,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Thursday 19 September 2013

MCA DAN KOMUNIS KEDUA-DUANYA CINA

CINA ADALAH PENJAJAH DI NUSANTARA
Makam Pahlawan - Cina nak Ching Peng di semadikan disini?

  "(Chin Peng) tidak perlu diberi penghormatan terakhir kepada orang yang tidak bertanggungjawab membunuh ramai pejuang negara" -NAJIB


Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua yang tinggal dalam buangan di Thailand meninggal dunia di sebuah hospital di Bangkok pada pukul 6.20 pagi hari ini akibat sakit tua.

Sepanjang mengetuai komunis semasa zaman darurat pada 1948 hingga 1960 dan 1968 hingga 1989, pelbagai kekejaman dilakukan Chin Peng serta pengikutnya terhadap anggota keselamatan negara serta orang awam.


Mendiang bertanggungjawab mengepalai komunis membunuh sebanyak 2,083 anggota keselamatan negara dan mencacatkan 3,541 anggota lain manakala sebanyak 2,588 orang awam pula dibunuh dengan 1,490 yang lain cedera.


MCA DURI DALAM DAGING

MCA Desak Kerajaan Benar Abu Mayat Chin Peng Dibawa Pulang 

Putrajaya perlu membenarkan abu mayat Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya Chin Peng di bawa masuk ke Malaysia demi menghormati Perjanjian Hatyai, kata MCA.

Naib Presiden parti komponen Barisan Nasional (BN) itu, Gan Ping Siew menegaskan, masyarakat antarabangsa akan memandang serong terhadap Malaysia sekiranya terus melarang abu mayat Chin Peng di bawa masuk ke negara.

"Kubur Karl Marx sekali pun ditempatkan di tengah ibu kota London walaupun empayar British menderita akibat ideologi Komunis yang dibawanya," kata Gan merujuk kepada pengasas ideologi komunis itu.

Tindakan diambil Putrajaya itu menurut Gan hanya akan menambah derita negara ketika pendudukan komunis di negara ini dan rakyat akan terus terseksa dengan bisa peperangan terdahulu.
Gan Pin Siew
"Perjanjian Damai Hatyai memperuntukan jaminan kerajaan terhadap mereka yang meletakkan senjata...ia seharusnya turut terpakai terhadap mendiang Chin Peng," kata Gan lagi dalam satu kenyataan hari ini.

Jelasnya lagi, meskipun Jepun pernah menjajah Malaysia suatu ketika dahulu, negara ini tetap mengadakan hubungan diplomatik dengan negara itu dan mengapa tidak dengan Chin Peng.

Semua agama tegas Gan menuntut penganutnya mengamalkan budaya memaafkan.Putrajaya sebelum ini menolak gesaan agar abu mayat pemimpin Komunis itu di bawa ke negara ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan tidak akan mempertimbang sebarang permintaan daripada anggota keluarga Chin Peng supaya mayat bekas pemimpin PKM itu dibawa pulang ke negara ini untuk urusan pengebumian.

Najib menegaskan bekas ketua pemimpin komunis yang meninggal dunia di Bangkok itu akan terus diingati sebagai pemimpin pengganas yang terlibat melakukan pelbagai kekejaman terhadap rakyat dan serangan ke atas pasukan keselamatan.

Chin Peng dilaporkan meninggal dunia di sebuah hospital di Bangkok kira-kira jam 6.20 pagi kerana sakit tua.Dia dilahirkan pada 21 Oktober 1924 di Sitiawan, Perak.

 

DAP,MCA dan Gerakan MENUDUH KERAJAAN MELAYU LANGGAR PERJANJIAN DAMAI HATYAI?

Pihak pembangkang yang dikuasai golongan Cauvinis kaum dan Mega ultra kiasu dalam DAP,MCA dan Gerakan serta sebahagian Melayu Liberal keparat sering membangkit kan satu persoalan :

Mengapa Chin Peng tidak dibenarkan pulang ke Malaysia setelah Perjanjian Hatyai ditandatangani?
Apakah dengan tindakan itu Kerajaan Malaysia telah melanggar perjanjian?

INI JAWAPANNYA!

Chin Peng Tidak Mahu Bubar PKM

Datuk Rahim Mohd. Noor yang ketika itu menjadi Pengarah Cawangan Khas PDRM diperkenalkan buat pertama kali kepada Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng oleh Mejar Jeneral Kitty di Phuket pada 3 November 1989.


MASIH ada orang hairan kenapa Kerajaan Malaysia tidak membenarkan Chin Peng, Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya yang diharamkan, pulang walaupun sudah memeterai Perjanjian Damai menamatkan "peperangan" antara kedua-kedua belah pihak di Hadyai pada tahun 1989.
Keenganan Kerajaan Malaysia membenar Chin Peng pulang menyebabkan beliau membawa kesnya ke mahkamah hingga sampai ke Mahkamah Persekutuan, yang akhirnya menolak permohonan itu.
Pada 27 Julai lalu Mahkamah Rayuan membuat keputusan sebulat suara ketika menolak dengan kos rayuan bekas pemimpin komunis tersebut untuk mempertahankan tuntutan samannya terhadap Kerajaan Malaysia.

Ada pihak yang mempersoal tindakan Kerajaan Malaysia kerana dikatakan melanggar perjanjian Hadyai itu. Betulkah Kerajaan Malaysia melanggar Perjanjian Damai itu?
Apa yang dapat dilihat daripada fakta kes mahkamah, penolakannya berkisar kepada ketiadaan dokumen untuk menyokong permohonan Chin Peng bahawa beliau adalah rakyat Malaysia.

Sebenarnya Chin Peng dan juga Kerajaan Malaysia adalah tertakluk kepada perjanjian yang dipersetujui bersama di Hadyai itu. Perjanjian itu antara lainnya menyatakan bahawa sebarang permohonan untuk kembali ke Malaysia oleh ahli PKM adalah tertakluk kepada undang-undang Malaysia.

Sebenarnya, Chin Peng menunggu hingga ke saat akhir untuk mengemukakan permohonanya untuk kembali ke Malaysia. Hanya beliau yang tahu kenapa tindakan sedemikian dilakukan.
Selaras dengan persetujuan dalam Perjanjian Damai, permohonan Chin Peng terpaksa melalui prosesnya, dan ia adalah tertakluk kepada undang-undang Malaysia.

Dari segi kuat kuasa perjanjian itu, Kerajaan Malaysia adalah betul dan pihak-pihak yang terbabit tentunya mengetahui kedudukan ini.

Bagaimanapun, isu ini sebenarnya patut dilihat dalam konteks yang lebih besar.

Ia tidak seharusnya ditumpukan kepada kandungan perjanjian Hadyai semata-mata, tetapi harus melihat tindak-tanduk Chin Peng dan PKM dalam menangani perundingan damai itu dan bagaimana dokumen perjanjian itu dicapai serta latar belakang yang membawa kepada meja perundingan di Hadyai.
Ramai orang tahu PKM telah melancarkan pemberontakan untuk menumbangkan Kerajaan Persekutuan

Tanah Melayu dalam tahun 1948 dan menggantikannya dengan pemerintahan komunis berbentuk republik.
Ini bermakna jika pemerintahan republik berjaya diwujudkan yang pastinya pemerintahan beraja seperti yang diamalkan dalam tahun 1948 itu akan dihapuskan.

Untuk memahami kedudukan sebenar eloklah kita menyorot ke belakang. Perancangan untuk mengambil alih tampuk pemerintahan negara ini sudah diatur lama sebelum pemberontakan yang dilancarkan dalam tahun 1948 itu. - Utusan


 KOMANDO CACAT KEKAL KERANA CHIN PENG


Sinar Harian 29 Okt 2010
Koperal (B) Yaacob Hassan


TANGGA BATU - Bekas Komando Angkatan Tentera yang pernah berjuang ketika zaman menentang pengganas komunis era 70-an menuntut kerajaan memberikan hak sama rata bagi Elaun Hilang Upaya anggota yang mengalami kecacatan kekal sewaktu mereka berkhidmat dahulu.

Koperal (B) Yaacob Hassan, 58, mendakwa, ketika ini kerajaan hanya menyediakan Skim Bayaran Pampasan Bencana Kerja (Ex-Gratia) bagi anggota tentera yang mengalami kecederaan bermula pada 2001 hingga sekarang.

Sedangkan menurutnya, anggota tentera sezaman dengannya hanya diberikan sedikit pampasan dianggap tidak setimpal berbanding zaman kini yang diberikan pelbagai kemudahan oleh pihak kerajaan.

Yaacob yang kehilangan pergelangan tangan kanan dan mengalami kecacatan tangan kiri akibat jerangkap samar ketika menyertai operasi mempertahankan negara daripada ancaman komunis pada 1976 di Gubir, Kedah mendakwa, hanya diberikan pampasan RM2,000 atas kecederaannya itu.

Menurutnya, ketika itu dia berumur 25 tahun dan terpaksa menerima hakikat menjalani kehidupan sebagai orang kurang upaya (OKU) seumur hidup.

“Umum sedia maklum, pada 2001 ke atas tiada lagi ancaman komunis. Bagi anggota yang menerima skim pencen bawah RM720 naik ke RM720.

“Tetapi, bagi yang sudah mencecah RM720 tidak merasa naik lagi. Begitu juga kadar elaun kecacatan kekal yang dibayar tidak sama rata antara kami. Tangan saya kudung dapat RM500 tetapi ada dalam kalangan rakan seperjuangan yang kudung kaki dapat RM150 sahaja,” katanya ketika meluahkan rasa tidak puas hatinya itu di rumahnya di Kampung Tanah Merah Jaya, semalam.

Yaacob berkata, golongan sepertinya berjuang melawan komunis tetapi jasa dan pengorbanannya bagaikan tidak dihargai.

“Apa salahnya jika kerajaan samakan bayaran kami semua dan serapkan dalam pencen. Saya dah jumpa pelbagai pihak untuk menyuarakan masalah ini tetapi malangnya masih tidak berhasil walaupun saya sudah perjuangkan perkara ini sejak 1978 lagi.

“Bukan saya sahaja yang tertunggu-tunggu perkara ini, bahkan hampir 200 bekas tentera seperti saya yang menjadi OKU kerana berperang dengan komunis menunggu tindakan kerajaan," katanya.

Menurutnya, golongan tentera kini dilayan istimewa oleh kerajaan apabila disediakan dengan pelbagai kemudahan dan insurans berkelompok serta pelbagai skim berbanding zaman dahulu.

“Bagi yang cedera atau terkorban ketika berkhidmat di luar negara, mereka dibayar dengan puluhan ribu ringgit.

“Kami pula diberikan sedikit sumbangan, kadang-kadang RM200 dan kadang-kadang RM500 ketika menghimpunkan kami sewaktu menyambut Hari Pahlawan, Hari Kemerdekaan ataupun hari raya,” katanya. - sinarharian

Lebuhraya Timur-Barat Di Buat Dengan Titisan Darah.


Sejarah Lebuhraya Timur-Barat.
Jalan raya ini sepanjang 123 km, mula di bina pada tahun 1967 yang biayanya memcecah 296 juta Ringgit. Akan tetapi kerja-kerja pembinaan jalan tsb adalah yang paling lama dalam sejarah ia-itu bemula dari tahun 1967 dan tamat di tahun 1989. Walaupun kawasan tsb dikawal olih tentera (kem Kuala Rui) tapi kerja-kerja pembinaan jalan tersebut  kerap kali terhenti akibat dari perbuatan khianat olih Pengganas Komunis yang sering saja menyerang hendap pekerja JKR (Jabatan Kerja Raya) disepanjang Perang Insurgensi Komunis atau pun Darurat Kedua 1967-1989. Jadi tidak heranlah kenapa kawasan tsb di kenali sebagai Kawasan Hitam karena telah banyak yang menjadi korban samaada orang awam ataupun tentera.

1359725380703987044
Tugu dibina sebagai mengenang jasa pekerja JKR, pada 23 Mei 1974 di sini saja 3 orang terkorban di tembak komunis dan 63 buah mesin telah di bom (diledakan) angkara Penganas Komunis.


Plak yang bertajuk Pengorbanan Dalam Kenangan Jalan Raya Timur Barat  ( 1970 – 1982 )  didirikan oleh pihak JKR bagi  memperingati anggota-anggota tentera serta pekerja Jabatan Kerja Raya (JKR) yang terkorban demi mempertahankan dan menjayakan projek jalan raya tersebu .
Antara cebisan kisah yang dimenceritakan di plak tugu peringatan tersebut ialah mengenai jalan raya ini yang dibuka kepada lalulintas pada 1 Julai 1982 telah banyak mengorbankan nyawa semasa kerja-kerja pembinaan.
Ada yang terkorban semasa kemalangan dalam masa pembinaan dan ada yang diserang oleh pengganas komunis. Di lokasi monumen JKR ini didirikan, 63 buah mesin jentolak tanah telah diletupkan oleh pengganas komunis pada 21 Mei 1974. Di lokasi ini juga 3 nyawa pekerja JKR telah terkorban dan beberapa orang lagi cedera dalam serangan pengganas komunis pada 27 Ogos 1974. Beberapa serangan lain telah berlaku di sepanjang Jalan Raya Timur Barat yang melibatkan nyawa pekerja JKR dan anggota keselamatan. Kita memperingati semua yang telah berkorban nyawa bagi menjayakan pembinaan Jalan Raya Timur Barat ini.
Sila sedekahkan Al- Fatihah kepada orang-orang yang terkorban di sini juga ditulis pada plak tersebut.


kubu pertahanan
Sepanjang jalan ini juga, kita boleh nampak kubu-kubu pertahanan yang didirikan oleh pasukan keselamatan sewaktu mengawasi jalan ini dari serangan pengganas komunis.

Kos awal pembinaan jalan raya ini berjumlah RM 85 juta telah meningkat kepada   204 juta pada tahun 1975 kerana sering diancaman oleh pengganas komunis dengan membakar peralatan dan loji serta melaksanakan tindakan militan yang agresif.  Beberapa kali pembinaannya terpaksa diberhentikan buat sementara waktu dan kerana itulah lebuh raya ini  mejadi yang paling lama  disiapkan di Malaysia, iaitu  lebih kurang 11 tahun

Komunisme

Komunisme adalah fahaman yang berkaitan dengan ekonomi, politik dan kemasyarakatan. Ia berdasarkan kebendaan semata-mata dan terbentuk hasil daripada tindak balas fahaman Kapitalisme.

Pengasas dan Pemimpin
Pengasasnya adalah seorang Yahudi Jerman bernama Karl Marks. Dia mengisytiharkan fahamannya pada tahun 1848. Dia menulis buku yang bernama Das Kapital pada tahun 1867.
Pembantunya bernama Inakal. Kemudian, Lenin yang memimpin revolusikomunisdiRusiamenubuhkan kerajaan yang berasaskan ajarannya. Kemudian, fahaman ini diteruskan oleh Stalin yang menjadi pemimpin selepas Lenin. Antara pemimpinnya ialah Terutaski, Yahudi Rusia. Dia berpecah daripada Stalin kerana berselisih pendapat. Di negara China, fahaman komunis dipimpin oleh Mau Zi Thong.

Dasar-dasar dan Pegangan
Antara dasar-dasar yang menjadi pegangan dan kepercayaan komunis adalah:
- Tidak percaya adanya Tuhan dan perkara-perkara ghaib seperti malaikat, jin, dosa pahala dan sebagainya. Mereka menjadikan logik dan kebenaran semata-semata sebagai asas kepercayaan. Walaupun pengikut ajaran ini berbeza mengikut keadaan setempat, konsep ini tetap menjadi asas ajaran komunis. Oleh itu, komunis menentang semua fahaman beragama sekeras-kerasnya.
- Menentang pemilikan harta secara perseorangan. Berbanding kapitalis, mereka berfahaman segala kemewahan dan harta benda adalah milik semua. Seseorang pemilik tidak dibenarkan memiliki harta yang melebihi daripada harta orang lain. Apabila harta itu banyak, harta itu mesti menjadi milik negara dan menjadi milik orang awam.
- Menghapuskan kelas dalam masyarakat. Tidak ada kelas antara majikan dan pekerja. Mereka sanggup meluaskan fahaman melalui kuasa politik walaupun terpaksa menggunakan senjata supaya pemerintahan negara dikuasai oleh masyarakat buruh.
- Membentuk pemikiran rakyat supaya mengabdikan diri kepada negara semata-mata. Tidak ada prinsip beribadah kepada Tuhan kerana negara dan benda adalah tuhan yang disanjung dan dipuja.
- Menafsirkan semula sejarah yang melibatkan pertarungan antara pekerja dengan majikan yang berakhir dengan kemenangan pekerja secara kekerasan.
- Berpegang pada kepercayaan tidak ada hari akhirat dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.

Perbandingan Komunisme dengan Islam
- Komunisme ialah fahaman yang bercanggah dengan akidah Islam iaitu mengingkari kewujudan Allah, perkara-perkara ghaib dan hari kiamat.
- Bercanggah dengan naluri manusia yang perlu pada keselesaan dengan cara yang betul, mempunyai sifat mementingkan diri dan hidup bermasyarakat. Semua ini perlu ditimbang dengan adil.
- Tidak berperikemanusiaan. Golongan komunis menjadikan manusia seperti kilang seterusnya merampas hak milik mereka. Sebenarnya, pemimpin komunis selaku pemilik lebih bernafsu daripada orang-orang kaya di negara-negara kapitalis.
- Mempunyai kelemahan-kelemahan yang terbuka. Ia dicipta oleh manusia yang lemah dan mempunyai sifat dendam sesama manusia lalu menindas dengan cara yang zalim.

Kuliyah Jumaat 21 Disember 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu


AMUKANMELAYU - Fahaman Komunis bercanggah dengan Islam dan Kekejamannya amatlah di luar perikemanusian. Ini Negara Orang Melayu dan kita menerima Imegran Cina adalah di atas sifat kemanusian.....tapi jika Najib meneriman desakan MCA untuk Kemasukan Habu Mayat Chin Peng ke Malaysia, sebenarnya Najib lebih KEJAM dari Komunis.......