,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 24 September 2013

KAWAN LAMA



كاون لاما

.....dan memandikanmu, sebagai balasannya... kamu menangis sepanjang malam


سمالم....اكو برسوا دڠن كاون لاما
سوده برڤيسه برڤولوه تاهون لاماڽ....

دي مرنوڠ كو دان اكو ممبيسو

كامي برسلام دان برتاڽ خبرررر





دي ترسڽوم دان اكو ڤون ترتاواااااا



دي ڬيڠڬم تاڠن كو دان كامي ڤون بيريدر.....

د سبواه تامن يڠ ايندهه دان اد بڠكو د سانااا...

دي ماسيه مرنوڠكو دان اكو ممبيسو....

تياد بهاس يڠ ڤرلو د اوڠكڤ كران كامي برڤيسه ترلالو لاما....



دي ترسڽوم دان اكو ڤون ترتاوا





دي برتاڽ كمانا مڠهيلڠ...

تياد خبر يڠ داڤت د كنڠ

جك دهولو ناكل ڤوكن كڤالڠ...

هابيسكن سموا جك مڠهالڠ....

تاڤي جاڠن مڠمبيل حق اورڠڬڬڬ
....



دي ترسڽوم دان اكو ڤون ترتاوا



دي بچيريتا اكو يڠ باڽق مندڠر....

هيدوڤ برتمنكن دوك دان لار...

دي ممبوجڠ هيڠڬ ساعت اين د رومه اورڠ توا-توا...

تياد ساودارا اونتوق برچريتا...باڬي مڠهيلڠ ريسه د دادا

 

دي ترسڽوم دان اكو ڤون ترتاوا

 

اكو ڤولا برچريتا سام...اونتوق كنڠن كيت بردوا....

دڠن دوا رومه تياد بربيذا....7 انق د انوڬرهكنڽ...

2 چوچو تيڠڬل برسام.....ساڠت ناكل ماچم كيت...

تاڤي بوكن سڤرتي كيت....مريك تيدق بربوديا...

مريك كورڠ بربهاس...تاڤي علمو ڤنوه ددادا



دي ترسڽوم دان اكو ڤون ترتاوا.....



KAWAN LAMA

Semalam....aku bersua dengan kawan lamaaaa...
Sudah berpisah berpuluh tahun lamanya....
Dia merenung ku dan aku membisu
Kami bersalam dan bertanya khabarrrr...

Dia tersenyum dan aku pun tertawaaaaaa

Dia genggam tangan ku dan kami pun beredar.....
Di sebuah taman yang indah dan ada bangku di sanaaaa...
Dia masih merenungku dan aku membisu....
Tiada bahasa yang perlu di ungkap kerana kami berpisah terlalu lamaaaa....

Dia tersenyum dan aku pun tertawa .......

Dia bertanya kemana menghilang...
Tiada khabar yang dapat di kenang
Jika dahulu nakal bukan kepalang...
Habiskan semua jika menghalang....
Tapi jangan mengambil hak orangggg....

Dia tersenyum dan aku pun tertawaaaaaa

Dia becerita aku yang banyak mendengar....
Hidup bertemankan duka dan lara...
Dia membujang hingga saat ini di rumah orang tua-tua...
Tiada saudara untuk bercerita...bagi menghilang resah di dada....

Dia tersenyum dan aku pun tertawaaaaa......

Aku pula bercerita sama...Untuk kenangan kita berdua....
Dengan dua rumah tiada berbeza....7 anak di anugerahkannya...
2 cucu(Iman dan Aisyah) tinggal bersama.....sangat nakal macam kita...
Tapi bukan seperti kita....mereka tidak berbudaya...
Mereka kurang berbahasa...tapi ilmu penuh didada.....

Dia tersenyum dan aku pun tertawa.....

 AKI AJI
 AIRPORT KLIA SELASA 24/9/13