,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday 1 September 2013

APABILA LEE KUAN YEW BERSUARA AKAN TERDEDAH SEGALA RAHSIA


Kenapa Singapura Sangat Takut Kepada Indonesia Tapi Tidak Kepada Malaysia?

Ada isu bahwa Pemerintah Singapura, ak, Lee Kwan Yew sangat menyerang Habibie. Lee Kwan Yew telah berusaha agar Habibie tidak terpilih sebagai Wakil Presiden pada tahun 1998. Lee Kwan Yew, didesas-desuskan juga ikut mengharapkan agar Habibie lengser dari jabatannya saat Habibie menjadi presiden. Setelah Abdurrahman Wahid menjadi presiden, Lee Kwan Yew terpilih menjadi penasehat ekonomi presiden. Salah satu yang kemudian menjadi bahan sorotan politisi saat itu.

Peran Singapura dalam setiap suksesi Indonesia pasca reformasi didesas-desuskan sangat kuat. Ada perbincangan di kedai kopi bahwa Singapura melalui badan usaha yang ditanamnya di Indonesia membantu salah satu kandidat. Isu tersebut, konon, tidak berani dikemukakan, karena permainannya sangat cantik, sehingga tidak ada bukti yang dapat dijadikan pegangan. Politisi yang ingin memainkan isu ini, bisa-bisa akan mendapat serangan balik yang sangat fatal.

Tergantung dari benar atau tidaknya isu tersebut, timbul pertanyaan:
Mengapa Singapura ingin bermain di Indonesia?


Menurut dugaan saya, ada beberapa logika yang dapat ditarik:

1. Posisi Singapura di pinggir Indonesia. Singapura terletak di pertemuan Selat Malaka dan Laut Cina Selatan. Pulau Singapura sendiri adalah pulau yang dibeli Rafles dari Sultan Lingga Riau. Singapura sebenarnya tidak persis di pertemuan itu, Batam dan Bintan dapat menutupinya. Kalau Indonesia mengembangkan Batam, tentu saja kestrategisan letak Singapura akan hilang.

2. Singapura menjadi tempat belanja, berobat, pendidikan bagi warga Indonesia. Tidak ada perhitungan resmi, berapa uang yang diberikan kepada Singapura oleh warga Indonesia setiap tahunnya untuk keperluan perobatan, belanja, pendidikan, wisata tersebut. Tetapi dipercaya, jumlahnya tidak sedikit.

3. Singapura menjadi alamat kantor cabang perusahaan multinasional, yang marketingnya diarahkan ke Indonesia. Sejumlah perusahaan multinasional membuka kantor perwakilan cabang di Singapura. Perusahaan tersebut melemparkan produknya ke seantero nusantara (Asia Tenggara), tentunya Indonesia sebagai negara berpenduduk terbesar di Asia Tenggara merupakan pasar terbesarnya. Bagaimana jika perusahaan tersebut membuka perwakilannya di Indonesia?

4. Perusahaan Singapura beroperasi di Indonesia. Warga negara Singapura pada umumnya hanyalah pemilik modal yang menanamkan modalnya, bagian terbesar di Indonesia. Pemodal tersebut terdiri dari warga negara murni Singapura yang berinvestasi di Indonesia dan juga eks warga negara Indonesia yang telah sukses dan pindah kewarganegaraan. Jika Indonesia telah mampu mengembangkan enterpreneurnya, amankah para investor Singapura?

Itulah beberapa alasan sederhana, kenapa Singapura sangat peduli dengan kondisi Indonesia.



1 - Kuan Yew: Kuasa milik orang Melayu, tiada beza BN atau Pakatan

August 07, 2013
Perdana Menteri pertama Singapura, Lee Kuan Yew (gambar) berpesan kepada mereka yang mengharapkan Pakatan Rakyat (PR) dalam membentuk dimensi baru hubungan antara kaum di Malaysia.
Adakah PR mampu menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu dengan merampas Putrajaya?
Membincangkan hal itu, peluang parti pembangkang untuk berkuasa adalah satu kisah yang panjang. Tidak lupa juga kemelut dalaman parti komponen dalam PR iaitu PAS, PKR dan DAP.

Agak mengejutkan, Lee mengenepikan PR. Katanya dalam sebuah buku yang dilancarkan semalam “One Man’s View of The World” sambil menambah asalkan PR tidak menguasai Putrajaya dan tidak melaksanakan polisi pelbagai kaumnya, “Apabila berdepan dengan masalah, PR tidak dapat lari dari slogan ketuanan Melayu. Penipuan disebarkan dan di situlah bemulanya permasalahan dalaman. “Jika benar PR ingin melakukan perubahan, PAS sebuah parti Islam meskipun tidak memegang kerusi majoriti dalam Pakatan, sekurang-kurangnya mereka boleh berunding untuk berkongsi kuasa yang dapat mengukuhkan lagi PR.

Dalam usaha itu, PAS boleh memberi tekanan kepada Umno sebagaimana mereka sedang ditampar hebat oleh orang Melayu sendiri,” katanya. PR memenangi 89 kerusi Parlimen pada Piihan Raya Umum ke-13 (PRU13) menafikan penguasaan dua pertiga BN bagi penggal kedua berturut-turut. PR juga mengukuhkan kuasa dengan merampas dua negeri gergasi ekonomi Selangor dan Pulau Pinang serta memperoleh undi popular 51 peratus.

Salah satu isu yang ditekankan dalam manifesto PR ialah pengagihan hasil negara secara saksama. Anwar dan pemimpin pembangkang lain menolak polisi yang diperkenalkan kerajaan kerana keuntungan polisi itu akan kembali kepada ahli kanan Umno dan keluarga mereka. - 7 Ogos 2013.


2 - Lee Kuan Yew Dakwa Malaysia Tidak Akan Maju Kerana MELAYU BODOH!!!?

Semakin biadap dan galak lagaknya Lee Kuan Yew dalam mencampuri urusan pentadbiran negara Malaysia.
Terbaru, si tua keparat itu dikatakan cuba menggambarkan bahawa sistem pemerintahan Malaysia kehilangan bakat kerana dipimpin melayu bodoh?
Ikuti petikan artikel yang admin perolehi dari laman forum carigold di bawah ini;
Malaysia was prepared to lose talent “in order to maintain the dominance of one race”, said Singapore’s founding prime minister Lee Kuan Yew in his latest book. 
In the 400-page book titled “One Man’s View of the World”, which was launched on Tuesday, the former minister mentor shares his views on international politics, the global economy, climate change and more. 
He noted that Malaysia’s “race-based politics place the country at a disadvantage” and was “voluntarily shrinking the talent pool”. 
While the government there is now “somewhat more willing to acknowledge this loss” by trying to lure Malaysians back, their efforts may be “too little, too late”, he said. 
It was mentioned in the book that in the last 40 over years, the ratio of Chinese and Indian Malaysians dropped significantly. In 1970, the Chinese made up 35.6 per cent of the population- the number shrunk to 24.6 per cent in 2010. The Indian population fell from 10.8 to 7.3 over the same period.
Lee believes that in the competition for skills and brainpower, Malaysia is “losing ground” and “giving other countries a head start”, he added. 
He also thinks that it is “impossible for (Prime Minister Najib) to win votes from the Chinese and Indians without losing votes from his party’s core supporters—the Malays”. 
He also touched on how Singapore and Malaysia have taken different paths, and that there is now a “live and let live” understanding. 
For example, in 1965, when the countries separated, English was a common language. Subsequently, Malaysia chose to drop the language. 
Years later, in 2003, English was reintroduced for the teaching of science and mathematics. 
Lee said: “When the (Malaysian) government concluded that it was a disadvantage to lose English, they reintroduced (it…).” 
This, however, was opposed by the Malays, “especially those from rural areas”, and the policy reverted six years later.
“Singapore and Malaysia have chosen two entirely different ways of organising our societies,” he noted. 
“But we have each come to the understanding that there is no need to try to influence the other to your own point of view. We cannot change them. They cannot change us,” he said. ~SOURCE

Dengan kelantangan mempertikaikan sesebuah isu sensitif seperti bangsa, apa pula perancangan mereka selepas ini?

Apakah Islam pula akan dijadikan sasaran?


3 - Bukan Sekadar Racist, Tetapi Anti Islam.

Menteri Mentor Singapura (Lee Kuan Yew) yang mengasaskan People's Action Party (PAP) bukan sekadar menjadi mentor kepada pemimpin di negara singa tersebut, beliau juga disanjung tinggi oleh pemimpin Democratic Action Party (DAP) di Malaysia. Secara rasionalnya, DAP sememangnya serpihan PAP.

Sikap rasis yang dimiliki Lee Kuan Yew juga tidak terkecuali menjadi ikutan DAP di Malaysia. Kini beliau lebih menonjolkan bahawa beliau bukan sekadar rasis, tetapi beliau juga mempunyai sikap benci kepada Islam.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengharamkan buku terbaru bapa pengasas Singapura, Lee Kuan Yew, yang menggesa agar Muslim republik itu supaya tidak terlalu “ketat” dalam amalan prinsip-prinsip Islam.

Buku “Lee Kuan Yew: Hard Truths to Keep Singapore Going” yang merupakan koleksi temu bual dengan beliau, diterbitkan Januari lalu, disenaraikan sebagai antara 15 terbitan yang “diperakukan haram” oleh Jakim dua bulan lalu.

Perakuan itu akan dibawa ke Kementerian Dalam Negeri untuk membuat keputusan.

Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Jakim mengesahkan keputusan itu diputuskan pada mesyuarat jawatankuasa penapisan bahan-bahan penerbitan berunsur Islam Jakim, Oktober lalu.

Pada 9 Februari lalu, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, ketika itu ketua pengarah Jakim berkata, Lee sememangnya seorang negarawan yang hebat kerana berjaya memajukan Singapura.

Malangnya, kata Wan Mohamad Sheikh, beliau kurang berjaya dalam membangunkan minda keseluruhan rakyat kerana masih terpengaruh dengan landskap 1960-an yang penuh dengan prejudis dan prasangka terhadap penganut Islam.

“Sudah tentu Lee Kuan Yew juga tidak tergamak merosakkan agenda dan pendekatan harmoni yang sedang dibawa oleh Perdana Menteri Singapura sekarang.

“Di samping itu, zaman menyimpan perasaan cemburu tidak berasas kepada negara jiran sudah pun berlalu dan tidak perlu dibangkitkan kerana zaman Lee Kuan Yew juga sudah menjadi sejarah. Sisa usia yang berbaki elok dimanfaatkan untuk mewujudkan rantau yang harmoni,” katanya lagi.

Lee, 88, yang pernah berkhidmat sebagai perdana menteri yang pertama, menteri kanan dan menteri mentor Singapura sebelum bersara Mei lalu berkata dalam buku itu bahawa Muslim di Singapura, dari segi sosial, telah berpisah dan menjauhkan diri mereka dan oleh itu, mereka perlu kurang “ketat” dalam amalan mereka demi membantu integrasi dan proses bina negara negara pulau itu.

Pandangan itu mencetuskan rasa tidak senang di kalangan masyarakat Melayu dan umat Islam di Singapura dan juga di Malaysia.

Ekoran protes itu, beliau menarik kenyataannya Mac lalu - beberapa bulan sebelum pilihan raya umum.

Anaknya, Lee Hsien Loong yang kini mengetuai parti pemerintah Parti Tindakan Rakyat (PAP) hanya memperoleh undi kurang kurang 60 peratus pada pilihan raya umum tahun ini, keputusan paling buruk dalam sejarah negara itu.



AMUKANMELAYU - Bebaskan Singapura dari cengkaman KAFIRUN akan damailah NUSANTARA..............