulu and Sabah are based: “We Reject Terrorism and Pursue Peaceful Co-Existence with others through Peace, Unity, Harmony and Stability in the Sultanate, the Philippines and other parts of the world.”

This website will help clear the many misconceptions and problems created by the stolen sovereignty of and the arbitrary annexation without people’s consent of the Sultanate of Sulu & Sabah, by the many impostors and fake sultans, and the illegal occupation of Sabah by Malaysia . Please browse through all the information presented and do not forget to inform your family members and friends to visit us also.




Our dearly beloved good people of Sabahan and descendants of great and brave Tausug warriors living in Sabah and to the members of the Sabah Pro-Independence Movement who made representations and met our Royal Cabinet Ministers earlier on!

Assalamu Alaikum!

This is a special message of greetings and best wishes to the good people of Sabah and to our Beloved Tausug descendants who are sons and daughters of valiant, loyal and courageous Tausug warriors known throughout history as defenders of the Sultanate of Sulu & Sabah, the “Unconquered Kingdom”, who never yielded and never surrendered to the invasion and conquest of Spain.

Sabah and Palawan were gifts by the Sultan of Brunei to the Sultan of Sulu in 1658 when the Sultan of Sulu gave military assistance to quell the rebellion on the island of Borneo by sending Panglima Illijji as commander of the Tausug expeditionary force numbering over 2,500 battle-tested troops against the Spaniards.

Panglima Illijji (the great ancestor of Datu Prof. Dr. Hadji Nur P. Misuari) and other Tausug warriors from Tapul and Parang, Sulu performed his duties brilliantly that made Sabah and Palawan annexed to the Sulu crown and properties of the Sultanate of Sulu to this day.

In 1878, the royal father of the grandfather of HM Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I, HM Sultan Jamalul Ahlam Kiram, rented Sabah to a British company with the provisions that it could not be transferred to any person, company or nation without the consent of the Sultan of Sulu.

The British took over Malaya and Sabah and continued to pay the rent for Sabah to the Sultan of Sulu. The British left Malaya and Sabah in 1962 but instead of returning the Sabah property to the Sultan of Sulu, it was illegally transferred to Malaysia without the consent of the Sultan of Sulu.

IN 1963, MALAYSIA ILLEGALLY OCCUPIED SABAH TO THIS DAY. It was said that a referendum was held for the people of Sabah to join Malaysia but this referendum was unfair and unlawful because Malaysia did not inform and did not give any opportunity to the owners of Sabah namely the Sultan of Sulu and the Sultanate of Sulu to present their side as landowners of Sabah before and during the said referendum.

Therefore, this referendum being unilateral and one-sided was unlawful and null and void ab initio and had no effect on the land ownership of the Sultan of Sulu and the Sultanate of Sulu over Sabah. Sabah is still the property of the Sultan and the Sultanate of Sulu to this day.

His Majesty Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I, The Sultan of Sulu & The Sultan of Sabah, Head of the Sultanate and Head of Islam in the Sultanate of Sulu & Sabah, along with the Royal Family and the Royal Cabinet, support A FREE AND INDEPENDENT SABAH under a Parliamentary Monarchy whereby Members of Parliament are elected by the people of Sabah provided, howsoever, that a free and independent Sabah will be under the reign of His Majesty Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I and his successors according to law of succession as King of Sabah.

In this proposal, the King of Sabah will reign and the Sabah Parliament will rule and administer services beneficial to all the people of Sabah.

This proposal will finally resolve the age-old recovery problem of Sabah because the Sultan of Sulu & The Sultan of Sabah as lawful owner has agreed with this compromise solution that will be a win-win position to everyone concerned.

This also means that the resources of Sabah and its gross domestic product, as well as the nearly 1 million barrels of oil pumped per day in Sabah, amounting to USD100 Billion per year, will be utilized for social and economic developments of the beloved people of Sabah. As per energy report, Sabah contains over 70% of oil reserves of Malaysia today but with this reality, Malaysia (a Muslim nation), dispossessed their Muslim brothers and sisters of their Sabah property without just compensation. This act of Malaysia is Un-Islamic and against the law of Allah and must be rejected by good peoples and the international community of nations.

It is, however, necessary that Sabah assists in the much needed social and economic developments of their underprivileged Muslim brothers and sisters in the Sultanate of Sulu and of Mindanao.

This compromise solution is agreed to by His Majesty Sultan Muhammad Fuad Abdulla Kiram I to resolve the Sabah recovery issue by peaceful means.

Eventually, once this proposal is well-received and welcomed by the good poeple of Sabah, they will then become the masters of their own destiny and the masters of their resources in Sabah worth over USD100 Billion per year, with said resources now siphoned off to Kuala Lumpur.

We pray the good people of Sabah will act on this once in a lifetime opportunity to resolve the Sabah recovery issue by peaceful means.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar!!!


1909 SULTAN SULU SABAH MORO SOLDIERS
Long Live Sultan of Sulu Sabah

Sultan Sulu Sabah asserts rights over Sabah
By Erika Sauler
Posted by: Giuseppe - SabahPhilippines@Gmail.com

 Philippines—
The Sultanate of Sulu & North Borneo Sabah on Saturday declared it would assert its property rights over Sabah North Borneo regardless of the unresolved territorial dispute between the Philippines and Malaysia. Sultan Esmail Dalus Kiram II said he had entered into an agreement with foreign companies to develop Sabah, especially its oil and gas, to press his proprietary rights. In a speech at the Manila Pavilion Hotel in Manila, the sultan said, “I am getting old and the wait is too long and so I decided to sign a development contract with some legitimate foreign companies to develop our property.” He said he had sent copies of the contract to the Malaysian prime minister to inform him “that we mean to exercise our rights as stipulated by the British high court of Borneo (in 1939).” Sabah was leased to the British North Borneo Co. in 1878 by the Sultanate of Sulu but it was made part of the Federation of Malaysia in 1963 after the British granted it independence. The Philippines’ pending claim to Sabah is dormant at this time but Kuala Lumpur continues to pay yearly rent to the sultan. The sultan’s son and royal commerce secretary, Abdula Kiram, explained that “we will exercise ownership regardless of which government owns [Sabah North Borneo].” He said they will not question the sovereignty issue because it is “complicated.” The younger Kiram lamented the measly US$1,000 Malaysia pays in annual rent for Sabah compared to the US$10-12 billion annual income the territory generates for the Malaysian government. In the same forum, the sultan said they will tap private security agencies to maintain law and order in Sulu. He said, “The Sultan of Sulu and North Borneo Sabah has decided to tap quasi-government security and peacekeeping agencies








7

Sultan Sulu Hj Rodinood Ibni Almarhum Sultan Hj 


Mmohammad Julaspi Ibni Almarhum Sultan Hj Jamalul 


Kiram II.

RODINOOD..BETUK KE PEWARIS TAKHTA SULTAN SULU???



Nama sebenarnya ialah Sultan Sulu Hj Rodinood Ibni Almarhum Sultan Hj Mmohammad Julaspi Ibni Almarhum Sultan Hj Jamalul Kiram II. Beliau ialah cucu kepada Sultan Sulu Jamalul Kiram II yg mangkat pada tahun 1936.
Untuk pengetahuan pembaca Sabahkini.net, semua ‘Sultan Sulu’ yang menyamar ‘Kiram’ itu bukanlah dari darah Sultan Jamalul Kiram II walaupun mereka memakai nama ‘Kiram’.
Walaupun nenek moyang mereka datang dari Sultan Badarudin, Sultan Mawalil Wasit, Datu Atik; Sultan Jamalul Alam mempunyai empat orang anak lelaki iaitu Sultan Badarudin, Sultan Jamalul Kiram, Sultan Mawalil Wasit dan Datu Atik.
Berhubung isu rumah bicara di Jolo, Sulu sudah tidak boleh dipakai lagi kerana mereka pun telah melakukan banyak kesalahan seperti menabalkan orang biasa menjadi ‘Sultan Sulu’ seperti ‘Sultan Ombra Amil Bangsa’, suami kepada Dayang Piandao alias Kiram. Ayahanda kepada Dayang Piandao ini ialah Sultan Badarudin. Sepatutnya dia berbintikan Badarudin dan bukannya berbintikan kepada datuk kepada Sultan Hj Rodinood yang memegang pasport Filipina iaitu Sultan Hj Jamalul Kiram II yang mangkat pada tahun 1936.
Sultan Hj Rodinood Ibni Almarhum Sultan Hj Mohammad Julaspi Ibni Almarhum Sultan Hj Jamalul Kiram II adalah Sultan Sulu dan Sabah Borneo Utara. Perjanjian sewa pajak Sabah di antara Syarikat British North Borneo Company dengan Sultan Sulu yang dimaterai pada 4 Januari 1878 sehinggalah 1978.
Sebelum Sabah membentuk Malaysia, Tun Datu Mustapha dan Tunku Abdul Rahman telah menjemput satu-satunya anak Sultan Sulu Jamalul Kiram II iaitu Sultan Hj Mohammad Julaspi datang ke Kudat, Sabah.
Tun Datu Mustapha adalah keluarga kepada Sultan Hj Mohammad Julaspi. Oleh kerana Tun Datu Mustapha mahu Sabah membentuk Gagasan Malaysia, maka Sultan Hj Mohammad Julaspi pun bersetuju disebabkan Malaysia ialah kerajaan Islam.
Sultan Hj Mohammad Julaspi, ayahanda kepada Sultan Hj Rodinood ini telah menyerahkan ‘Mohor Diraja Sulu’ dan menandatangani persetujuan Sabah menjadi sebahagian daripada wilayah Malaysia kepada Tun Datu Mustapha.
Maka Tun Datu Mustapha pun bertolak ke England untuk menyerahkan ‘Mohor Diraja Sulu’ dan tandangan satu-satunya anak Sultan Sulu Dari Sultan Hj Jamalul Kiram II yang berdaulat kepada kerajaan British.
Malangnya, selepas itu Tun Datu Mustapha mengkhianati pak ciknya sendiri, Sultan Hj Mohammad Julaspi Ibni Almarhum Sultan Hj Jamalul Kiram II kerana beliau pula yang teringin menjadi Sultan Sabah.
Sultan Sulu, Rodinood Julaspi Kiram inilah satu-satunya Sultan Sulu yang pro kepada kerajaan Malaysia. Di waktu pertabalannya di Manila yang dihadiri beribu rakyatnya, beliau telah berkata yang kerajaan Ffilipina tidak sah di Jolo, Sulu.
Sebelum ditabalkan menjadi Sultan Sulu dan Borneo Utara, beliau pernah berdebat dengan kesemua sultan-sultan palsu yang menyamar keturunan ‘Kiram’ semasa pemerintahan Presiden Ninoy Aquino di Manila, kesemua sultan-sultan palsu ini kalah malu dan terbuka tembelang mereka setelah mereka ditanya akan usul asal nenek moyang mereka.
Tiada yang berani mengatakan mereka dari darah Sultan Hj Jamalul Kiram II. Hanyasanya Sultan Sulu Rodinood Julaspi Kiram sahaja berani bersumpah yang dia dari darah Sultan Hj Jamalul Kiram II dan mengatakan sekiranya dia berbohong maka akan dilaknat Allah swt.
Maka riuh rendahlah dewan di Manila yang dipengerusikan oleh Presiden Ninoy Aquino, Setiausahanya Santanina Rasul dan ahli kabinetnya. Mereka bertanya kepada Sultan Sulu Rodinood Ibni Almarhum Sultan Hj Mohammad Julaspi Ibni Almarhum Sultan Hj Jamalul Kiram II sama ada menyokong kerajaan Filipina, maka dijawabnya dia menyokong kerajaan Malaysia kerana anak isteri dia orang Malaysia.
Itulah sebabnya kerajaan Filipina gagal menuntut Sabah sebab pewaris Sultan Sulu Hj Jamalul Kiram II tidak menyokong mereka. Adapun kedudukan Jolo, Sulu dalam kerajaan Filipina tidak sah kerana Jolo, Sulu tidak pernah dijajah.
Kerajaan Filipina cuma diamanatkan menjaga Jolo, Sulu sahaja. Demikianlah sedikit sebanyak tentang Sultan Hj Rodinood Ibni Almarhum Sultan Hj Mohammad Julaspi Ibni Almarhum Sultan Hj Jamalul Kiram II pewaris ‘Kiram’, Sultan Sulu yang sah. 




8



HM Sultan Muedzul Lail T Kiram




Photo of the Consecration of HM Sultan Muedzul Lail T Kiram, 35th Sultan of Sulu and North Borneo (Sabah) in September 2012 in Maimbung, Sulu, seat of the Sultanate of Sulu and North Borneo (Sabah); shown in the picture together with HRH Pangian Mellany S. Kiram.



9

Sultan Mohammad Aidal Aliuddin



SULTAN Mohammad Aidal M.Ali-Uddin yang ditabalkan sebagai Sultan Tawi-Tawi pada 5 Mei 2000 di Bongao, Tawi-Tawi Filipina; yang kononnya bersaudara dengan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah kini di tahan di Rumah Merah, Kimanis, Papar Sabah atas kesalahan Imigresen oleh Pasukan Petugas Khas Persekutuan.
Menurut sepupunya, Siti Kanapiya Salip Tuanku @ Fatima Binti Bungawan, Sultan Mohammad Aidal telah ditahan di Pusat Tahanan Sementara Kimanis sejak tiga bulan lalu atas kesalahan imigresen, namun menyifatkan penahanan sepupunya ada kaitan dengan perasaan dengki, dendam dan fitnah pihak tertentu yang turut merebut takhta Kesultanan Sulu.

“Tolonglah bebaskan dia dan kami akan bawa dia pulang ke Filipina. Dia sudah lumpuh sebelah badan kena stroke. Kesian dia tidak boleh bergerak sendiri. Dia tidak mendatangkan ancaman kepada sesiapa. Tolonglah,” kata Fatimah yang memberi jaminan akan menghantar Mohammad Aidal sehingga ke Filipina.
Menurut Fatimah, isteri Mohammad Aidal, Hajjah Fatima Jahra Ali-Uddin tinggal bersamanya setelah memperbaharui pas lawatan baru-baru ini turut merayu ehsan Sultan Brunei yang mengaku bersaudara dengan suaminya, namun tidak mendapat sebarang respon positif.
Editor Sabahkini.net turut menghantar SMS dan email kepada Pengarah Task Force, Datuk Misri Barham berhubung isu berkenaan, namun tidak mendapat sebarang jawapan atau ulasan.
Dalam pada itu, menurut siasatan Sabahkini.net, Sultan Mohammad Aidal dikategorikan ramai pewaris sebagai Sultan Palsu kerana beliau hanyalah anak angkat kepada Datu Aliuddin Haddis Pabila.
Mengikut salah seorang waris keluarga Maharajah Adinda iaitu Datu Ali Aman, pada suatu ketika dahulu, rumah kediaman Datu Aidal yang terletak berhampiran dengan rumah beliau di Kampung Likas telah terbakar sehingga ranap pada tahun 70-an.
Beliau (Aidal) yang ketika itu tidak mempunyai sebarang keterangan diri telah datang kepada Datu Aliuddin dan merayu untuk mengambilnya sebagai anak angkat dan seterusnya memudahkan beliau mendapat pampasan bagi rumahnya yang terbakar itu serta memudahkannya mendapat kerakyatan di negara ini.
Pada tahun 1980-an, Datu Aliuddin telah menuntut haknya sebagai pewaris kesultanan Sulu dan telah menghantar Pulau Janggi (Sepong Janggi), Cop Mohor dan bukti-bukti lain ke Muzium Negara Brunei.
Perjuangan beliau ini telah heboh satu Malaysia kerana dengan rasa bangga teringin menuntut hak itu dengan menunjukkan Pulau Janggih yang kononnya dihantar ke Muzium Brunei. Akan tetapi Pulau Jangginya itu bukanlah yang asal kerana bentuknya yang ganjil dan tidak menyerupai Pulau Janggi yang asli (bentuknya seperti buah jambu batu).
Hari demi hari dia terus rakyat Sulu dan Rakyat Malaysia dengan menjual ‘Kad Pengenalan Projek’ dengan harga yang tinggi semata-mata untuk kepentingan beliau sendiri hingga mencemarkan nama baik Kesultanan Sulu.
Disamping itu, semasa perlantikannya sebagai Sultan, seorang ahli perniagaan (namanya dirahsiakan) di Sulu telah muflis akibat penipuannya yang telah menghutang 5 ekor lembu ternakan yang kononnya di jadikan santapan untuk tetamu yang hadir dan yang lebih memalukan lagi ahli perniagaan tersebut telah meninggal dunia tanpa mendapat bayaran dari hutang lapuk Datu Aidal.
Selepas Pelantikannya sebagai Sultan yang tidak berdaulat itu, beliau telah lari ke Sabah untuk melindungi dirinya dari terus diburu akibat penipuannya sendiri. Penipuan beliau terbongkar apabila seorang penduduk (namanya dirahsiakan) dari kampung beliau telah mendedahkan semua butir-butir diri Datu Aidal termasuk ayahnya yang sebenar bernama Wahiddun dan ibunya bernama Milling yang tinggal di Tawi-tawi, Sulu.
Namun menurut Asreemoro, orang yang menghantar Barang Pusaka ke Muzium Brunei bukanlah Sultan Mohammad Aidal sebaliknya Datu Aliuddin Bin Datu Mohammad Sie/She.
Datu Aliuddin telah menghantar ‘Barang Pusaka Diraja Kesultanan Sulu’, iaitu ‘Pulau Janggi’ Atau ‘Sepoh/Sepong Janggi’ ke Muzium Brunei pada tahun 1978 untuk disimpan dengan selamat di Brunei. Barang tersebut juga telah diuji dan telah disahkan ketulenannya oleh pihak Muzium Brunei pada tahun 1978.
Barang Pusaka Diraja Kesultanan Sulu itu adalah satu-satunya ‘TANDA’ yang membuktikan bahawa Darah Waris Kesultanan Sulu (*Mulai dari Sultan Mawalil-Wasit-I @ Raja Bongsu-I) adalah berasal dari darah Diraja Kesultanan Brunei (Sultan Mohammad Hassan, Sultan Brunei ke-9).
Barang Pusaka ini telah turun temurun diamanahkan dijaga dan disimpan oleh Keluarga Maharajah Adinda sahaja (*Bukannya oleh Keluarga Kiram ataupun oleh Keluarga Shakiraullah-Pewaris Pertama), dengan matlamat sebagai ‘BUKTI’ yang Pewaris Kedua mempunyai HAK yang sama dalam Kesultanan Sulu.
Kata Asree, Perlu diingat bahawa Kesultanan Sulu dipunyai oleh ‘Dua Pewaris’ (*Pewaris Pertama-Lambang Keris dan Pewaris Kedua-Lambang Tombak/Bujjak dalam Bendera Kesultanan Sulu).
Ini bermakna, sekiranyapun pewaris pertama telah ‘Menandatangani’ sebarang Perjanjian penyerahan Kuasa atau Wilayah Kesultanan Sulu pada masa lalu, ianya masih boleh dianggap ‘Tidak Sah’, kerana satu pemiliknya (Pewaris Kedua) tidak terlibat menandatangani (Initial) penyerahan tersebut.
Inilah niat para Sultan-sultan Kesultanan Sulu, agar pada masa hadapan Kesultanan Sulu tidak akan ‘Hilang’ Di Dunia.
Menurut kajian daripada Internet, Waris Kesultanan Sulu merupakan saudara kepada Kesultanan Brunei. Sultan Mohammmad Hassan, Sultan Brunei ke-9, telah menyerahkan satu ‘Lambang Pusaka’, iaitu belahan biji benih Coco De Mer, yang dipanggil di Sulu sebagai ‘Pulau Janggi’ dan di Brunei sebagai ‘Sepong/Sepoh Janggi’.
Pulau Janggi ini telah diberikan kepada Putera Bongsu/Pangiran Shahbandar Maharajalela, yang telah dihantar untuk menjadi Sultan Sulu sekitar tahun 1600 dengan gelaran Sultan Mawalil Wasit I.
Pulau Janggi @ Sepoh Janggi (Coco de Mer) ini hanya diamanahkan kepada Keluarga Maharaja Adinda, bukan kepada Keluarga Kiram atau Shakiraullah. Ini bertujuan sebagai bukti akan kesahihan hak pewaris kedua sebagai pewaris dan penyambung kepada Kesultanan Sulu (The Heirs and Successors).
Juga merupakan pewaris yang sememangnya berkelayakan sepenuhnya untuk menuntut hak ke atas Wilayah dan Harta Milik Kesultanan Sulu iaitu sekiranya apa-apa perkara yang tidak diingini terjadi kepada Sultan Sulu daripada ‘Pewaris Pertama’.
Pulau Janggi @ Sepoh Janggi ini telah dipulangkan ke Muzium Brunei oleh Pewaris Maharajah Adinda yang bernama Datu Aliuddin Haddis Pabila bin Datu Syeikh pada 4 Mei 1978 dan telah disahkan kebenarannya oleh Pengarah Muzium Brunei pada masa itu. Pihak Muzium Brunei telah mengesahkan ketulenan Barang Pusaka tersebut dan mengesahkan hanya ‘Pewaris Kedua’ sahaja yang berhak untuk menuntut takhta Kesultanan Sulu yang telah kosong pada hari ini.
Perkataan Pewaris Raja Kedua (The second heir-apparent) iaitu panggilan Maharaja Adinda atau Arinda ini ada disebut oleh Prof. Cesar Adib Majul dalam bukunya Muslims in the Philippines mukasurat 393 dan dalam buku terjemahan Dewan Bahasa dan Pustaka ‘Islam di Filipina’ oleh Shamsuddin Jaafar, pada mukasurat 486.
Perkataan ‘Maharajah Adinda’ tersebut juga ada ditulis oleh Pehin Dato' Dr. Mohd. Jamil Al-Sufri (Pengarah Pusat Sejarah Brunei) dalam bukunya Tarsilah Brunei II, iaitu pada lampiran 251, dan dalam buku ‘Ang Philipinas’ -ARMM Edisyon, pada mukasurat 37.
Selain itu, penulis Rita Turban dari Filipina juga ada menulis artikel tentang kewujudan keluarga Maharajah Adinda ini.
Kewujudan dua waris Kesultanan Sulu ini juga ada dilambangkan di dalam bendera Kesultanan Sulu. Pewaris Pertama dilambangkan dengan lambang Keris Lurus. Dan Pewaris Kedua dilambangkan dengan lambang Tombak atau Bujak.
Kedua waris-waris ini adalah zuriat dari Sultan Badaruddin-I ibni Sultan Salahuddin-Karamat @ Pangeran Bakhtiar ibni Sultan Mawalil-Wasit @ Raja Bongsu-I, yang memerintah sekitar tahun 1718 sehingga 1732.
Putera Sultan Badaruddin-I yang sulung, (iaitu dari isteri pertamanya seorang gadis dari Soopeng @ Soppeng, Sulawesi), telah diberi nama Datu Lagasan. Setelah menaiki takhta Kesultanan Sulu, baginda menggunakan nama Sultan Azimuddin atau Sultan Alimuddin-I. Namun selepas Pembaptisan baginda oleh padri-padri Spanyol di Manila sekitar tahun 1750, baginda telah menggunakan nama Don Fernando de Alimuddin (The Christian Sultan of Jolo).
Jika mengikut hukum undang-undang kerajaan kesultanan Islam, hak Sultan Azimuddin /Alimuddin @ Don Fernando de Alimuddin dan keturunannya ini telah termansuh lantaran Pembaptisan baginda itu ke agama kristian.
Putera Sultan Badaruddin-I yang kedua, iaitu dari isteri keduanya (adalah merupakan seorang puteri dari Raja puak Tidung atau Tirun di Borneo), diberi nama sebagai Datu Bantilan. Semasa kekandanya Sultan Azimuddin @ Alimuddin-I menjadi Sultan, beliau dilantik sebagai raja muda dan dipanggil sebagai Raja Muda Datu Bantilan.
Sekitar tahun 1748, telah berlaku perbalahan di antara dua bersaudara ini. Oleh kerana Sultan Azimuddin @ Alimuddin-I telah memberikan kebenaran kepada para Jesuit dan Mubaligh Kristian Spanyol untuk menyebarkan doktrin agama Kristian di Sulu, maka perkara tersebut telah mendatangkan kemarahan kepada saudaranya Raja Muda Datu Bantilan.
Dengan sokongan beberapa rakyat Sulu serta orang-orang yang setia kepada Raja Muda Datu Bantilan, mereka telah pergi bertemu Sultan Azimuddin-I. Dalam perbalahan itu, Raja Muda Datu Bantilan telah melontarkan tombak dan telah terkena kaki kekandanya Sultan Azimuddin-I (yang melontar ialah hulubalang Raja Muda Datu Bantilan dan ini diakui sendiri oleh Raja Muda Datu Bantilan @ Sultan Muezuddin itu kemudiannya).
Bagi mengelakkkan perbalahan itu berpanjangan, akhirnya Sultan Azimuddin-I bersama putera dan puteri serta beberapa orang pengikutnya yang setia telah bertolak ke Zamboanga, dan kemudiannya ke Manila.
Di Manila, baginda dan rombongannya diberi sambutan dan layanan yang baik oleh para pegawai Spanyol dan para Jesuit Kristian. Mungkin baginda tidak menyedari bahawa kebaikan yang diberikan oleh pihak Spanyol kepadanya adalah sebagai satu muslihat. Dengan kedudukan baginda sebagai Sultan Sulu, maka mereka bolehlah menyebarkan doktrin agama Kristian terhadap rakyat Sulu.
Semasa ketiadaan Sultan Azimuddin @ Alimuddin-I di Sulu, beberapa ahli Majlis Diraja Sulu dan rakyat Sulu telah bersetuju melantik Raja Muda Datu Bantilan menaiki takhta Sulu dan menjadi Sultan Sulu dengan gelaran sebagai Sultan Bantilan Muizzuddin. Baginda memerintah dari tahun 1748 sehingga 1763.
Di masa zaman pemerintahan Sultan Bantilan Muizzuddin inilah sistem pemerintahan Kesultanan Sulu agak lebih teratur dengan ketersusunan para kabinetnya dengan jawatan yang mereka sandang.
Mengikut rekod, Sultan Bantilan ini pernah melawat ke negara China untuk berjumpa dengan Maharajah China dan baginda adalah satu-satunya Sultan Sulu yang menghadiahkan secupak tanah dari Sulu sebagai kenangan dari kerajaan Kesultanan Sulu untuk Kerajaan Kayangan China.
Selepas pemerintahan Sultan Bantilan, takhta kesultanan Sulu diberikan kepada anandanya yang kemudian bergelar Sultan Azimuddin @ Alimuddin-II. Baginda memerintah dari tahun 1763 sehingga 1764 buat kali pertama. Selepas itu takhta diberikan kepada Sultan Israil ibni Sultan Azimuddin-I, yang memerintah dari tahun 1764 sehingga 1768. Pada tahun 1768 hingga 1789 Sultan Azimuddin @ Alimuddin-II menaiki takhta Kesultanan Sulu semula untuk kali ke-2.
Pada zaman pemerintahan Sultan Azimuddin-III ibni Sultan Sharafuddin, putera Sultan Azimuddin-II yang bernama Datu Bantilan (seperti nama datuknya) telah dilantik menjadi Raja Muda Sulu dan dipanggil sebagai Raja Muda Datu Bantilan.
Selepas Sultan Azimuddin-III menduduki takhta Kesultanan Sulu selama 40 hari, baginda telah mangkat kerana tularan wabak penyakit cacar yang begitu menular pada masa itu. Ketika itu ramai datu-datu Sulu telah melarikan diri dari Sulu untuk mengelakkan dari dijangkiti penyakit tersebut. Khabarnya Raja Muda Datu Bantilan turut melarikan diri ke wilayah Borneo Utara (Sabah).
Setelah wabak reda, Raja Muda Bantilan kembali semula ke Sulu untuk menduduki takhta tersebut kerana beliau adalah Raja Muda sebelum itu. Malangnya takhta Sulu telah diduduki oleh saudara kepada Sultan Azimuddin-III yang menggelarkan dirinya sebagai Sultan Aliuddin. Inilah penyelewengan pertama oleh keluarga pewaris pertama ke atas sistem Protokol Diraja atau ‘Tartib Kesultanan Sulu’.
Raja Muda Datu Bantilan cuba berusaha untuk merampas kembali takhta Sulu yang sepatutnya milik beliau. Maka pada tahun 1808, beliau bersama dengan 500 orang pengikutnya telah menyerang istana Sultan Aliuddin. Tetapi, beliau tidak berjaya kerana Sultan Aliuddin mempunyai sokongan yang kuat pada masa itu.
Sebelum kemangkatan Raja Muda Datu Bantilan pada tahun 1812, beliau telah mengamanahkan kepada putera sulungnya Datu Aranan atau Adanan untuk mengambil kembali takhta Kesultanan Sulu yang sepatutnya milik Pewaris Kedua.
Dalam usaha beliau menuntut kembali takhta Sulu, Datu Aranan telah mendapat sokongan dari pihak British pada 1814, kerana beliau telah dianggap sultan oleh pihak British ketika itu. Sir John Hunt adalah merupakan seorang ejen British yang sering berurusan dengan Datu Aranan.
Namun hanya selepas pemerintahan Sultan Pulalun ibni Sultan Jamalul Kiram-I iaitu pada tahun 1862, barulah takhta Kesultanan Sulu diberikan secara mutlak kepada Datu Aranan.
Baginda kemudiannya menaiki takhta dengan gelaran Maharajah Arinda/Adinda Sultan Mohammad Aranan/Adanan Puyo. Malangnya kerana umur yang lanjut, selepas seminggu sahaja di atas takhta, baginda kemudiannya memberikan takhta Kesultanan Sulu kepada putera Sultan Pulalun yang bernama Datu Jamalul-A’zam @ A'lam.
Lantaran tempoh masa menduduki takhta oleh Maharajah Adinda Sultan Mohammad Aranan/ Adanan Puyo ini adalah singkat dan tidak memenuhi protokol/Tartib (iaitu seorang Sultan Sulu sekurang-kurangnya menduduki takhta selama 40 hari, sepertimana Sultan Azimuddin-III pada tahun 1808), sebab itu nama baginda tidak disenaraikan di dalam ‘Salasilah Sulu’.
Di masa perletakan takhta oleh Maharajah Adinda Sultan Mohammad Aranan/Adanan Puyo ini, takhta Sulu menjadi rebutan antara Datu Jamalul A’zam @ A'lam dan Datu Daniel (Ahli kabinet Majlis Diraja Sulu yang berjawatan sebagai Datu Amir Bahar).
Namun, di atas kuasa dan pengaruh dan sokongan Maharajah Adinda Sultan Mohammad Aranan/Adanan Puyo pada masa itu, akhirnya takhta telah dapat diberikan kepada Datu Jamalul A’zam @ A'lam, yang menaiki takhta Kesultanan Sulu dengan menggelarkan diri sebagai Sultan Jamalul A’zam @ A'lam.
Tidak beberapa lama setelah menyerahkan takhta Kesultanan Sulu kepada Sultan Jamalul A’zam @ A'lam, Maharajah Adinda Sultan Mohammad Aranan/ Adanan Puyo ini telah berhijrah ke Pulau Siasi dan menetap di sana.
Sehingga kini, makam baginda masih boleh dilihat bersama dengan makam kerabat-kerabat Keluarga Diraja Maharajah Adinda yang lain, di satu kawasan pemakaman yang dipanggil kawasan Pemakaman Keluarga Maharajah Adinda di Tanjung Siasi.
Maharajah Adinda Sultan Mohammad Aranan/Adanan Puyo ini telah melahirkan beberapa orang putera dan puteri dari isteri pertama dan isteri ketiga baginda. Zuriat keturunan baginda ini telah beranak-pinak dan telah menetap di seluruh kawasan di Sabah dan di wilayah Sulu.
Dari fakta dan kenyataan-kenyataan di atas, telah dapat dibuktikan bahawa Pewaris Kedua Kesultanan Sulu iaitu Keluarga Maharajah Adinda sememangnya wujud dan mempunyai hak ke atas Kesultanan Sulu sepertimana hak yang ada kepada Pewaris Pertama Kesultanan Sulu. Maka hak keturunan keluarga Maharajah Adinda tidaklah boleh dinafikan oleh sesiapa pun.
Dengan keterlucutan hak Pewaris Pertama Kesultanan Sulu samada pada masa Pembaptisan Sultan Azimuddin/ Alimuddin-I @ Don Fernando de Alimuddin pada tahun 1750, atau samada semasa pihak keluarga Kiram menandatangai Perjanjian Kiram-Bates Treaty pada 1899 dan Perjanjian Carpenter tahun 1915 ataupun semasa selepas kemangkatan Sultan Jamalul-Kiram-II pada 1936, iaitu dengan pengisytiharan oleh Presiden Manuel L.Quezon dalam Memorendum 20 hb September 1937, bahawa beliau tidak akan mengiktiraf lagi mana-mana Penyambung kepada Sultan Jamalul-Kiram-II. (perkara ini hanyalah melibatkan keluarga Pewaris Pertama. Keluarga Pewaris Kedua adalah tidak terlibat).
Bolehlah dikatakan mereka telah kehilangan hak ke atas Kesultanan Sulu, kini hanya boleh diselamatkan atau dituntut kembali oleh Pewaris Kedua iaitu oleh Keluarga Maharajah Adinda sahaja seperti mana yang dimaksudkan dalam Protokol Kesultanan Sulu (Tartib Sulu) itu.
Presiden Manuel L. Quezon, Presiden Filipina yang mengisytiharkan tamatnya waris kesultanan sulu bagi keluarga Sultan Jamalul Kiram-II
Ramai orang mengatakan bahawa untuk membuktikan mereka (Waris Kesultanan Sulu) adalah benar ialah dengan melihat samada mereka membawa ‘Keris dan Sarungnya’. Kalau ada maka merekalah ‘Pewaris Sebenar Kesultanan Sulu’ yang digelar ‘Waris Raja Kedua’ itu.
Persoalannya, adakah dengan hanya menunjukkan Keris dan Sarung itu sahaja yang boleh membuktikan bahawa itulah pewaris sebenar Sultan Sulu yang dicari itu? Cerita tentang keris dan sarungnya tidaklah berapa tersebar di kalangan orang-orang Tausug di Sulu.
Akan tetapi cerita tentang Pulau Janggi @ Sepoh/Sepong Janggi yang menjadi lambang ‘Bukti’ persaudaraan Kesultanan Sulu dan Kesultanan Brunei adalah yang lebih diketahui. Kebanyakan kaum tua orang Sulu percaya (yang tahu) bahawa, sesiapa yang memiliki Pulau Janggi @ Sepoh/Sepong Janggi yang asli itu, maka dialah Pewaris Sebenar Sultan Sulu yang dicari selama ini.
Dikhabarkan juga, bekas Presiden Filipina (Presiden Ramos) juga ada menyatakan bahawa Keluarga Diraja Sulu yang ada menyimpan Pulau Janggi @ Sepoh/Sepong Janggi itulah Waris Sebenar Sultan Sulu.
Maka sejak itu, ramailah orang yang menyatakan mereka mempunyai Pulau Janggi @ Sepoh/Sepong Janggi itu seperti yang didakwa oleh Sultan Aidal M.Aliuddin dan lain-lain (penyamar Sultan).
Perlu dimaklumi bahawa Pulau Janggi @ Sepoh/Sepong Janggi yang sebenar itu sebenarnya telah dihantar ke Brunei oleh ayahanda kepada YM Datu Ali Aman @ Raja Bongsu-II, iaitu YM Datu Aliuddin Haddis Pabila Bin YM Datu Mohammad Sheikh/Seh/Sie ke Muzium Brunei pada 1978.
Barang itu telah melalui Ujian oleh 9 orang Pegawai Muzium Brunei dan seorang warga British. Ujian tersebut telah mengesahkan bahawa Pulau Janggi itu adalah ‘Asli’.
Kesemua pegawai itu khabarnya telah tunduk hormat dan mencium tangan YM Datu Aliuddin dengan menyatakan bahawa Datu Aliuddin itu adalah ‘Waris Sebenar Sultan Sulu’. Kemudian pihak Muzium Brunei telah mengeluarkan satu Surat Pengesahan tanda penerimaan Pulau Janggi @ Sepoh/Sepong Janggi tersebut. Hingga hari ini surat pengesahan tersebut masih berada dalam simpanan Keluarga Maharajah Adinda.
Sebenarnya orang yang membawa YM Datu Aliuddin Haddis Pabila masuk ke Brunei pada 1978 adalah Pehin Dato Hj Awang Mohd Jamil Al-Sufri. Malangnya selepas menghantar Pulau Janggi @ Sepoh/Sepong Janggi itu ke Muzium Brunei, YM Datu Aliuddin terus sahaja balik ke Kota Kinabalu.
Sebenarnya Pehin Dato Hj Awang Mohd Jamil Al-Sufri meminta Datu Aliuddin menunggu beliau sebelum itu kerana ada sedikit urusan. Sejak tahun 1978, YM Datu Aliuddin terus menyepi di Kota Kinabalu.
Setelah tahun 2000, atas arahan dan nasihat anakandanya YM Datu Ali Aman, satu rombongan keluarga Maharaja Adinda telah bertandang ke Brunei dan sempat melawat ke Muzium Brunei (dibenarkan melihat kembali, Pulau Janggi itu oleh pihak Pengarah Muzium Brunei. Gambar ada diambil dalam Pejabat Pengarah Muzium Brunei sebagai Bukti) dan ke Pejabat Sultan Brunei (Grand Chemrlain).
Tetapi malangnya tidak dapat bertemu atau mengadap Sultan Hassanal Bolkiah, kerana pada masa itu Baginda dan keluarga dikatakan bercuti di London. Maka rombongan itu ke Pusat Sejarah Brunei (bertemu dengan Pehin Prof. Dato Hj Awang Mohd Jamil Al-Sufri).
Pehin menyatakan bahawa Keluarga Maharaja Adinda perlu meneruskan tuntutan hak ke atas takhta Kesultanan Sulu, kerana hak itu adalah milik Keluarga Maharaja Adinda. Pehin juga meminta Datu Aliuddin agar tidak susah hati. Dengan nada jelas Pehin menegaskan; "Sekiranya tiada Datu Aliuddin ini, maka tiadalah lagi Sultan Sulu kini".
Dengan ramainya orang Sulu yang membuat-buat seakan Pulau Janggi @ Sepoh/Sepong Janggi itu yang dibawa ke Manila dan diperlihatkan kepada Presiden Ramos, akhirnya Presiden Ramos membuat kenyataan lagi bahawa pewaris sebenar dan Keluarga Diraja itu ada juga menyimpan satu barang yang tidak dapat dibuat. Maka tahukah anda, apakah benda yang tidak boleh dibuat itu?
Benda itu adalah ‘Tanduk Datu Teteng @ Datu Tating’. Telah tercatat dalam sejarah bahawa Datu Teteng @ Datu Tating adalah merupakan seorang ’Pahlawan Sulu’ yang digeruni oleh pihak British di Borneo Utara kerana beliaulah yang telah menyerang kubu British di Pulau Balambangan sehingga ranap pada tahun 1775.
Tanduk Datu Teteng sebenarnya adalah berbentuk seperti batu putih (batu granit) yang telah tumbuh diubun-ubun beliau semenjak kanak-kanak lagi. Khabarnya beliau ini kebal dari apa jua jenis senjata tajam. Beliau cuma wafat setelah meminta isteri terakhirnya menarik tanduk atau batu putih tersebut dengan cara menggigitnya (ini adalah khabar yang masyhur di kalangan keluarga Maharaja Adinda).
Datu Teteng ini tiada anak atau zuriat. Ibu beliau bernama Dayang Meria ibni Sultan Badaruddin-I. Ini bermakna Dayang Meria tersebut adalah saudara kandung (seibu-sebapa) kepada Sultan Bantilan Muizzuddin (Nenek-moyang Keluarga Maharajah Adinda) ibni Sultan Badaruddin-I dan Sultan Azimuddin/Alimuddin-I (Nenek-moyang Keluarga Kiram & Shakiraullah) ibni Sultan Badaruddin-I adalah saudara kandung lain Ibu.
Keluarga Datu Teteng sangat rapat hubungannya dengan keluarga Maharaja Adinda. Mungkin kerana itulah ‘Tanduk’ beliau telah (diamanahkan) disimpan oleh Keluarga Maharaja Adinda sehingga kini. (sesiapa yang berminat untuk ingin melihatnya, bolehlah menghubungi Keluarga Maharajah Adinda yang berada di Semporna).
Dalam pada itu, Sabahkini.net mendapati bahawa Sultan Mohammad Aidal M. Ali-Uddin yang ditabalkan sebagai Sultan Tawi-Tawi yang pertama pada hari Jumaat, 5 Mei 2000 pernah datang ke Brunei bersama 23 orang pengikutnya.

Sultan Mohammad Aidal bersama isterinya, Dayang Dayang Haja Fatima Jahra Ali-Uddin ingin mengadap Duli Yang Maha Mulia Sultan Brunei, Sultan Haji Hassanal Bolkiah.
Namun mereka tidak dapat menemui Sultan Hassanal Bolkiah sekalipun baginda berada di Istana dan bagi menghilangkan kekecewaannya, mereka menginap di sebuah Hotel Terkemuka di Brunei (tidak dapat bayar bil hotel dan hanya dijelaskan keluarga Maharaja Adinda yang berniaga di Brunei) dan hanya berjaya menemui Duta Filipina di Brunei dan Menteri Luar Negeri ketika ketibaan mereka pada 23 Ogos 2000.
Menurut maklumat, Sultan Mohammad Aidal berkata, bapanya, Datu Wahiddon Aliuddin, Waris Diraja Dungon memberikuasa kepada beliau untuk memiliki lima symbol di-Raja iaitu Buah Pulau Janggih (Cocode Mere), Kitab (Dahilul Kahirat); Silver Casket (Buckle), Buckle Sultan and Persila Kasultanan (Salinan).
Turut serta dalam lawatan ke Brunei tersebut ialah Setiausaha Sulitnya, Datu Hj Dr. Abdel Hajir A. Amat; Ketua Protokol, Datu Haji Dr. Abdulmanar H. Saliddin; Ahli Sekritariat, Datu Haji Gamar A. Tiplani; Penasihat Agama dan Undang-Undang, Datu Haji Habib Abduwa Ibno; Penasihat Informasi dan Islam, Datu Haji Munap A. Saliddin; Keluarga Di-Raja, Datu Haji Mursidi H. Ludjuman dan Datu Haji Abdulmuner H. Saliddin.
Percubaan Sabahkini.net untuk menghubungi Sekritariat ‘Rumah Bichara’ (Majlis Kesultanan Di-Raja Sulu) di Barangay Alat, Jolo, Sulu, Filipina iaitu Sharif Murakib Sharif Hassan untuk mengenalpasti status Sultan Mohammad Aidal juga tidak berjaya.
Setelah kemangkatan Datu Aliuddin B. Datu Mohammad Seh pada 30 Jun 2008, maka keluarga Maharajah Adinda diketuai oleh Datu Atik Bin Datu Mohammad Seh (yang kini menetap di Semporna, Sabah), namun Sabahkini.net gagal menghubungi beliau untuk mendapatkan pengesahan berhubung Sultan Muhammad Aidal.
Lebih mengejutkan ramai pihak mendakwa bahawa Mohammad Aidal berketurunan Bajau Simunul dan tidak mungkin beliau waris Sultan Sulu. Hanya orang Taosug sahaja yang boleh menjadi Sultan Sulu dan bukannya Bajau!
Sebelum ini Sultan Mohammad Aidal mendakwa bahawa menjelang Februari 2005, Sultan Hassanal Bolkiah akan menyerahkan Sabah kepada beliau; tetapi sehingga hari ini, sejak ‘Tiga Purnama’ lalu beliau masih ditahan di Pusat Tahanan Sementara yang dikhaskan untuk Pendatang tanpa Izin?




AMUKANMELAYU - majukanlah SULU tu.....hidup aman damai dan lantiklah Sultan-Sultan ni 

menjadi WAKIL SULTAN di setiap Pulau......Sultan Bantilan ll tu dah elok menjadi SULTAN Sulu, 

jangan la... sabotaj dia....