Peguam Azril : Kenapa Perlu 2 Wakil AS Hadir Perbicaraan Kes Nama Allah ?
FITNAH KALIMAH SYIRIK
Firman Allah swt, “sesungguhnya Yahudi dan Kristian selama-lamanya tidak akan sekali-sekali redha dan setuju dengan kamu (wahai umat Islam) selagi kamu tidak menurut cara kehidupan dan agama mereka. Katakanlah, sesungguhnya petunjuk Allah (yakni Al-Quran) adalah benar dan cukup bagi kami. Tetapi jika kamu masih mahu menuruti mereka sedangkan sudah sampai kepada kamu ilmu kebenaran (yakni Al-Quran), maka tidak akan ada bagimu pelindung dan pertolongan daripada ALLAH”
Al-Baqarah: 120
Anwar mahu serah bukti penipuan p'raya pada Obama
Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Pakatan Rakyat akan menyerahkan bukti mengenai penipuan yang didakwanya berlaku dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu kepada Presiden Amerika Syarikat Barack Obama.
Berucap dalam Himpunan 'Black 505' di Kuantan malam tadi, Anwar berkata Pakatan mahu kuasa besar itu menjawab mengenai kemenangan BN yang didakwanya turut disumbangkan oleh pengundi bukan warganegara Malaysia.
"Oh, katanya tadi Obama telefon kepada Datuk Seri Najib. Tak apa, tak ada masalah. Tapi saya nak beritahu kepada Presiden Obama... Amerika pun lancar perang di Iraq, untuk apa? Untuk demokrasi di Iraq.
"Saya nak beritahu kepada Amerika, kita akan beri bukti penipuan dan (kita) nak tengok kamu akan kata apa. Malaysia ini dimenangi oleh Umno pada pilihan raya baru-baru ini, bukan sahaja dengan undi rakyat Malaysia, tapi undi Banglasia," kata Anwar.
Kira-kira 30,000 hadirin yang dihadir di markaz PKR di Jalan Beserah malam tadi bersorak dan meniupkan vuvuzela sebagai sokongan ke atas kenyataan Anwar itu.
Tokoh PKR itu mengulas laporan Bernama sebelum itu bahawa Obama menelefon Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengucapkan tahniah kepada perdana menteri atas kejayaan beliau mendapat mandat daripada rakyat pada pilihan raya umum ke-13 untuk terus menerajui Malaysia.
Dalam panggilan mengejut itu, Obama menyatakan beliau faham dan menerima proses dan keputusan PRU13 baru-baru ini di Malaysia.
Berucap dalam Himpunan 'Black 505' di Kuantan malam tadi, Anwar berkata Pakatan mahu kuasa besar itu menjawab mengenai kemenangan BN yang didakwanya turut disumbangkan oleh pengundi bukan warganegara Malaysia.
"Oh, katanya tadi Obama telefon kepada Datuk Seri Najib. Tak apa, tak ada masalah. Tapi saya nak beritahu kepada Presiden Obama... Amerika pun lancar perang di Iraq, untuk apa? Untuk demokrasi di Iraq.
"Saya nak beritahu kepada Amerika, kita akan beri bukti penipuan dan (kita) nak tengok kamu akan kata apa. Malaysia ini dimenangi oleh Umno pada pilihan raya baru-baru ini, bukan sahaja dengan undi rakyat Malaysia, tapi undi Banglasia," kata Anwar.
Kira-kira 30,000 hadirin yang dihadir di markaz PKR di Jalan Beserah malam tadi bersorak dan meniupkan vuvuzela sebagai sokongan ke atas kenyataan Anwar itu.
Tokoh PKR itu mengulas laporan Bernama sebelum itu bahawa Obama menelefon Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengucapkan tahniah kepada perdana menteri atas kejayaan beliau mendapat mandat daripada rakyat pada pilihan raya umum ke-13 untuk terus menerajui Malaysia.
Dalam panggilan mengejut itu, Obama menyatakan beliau faham dan menerima proses dan keputusan PRU13 baru-baru ini di Malaysia.
Laporan yang memetik kenyataan Pejabat Perdana Menteri itu menyebut, Presiden AS itu turut diberi taklimat mengenai usaha kerajaan Malaysia untuk memastikan proses pilihan raya yang bersih dan adil.
Dalam ucapannya juga, Anwar yang juga ahli parlimen Permatang Pauh membidas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang didakwanya menerima dakwaan undi bukan warganegara Malaysia sebagai "perkara biasa".
"Dan SPR terima itu sebagai perkara biasa. Yalah, dia ada kad pengenalan biru. Penipu! Jawapan yang tidak bertanggungjawab.
"Sebab itu, saya katakan nak selamatkan negara ini, pertama sekali yang perlu undur, (Pengerusi) SPR mesti diberhenti sekarang juga," katanya yang turut disambut dengan sorakan dan tiupan vuvuzela.
"Dan SPR terima itu sebagai perkara biasa. Yalah, dia ada kad pengenalan biru. Penipu! Jawapan yang tidak bertanggungjawab.
"Sebab itu, saya katakan nak selamatkan negara ini, pertama sekali yang perlu undur, (Pengerusi) SPR mesti diberhenti sekarang juga," katanya yang turut disambut dengan sorakan dan tiupan vuvuzela.
“Apa tujuan mereka. Tak ada alasan kukuh untuk mereka hadir. Bukannya rakyat Amerika terlibat dalam kes ini ?” soal Azril Mohd Amin, salah seorang peguam yang mewakili Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) mengulas kehadiran dua wakil Amerika Syarikat (AS) ketika berlangsungnya perbicaraan di Mahkamah Rayuan, 22 Ogos lalu.
Perbicaraan kes itu berlaku ekoran permohonan pihak Titular Roman Catholic Archibishop of Kuala Lumpur yang mahu membatalkan rayuan pihak kerajaan berhubung isu nama Allah dalam sebuah akhbar mingguan Katolik ‘The Herald’.
Panel tiga hakim Mahakamah Rayuan diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin menolak permohonan pihak gereja itu dan mengarahkan rayuan kerajaan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi, yang membenarkan The Herald menggunakan kalimah ‘Allah’, diteruskan dan didengar pada 10 September.
Azril yang juga Naib Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM) berpendapat dua wakil AS itu tidak perlu hadir mendengar perbicaraan kes tersebut kerana ia melibatkan urusan dalaman negara.
“Mereka kena memahami dan menghormati kedudukan undang-undang di negara ini. Kita ini negara yang berdaulat.
“Kita tidak pula hantar wakil kita apabila sesetengah negeri di AS itu mengiktiraf perkahwinan gay, tidak, contohnyalah.
“Mereka sebagai negara sekular, kita tidak kritik, terpulanglah. Kita tidak masuk campur,” katanya lagi.
Ikutilah wawancara AIDC bersama Azril episod terakhir pada 25 Ogos di Bangi.
AIDC : Ada yang berpendapat bahawa kes kalimah Allah juga berkaitan dengan pluralisme agama. Apa pandangan tuan tentang perkara ini?
Islamisasi rantau Melayu ini khususnya Malaysia, apabila Islam itu datang, ia juga mengislamkan istilah-istilah kunci di dalam bahasa melayu. Kita jelas bila kita kata maksud Allah itu adalah Allah, Tuhan Yang Maha Esa, Tuhan orang Islam. Sebab itu kita ada perbezaan istilah itu, Tuhan. Jadi, Islamisasi bahasa itu membentuk jiwa, membentuk fikiran umat Islam.
Yang mereka cuba lakukan yang sebagaimana yang disebutkan oleh Hj Karim Omar (Setiausaha Agung MUAFAKAT) dalam kajian penggunaan istilah, bagaimana Kristian nak menggunakan istilah itu untuk memudahkan orang Islam menerima konsep-konsep Kristian. Memang ada usaha ke arah itu.
Pluralisme agama itu satu masalah, tetapi yang lebih bahayanya ialah berlakunya pertukaran akidah. Maknanya, orang Islam terus murtad. Itu yang lebih dikhuatiri.
Di Indonesia ada kebangkitan Kristian. Mereka memberikan makanan kepada orang-orang Islam di Indonesia, gereja-gereja memberikan makanan kepada orang-orang Islam khususnya untuk tujuan murtad. Jadi, sebenarnya masalah akidah, masalah yang lebih besar.
Maknanya pluralisme itu adalah satu cara awal untuk mengelirukan untuk mencapat matlamat akhir, murtad.
AIDC : Tuan sebutkan tentang tuntutan IFC. Di belakang IFC adalah Konrad Adeneur Siftung (KAS) dan di belakang badan pemikir Anwar, Institut Kajian Dasar (IKD) juga ada KAS. Jadi, seperti ada perkaitan di sini ?
Itulah maksud saya. Semasa zaman-zaman reformasi itu apabila usaha untuk memperkenalkan gerakan demokrasi yang kononnya lebih kontemporari, pendekatan-pendekatan hak asasi manusia yang lebih kontemporari, ada bengkel-bengkel kepimpinan untuk orang muda, latihan-latihan hak asasi manusia.
Atas dasar itu, banyak tumbuh institusi-institusi pemikir. Masa tu lebih awal lagi IKD sudah ada. IKD ini lebih agresif menjemput dana-dana antarabangsa.
Saya masih ingat lagi semasa tahun 2000, saya duduk dalam jawatankuasa penganjur ke arah menubuhkan IFC itu.
Saya terlibat sebagai wakil ABIM. Masa itu saya Ketua Biro Integrasi Nasional. Saya terlibat dalam banyak dialog antara agama, Inter Faith Dialogue. Semasa itu Dr Chandra Muzaffar ada dan kita ada kawan-kawan daripada gabungan NGO Islam ACCIN (Allied Coordinating Committee of Islamic NGOs) dan juga daripada Sister in Islam (SIS).
Kami hadir dalam siri-siri mesyuarat awal yang pada masa itu dipengerusikan oleh Cecil Rajendra seorang peguam dari Pulau Pinang, dia terkenal dalam bidang hak asasi manusia. Malik Imtiaz juga hadir.
Kemudian, dalam mesyuarat-mesyuarat awal itu, dibentangkan masalah-masalah yang berkaitan dengan umat Islam. Sebagai contoh, ditimbulkan perbezaan mazhab, hak menganut Syiah mengapa dihalang.
Dalam mesyuarat itu ditimbulkan tentang aduan ibu bapa yang anaknya dipaksa pakai tudung di sekolah. Kemudian, disebut lagi tentang azan. Ketika itu ada seorang peguam di Johor, peguam bukan Islam yang mempersoalkan tentang azan yang kuat, itu dakwaan dia lah.
Jadi, perkara-perkara itu disebutkan tapi kami sebagai NGO Islam menghadiri mesyuarat PROTEM IFC itu atas dasar kita percaya untuk membincangkan perkara-perkara bukan bersifat teologi dan intra-faith yang boleh dikongsi bersama.
Sebagai contoh, peranan agama dalam menentang rasuah. Peranan agama menjaga alam sekitar dan sebagainya. Isu-isu yang bukan bersifat teologi.
Dan kita kata, kalau nak bincang tentang teologi, jika hendak dibuat secara umum, dipanggil sarjana Islam, Kristian, Hindu dan sebagainya. Atau bincang secara akademik dan tertutup. Kalau nak buat interfaith, jika kita panggil umum, bahaya untuk benda-benda macam ini. Takkan kita hendak mempersoalkan tentang mazhab dan isu-isu seperti itu.
Jadi, kami dah pun menyatakan rasa tidak selesa pada ketika itu. Tapi, bila mereka bertegas dan mengeluarkan draf awal Akta Suruhanjaya Antara Agama itu, yang pada masa itu bekas Presiden Majlis Peguam, Tuan Zainur Zakaria, beliau telah mengkaji dan menulis satu kertas kerja yang agak baik melihat apa fungsi Suruhanjaya Antara Agama ini.
Yang menjadi penaja bengkel kebangsaan itu adalah KAF. Dia (KAF) menaja, Bar Council menjadi penganjur dan diteruskan walaupun kami membantah.
Sebab itulah saya tidak terkejut kalau KAF terus terlibat dalam usaha-usaha sebegini. Dan kita juga ada Becket Fund. Kalau saudara tengok di mahkamah dalam isu Allah baru-baru ini, yang hadir, dua wakil daripada kedutaan Amerika Syarikat (AS).
AIDC : Ada dua wakil AS ?
Ya. Apa tujuan mereka. Tak ada alasan kukuh untuk mereka hadir. Bukannya rakyat Amerika terlibat dalam kes ini. Mereka kena memahami dan menghormati kedudukan undang-undang di negara ini. Kita ini negara yang berdaulat. Kita tidak pula hantar wakil kita apabila sesetengah negeri di AS itu mengiktiraf perkahwinan gay, tidak, contohnyalah.
Mereka sebagai negara sekular, kita tidak kritik, terpulanglah. Kita tidak masuk campur.
AIDC : Apa sebenarnya fungsinya Suruhanjaya Antara Agama itu ?
Fungsinya seolah-olah mengambil alih dan juga mengumpul kes-kes yang mana seseorang yang boleh datang mengadu jika tidak berpuas hati pada satu-satu agama khususnya pada agama Islam, mereka boleh datang mengadu pada suruhanjaya sebelum mengambil tindakan.
Jadi, itu yang menjadi pokok permasalahan.
Mereka mengatakan bahawa Islam itu tidak sepatutnya berada di dalam kedudukan yang berbeza dengan agama-agama lain. Sebab itu, mereka kata kena ada satu suruhanjaya untuk mengawal selia perkara-perkara ini.
14 tuntutan itu sebenarnya antara isu-isu yang telah dibincangkan dalam jawatankuasa itu, kemudian, kami telah mengambil keputusan untuk menarik diri.
Kami daripada ABIM, ACCIN dan Dr Chandra sendiri menarik diri tetapi Sister in Islam masuk semula dan diteruskan.
AIDC : Tuan sebutkan tentang reformasi. Kebangkitan NGO-NGO hak asasi manusia berlaku kemuncaknya ketika era reformasi seperti Suaram, Hakam dan sebagainya. Kemudian, sesetengah NGO-NGO berjenama Islam juga berbau hak asasi termasuklah Sister in Islam dan terbarunya Islamic Renaisance Front (IRF). Akhirnya majoriti NGO-NGO itu bergabung dan ditranformasi menjadi badan induk, BERSIH. Adakah ini kemuncaknya ?
Kalau kita tengok pada negara-negara lain, mereka suka menggunakan istilah-istilah sebegini, BERSIH. Tapi disebalik alasan hak asasi manusia, demokrasi dan kebebasan, kumpulan-kumpulan minoriti contohnya kumpulan LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual & Transgender) dan juga kumpulan yang mahukan kebebasan beragama, merekalah yang menjadi kumpulan pendesak dan mempengaruhi pandangan awam.
Kita jangan terperangkap dengan penjenamaan sebegini. Sebab itu kita kena berhati-hati soal ini. Jika kita ingin kononnya atas nama nak membersihkan pilihanraya, kita juga perlu kaji siapa sebaliknya di belakang mereka itu. Dari mana mereka mendapat dana atau bantuan atau apa fahaman mereka.
Fahaman yang mereka bawa itu bahaya, pluralisme..liberalisme. Kita kata, ‘oh NGO Islam kena terlibat dalam isu-isu yang melibatkan hal ehwal agama, seperti membersihkan pilihanraya…’
Memang betul tidak dinafikan tapi kena pastikan siapa orangnya yang bawa perkara ini, fahaman dia bagaimana.
Kemudian, pada masa yang sama juga mereka memasukkan unsur-unsur fahaman liberalisme, pluralisme dan sekularisme.
Kita kena berhati-hati. Dari pengalaman kita memang macam tu.
AIDC : Berdasarkan pengalaman tuan sendiri ?
Ya. Dan tahu adanya Bersih itu, maknanya dari satu segi boleh pergi ke kerangka yang lebih jauh lagi.
Kita tengok NGO-NGO yang terlibat itu. Kalau saudara tengok pada draf laporan COMANGO itu, kebanyakan NGO-NGO itu adalah seorang sahaja, tokoh yang mendapat latihan, pendedahan di luar negara.
Kita tengok NGO-NGO yang terlibat itu. Kalau saudara tengok pada draf laporan COMANGO itu, kebanyakan NGO-NGO itu adalah seorang sahaja, tokoh yang mendapat latihan, pendedahan di luar negara.
Dan mereka juga terlibat dalam usaha-usaha menyebarkan fahaman yang tidak sesuai di negara kita ini, yang anti-Islam. Ada di kalangan mereka pejuang hak homoseksual dan LGBT tetapi mereka nak bercakap tentang demokrasi. Kalau nak bercakap tentang demokrasi, panggil orang yang berkelayakan lah.
Demokrasi itu adalah suara ramai. Dan suara ramai di Malaysia ini adalah orang Islam, majoriti.
AIDC : Tentang LGBT. Pada 19 Ogos lalu, Mahkamah Rayuan menolak rayuan pihak penganjur Seksualiti Merdeka 2011 untuk membatalkan keputusan polis mengharamkan semua program mereka pada tahun itu. Adakah ini sebahagian daripada apa yang tuan sebut tadi ?.
Ya. Seksualiti Merdeka adalah manifestasi perarakan gay sedunia. Di Malaysia ia dinamakan Seksualiti Merdeka. Itu sangat jelas yang kita tengok. Mereka atas nama SOGI (The Sexual Orientation and Gender Identity), di peringkat antarabangsa, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB)
Baru-baru ini pada tahun 2012 ada dibincangkan tentang SOGI itu. Ada usaha di peringkat antarabangsa untuk memastikan bahawa hak-hak LGBT perlu diberikan tempat yang lebih di arus perdana.
Saya telah bincangkan dalam beberapa artikel, panjang lebar sejarah LGBT ini. Kalau saya dipanggil di forum-forum, saya beritahu, untuk menyelesaikan masalah LGBT ini, saya cadangkan kita kena kembali kepada punca sebelum tahun 1976.
Pada tahun 1976, homoseksualiti dikategorikan sebagai penyakit mental. Kemudian berlaku sekitar tahun 1976..1977 itu saya tak ingat, berlaku satu mesyuarat American Psychiatric Association telah melakukan mesyuarat saintifik dan pejuang-pejuang LGBT itu serbu masuk menolak dan mendesak supaya mereka diiktiraf sebagai orang biasa. Mereka menuntut supaya mereka dikeluarkan daripada kategori penyakit mental.
Selepas itu, sekitar 1980-an, WHO (The World Health Organization) telah mengeluarkan homoseksual ini daripada penyakit mental.
Gerakan itu, 20 tahun..30 tahun kemudiannya telah menular ke Indonesia. Itu negara Muslim terbesar. Perkahwinan pasangan gay yang pertama berlaku di Indonesia pada tahun 1982.
Sehingga tahun lepas dan awal tahun ini, New Zealand menjadi negara terkini mengiktiraf perkahwinan sesama jenis. Empat belas negara seluruh dunia dan sekarang ini wujud juga usaha-usaha untuk Malaysia mengiktiraf hak LGBT ini.
Pertamanya mereka mahu membatalkan Seksyen 377 Kanun Keseksaan dalam perlembagaan itu yang berkaitan dengan liwat.
Kemudian, undang-undang Syariah yang berkaitan dengan kesalahan liwat, jenayah liwat dan sebagainya, juga mereka mahu tidak dipraktikkan di negara kita.
Jadi sudah ada suara-suara yang mengatakan bahawa undang-undang sodomi itu sudah lapuk, ketinggalan zaman. Kemudian, selepas itu akan dihapuskan mereka akan memperkenalkan undang-undang menghalalkan perkahwinan sejenis.
Oleh sebab itu, Seksualiti Merdeka, sebagaimana pattern di negara-negara Barat, tentang gay parade (perarakan gay) setiap tahun, juga cuba dipraktikkan di Malaysia. Di Malaysia, mereka tidak boleh buat perarakan gay seperti itu, sebab itu mereka namakan sebagai Seksualiti Merdeka.
AIDC : Terjemahan kepada gay parade juga?
Itulah manifestasinya. Asalnya mereka hanya membuat forum dua..tiga tahun sebelum itu. Lepas itu, mereka nak memperluaskan lagi pengaruh mereka.
Jadi, bila pihak berkuasa mengambil tindakan, mereka tidak puas hati dan menjadikan kes ini sebagai kes mahkamah. Dan kita perlu ingat apabila pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap penganjur, itu juga dijadikan isu di peringkat rangkaian hak asasi manusia. Semakan di peringkat PBB nanti, dimasukkan juga laporan bagaimana mereka ditekan, didiskriminasi. Padahal, mereka kena faham kedudukan Malaysia sebagai salah satu anggota negara OIC (Organization of the Islamic Conference).
Pada 14 Februari 2012, kumpulan hak asasi manusia bagi negara-negara OIC telah menulis surat kepada PBB membantah percubaan untuk memperkenalkan SOGI ini, LGBT rights, hak-hak LGBT di dalam “bahasa” Hak Asasi Manusia PBB .
Jadi, mereka tahu pattern itu, mereka tahu bila mereka mendesak di pelbagai peringkat, mereka akan dapat juga hak itu. Mereka akan tuduh kerajaan di dalam sesebuah negara, dalam konteks Malaysia, mereka akan tuduh kerajaan sebagai tidak mengiktiraf hak minoriti, kejam, zalim dan sebagainya.
Mereka gunakan bahasa-bahasa hak asasi manusia seperti itulah.
Mereka akan bercakap tentang standard. ‘Oh Malaysia ini tidak capai standard, Malaysia menentang apa yang telah dipersetujui oleh kebanyakan negara-negara PBB.’ Itu yang biasa mereka pakai.
AIDC : LGBT di Malaysia juga sekarang ini menjadi satu fenomena dan penentu kepada kemenangan parti-parti politik seperti yang berlaku di Amerika Syarikat. Adakah begitu?
Atas nama hak asasi manusia. Mula-mula 10 tahun pertama selepas reformasi, diperkenalkan istilah-istilah itu. Golongan-golongan muda, mereka yang menjadi pengamal undang-undang, sekretariat muda, mereka sudah boleh memahami isu asas dalam hak asasi manusia. Sekarang ini mereka mula memperjuangkan.
Bila hak asasi manusia, ia pakai prinsip equality, kesamaan. Jadi, sama ada kamu itu normal ataupun kamu itu LGBT, kamu berhak untuk mendapat perkara yang sama. Itu prasyaratnya.
Pada kita, kita kena balik pada tahun 1976..1977, yang menyebut bahawa ‘kamu ada masalah, kamu ada penyakit. Jadi, perlu kita mendekati mereka dengan cara yang bersesuaian dengan orang-orang yang berpenyakit ini.
Tapi sebaliknya mereka mahu hak sebagaimana orang lain boleh mengiktiraf. Maknanya kalau ada majlis perkahwinan pasangan gay, perlu diikitiraf. Kalau kita terima kad perkahwinan lelaki sesama lelaki itu, jangan dipandang taboo, jangan dipandang pelik. Itulah hak yang mereka nak.
Mereka nak pengiktirafan sosial, undang-undang, nak menjalani hidup sebagai biasa. Sekarang ini di AS pun ada Defense of Mariage Act di mana dipanggil pasangan-pasangan gay, LGBT ini boleh mendapat hak sebagaimana orang lain dalam kes-kes kematian, hak untuk mewarisi harta. Sampai ke peringkat itu.
Adakah kita mahu masyarakat kita menjadi seperti itu ?
AIDC : Mungkin LGBT Malaysia akan sampai menuntut hak seperti itu ?
Ya.
Sebagaimana yang berlaku di Pulau Pinang, seorang LGBT dilantik sebagai pegawai kepada ADUN berkenaan.
Sebagaimana yang berlaku di Pulau Pinang, seorang LGBT dilantik sebagai pegawai kepada ADUN berkenaan.
Kalau dia mungkin gay atau lesbian maka kena diuruskan mengikut pendekatan yang sesuai. Tetapi yang menjadi masalahnya dia nak pengiktirafan, nak menghalalkan perbuatan yang sebenarnya dalam undang-undang negara kita adalah jenayah..sodomi. Nak menghalalkan perkahwinan sejenis dan menyebarkan perkara itu kepada umum sebagai suatu hak asasi manusia. Itu yang menjadi satu masalah.
Memanglah dalam agama Islam ada pendekatan tertentu orang-orang macam ni. Ia kena ditangani menurut lunas agama dan pendekatan perubatan.
Tapi kalau seperti yang dibuat oleh Seksualiti Merdeka, mereka mengatakan bahawa mereka adalah normal. Mereka mengajak orang ke arah itu. Wujudkan satu gerakan untuk memastikan lebih ramai orang mendapat pengiktiran sosial dan undang-undang. Mereka menuntut penghapusan undang-undang tersebut yang melindungi masyarakat.
Hakikatnya, kita melindungi kesejahteraan masyarakat kerana kita ada prinsip amar maaruf nahi mungkar dan konsep pahala dan dosa, jadi, kenapa mereka nak membiarkan perkara-perkara yang boleh membawa kehancuran kepada masyarakat.
AIDC : Pada tahun 2005, ketika berlakunya kes Lina Joy, nama Malik Imtiaz dan juga SIS ini menjadi satu nama yang negatif kepada masyarakat, namun hari ini, ada lagi tokoh-tokoh lain yang membawa versi yang hampir sama seperti Malik Imtiaz dan SIS, tetapi masyarakat tidak bersatu, tidak lagi melihat sebagai imej yang negatif seperti sebelumnya..
Tahun lepas…17 dan 18 November 2012, apabila deklarasi hak asasi manusia ASEAN itu dilancarkan yang ditandatangani oleh ketua-ketua ASEAN, Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia telah pun membuat penegasan bahawa beliau tidak akan mengiktiraf LGBT. Syarat tandatangan adalah hak-hak LGBT itu tidak diiktiraf.
Dan bulan September sebelum itu, diadakan perundingan di kalangan NGO-NGO ASEAN mengenai teks deklarasi tersebut. Saya membuat komen tentang teks tersebut dan kami dihujani dengan kritikan dan tuduhan yang sangat teruk.
Serangan-serangan yang sangat teruk, kalau dipanggil..digunakan istilah ‘anak haram’ dan sebagainya.
Kami yang memperjuangkan yang mengatakan bahawa LGBT ini tidak boleh dijadikan hak, kamilah pula yang dipandang sebagai ‘minoriti’.
Tetapi, bagi kami, perkara ini adalah perkara yang biasa, keadaan zaman sekarang. Kita yang memperjuangkan kebenaran itu sebenarnya yang dipandang sebagai orang yang ketinggalan, jumud, digunakan istilah-istilah sebagai sick mentality.
Sebab itu saya baca satu artikel, kenyataan Ketua Paderi Kuala Lumpur tentang kes Allah yang berlaku 22 Ogos baru-baru ini, ada tuduhan bahawa mereka khuatir dengan sikap NGO-NGO Islam yang hadir pada hari itu, dia sebut akan menimbulkan rusuhan kaum.
Tadi tuduhan sick mentality, sekarang rusuhan kaum pula. Pasal kita memperjuangkan apa yang ada dalam Perlembagaan Persekutuan secara sah, sahih. Kita berhujah mengikut hujah-hujah dalam mahkamah secara normal. Tak ada pula kita nak perang dengan mereka. Di mana rusuhan kaumnya ?
Jadi, pada saya label melabel ini, jika mereka nak panggil kita dengan panggilan apa pun, nak memomokkan apa sahaja, kita sebenarnya sudah tahu taktik itu, sudah berlaku di peringkat antarabangsa pun. Sebagaimana berlaku satu pengeboman di sebuah negara Barat, terus dikeluarkan Islamic terrorism, Muslim teroris. Ini streotaip yang biasa berlaku.
Malik Imtiaz, dia pun lulusan undang-undang UIAM. Mereka yang terlibat dalam Sister in Islam, yang nak memperjuangkan hak-hak wanita Muslim, asalnya niat mereka baik tapi masalahnya mereka tidak mengiktiraf autoriti dalam agama Islam.
Itulah bermulanya mereka, membiarkan kebebasan berfikiran itu menguasai hujah-hujah ilmiah dan juga susur galur autoriti dalam agama kita.
Kalau di negara Barat sebagai contoh, Kristian Barat itu, agama Kristian Barat itu adalah hasil daripada pengalaman mereka, hasil budaya. Padahal kita, Islam yang menentukan budaya mana yang sesuai.
Jadi, kalau berlaku label-label sebegini, kita tidak terlalu khuatir tapi kita kena teruskan dengan usaha-usaha dakwah dan intelektual, kena lawan mereka. Sebab mereka telah membentuk pandangan umum tentang isu-isu yang melibatkan Islam.
Dan kita pun terlambat, banyak kali terlambat. Kita tidak memberikan respon yang cepat.
AMUKANMELAYU - Kerana terlalu terbuka(Konon), sema benda hendak di kongsinya, Bala semakin menghampiri kepada mereka yang "TERLALU" Demokrasi.