Kenapa Dap dan Guan Eng Takut Filem TandaPutera!
Saya telah melihat Tanda Putera malam tadi ( 2 September) maka saya memahami mengapa Tanda Putera haram disisi Penasihat DAP Lim Kit Siang dan anaknya Ketua Menteri Pulau Pinang.
Mereka marah kerana jelas simbol parti DAP (Roket) terlihat dalam kejadian keganasan 13 Mei. Mereka merasa bersalah dan sewajarnya mereka merasa bersalah kerana simbol itu di bawa ke Kampung Bharu dan Datuk Keramat untuk menghalau orang Melayu.
Sebagai seorang wartawan yang tinggal di Kampung Bharu masa itu saya melihat provokasi ini dengan mata kepala saya sendiri.
Pemimpin pemimpin DAP mewarisi semangat yang ditinggalkan oleh Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang berbangga dengan orang orang bukan Melayu yang bertanya: Kenaapa ada Waktu Tanah Melayu?kenaapa Keretaapi Tanah Melayu? dan mengapa Raja Melayu?( Baca buku
Memoirs of Lee Kuan Yew)
Pada petang kejadian 13 Mei 1969, saya berada di kawasan rumah Ahmad Razali Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda kerana bertugas sebagai wartawan Utusan Melayu. Ketua Pengarang saya Allahyarham Tan Sri Melan Abdullah(Pak Melan) juga ada bersama.
Pak Melan diketahui sebagai seorang yang cukup tinggi emosinya tetapi beliaulah yang menasihatkan orang ramai yang sedang dalam kepanasan supaya jangan keluar dari kawasan itu tetapi tiba tiba mereka seperti ayam terlepas dari reban bertempiaran ke jalan raya,menterbalikan kereta dan membunuh manusia yang tercampak keluar apabila beberapa orang yang berlari dari Gombak menjeritkan: Orang kita dah kena!orang kita dah kena!
Buku 13 Mei oleh Perdana Menteri Pertama ,Tunku Abdul Rahman Putra dalam pekara ini adalah benar dan tepat.
Saya berlari ke luar dari perhimpunan itu untuk pulang ke rumah di Kampung Bharu yang berhampiran dengan tempat kEjadian itu dan saya melihat beberapa buah kereta terbalik dan mayat bergelimpangan. Orang orang yang tidak berdosa telah mati. Saya kutuk, saya tidak dapat menerima kekejaman ini tetapi segera terbayang di mata saya Lim Kit Siang dan Lee Kuan Yew . Racun yang mereka semai telah membunuh. Mereka langsung tidak pedulikan perasaan orang Melayu.
Sebelumnya saya lihat sendiri penyokong- penyokong DAP menaiki lori melalui Kg. Baru dan Datuk Keramat dengan membawa simbol Roket (DAP) dan berteriak menghalau "Melayu Balik Kampung! Melayu Balik Kampung"
Mereka membawa penyapu dan mengangkat- angkat penyapu.Mereka menjadi berani kerana Lim Kit Siang telah bagitu celupar. Cabaran ini menjadikan Melayu lebih berani dan lebih agresif. Maka itu sekarang orang Melayu ramai di Kuala Lumpur,sama ada sebagai penjaja di pasar,peniaga besar dan kecil, pelajar,siswa,pendukong universiti- universiti dan sebagai profesional yang menjalankan institusi-institusi kewangan.
Lim Kit Siang tidak boleh halau lagi mereka balik kampung.
Lim Kit Siang tahu bahawa piliahraya ke 13 adalah peluang terakhir untuk beliau halau Melayu balik kampung tetapi telah gagal dan kegagalan ini adalah untuk selama lamanya dan kerana itulah slogan yang dijeritkan " Ini kalilah."
Populasi Melayu akan bertambah, profesional Melayu akan semakin ramai. Walaupun tidak dapat dua pertiga kuasa, pemerentahan BN dan Melayu akan bertambah kukuh terutama kerana orang Cina telah mengasingkan diri.
Dan jika ramai mereka yang mahu menjadi monyet dan kera maka ini akan lebih memudahkan untuk orang Melayu mencapai matlamat mereka.Najib jangan sesal mengatakan Tsunami Cina dan jangan biarkan Khairy menapikan.
Apabila Tun Razak mengajak semua parti berdamai selepas 13 Mei, DAP tidak mahu ikut serta dalam Majlis Perundingan Negara. Dia mahu terasing dari aliran perdana, dia mahu orang Cina terus menjadi beruk dan kera yang mahu merosakan berjuta bunga.Dia pasti tidak akan berjaya.
Tanda Putera sewajarnya ditonton oleh seluruh generasi muda semua kaum kerana ia menunjukan manusia- manusia Malaysia dari semua kaum yang berperi kemanusiaan tinggi dan murni yang dalam keadaan runcing dan genting tidak kehilangan akal , malah Menteri Dalam Negeri Tun Dr. Ismail dan Perdana Menteri Tun Abdul Razak yang tahu saat kematian mereka telah hampir tetapi terus bersama mencari jalan untuk menjamin masa depan rakyat Malaysia yang harmoni,makmur dan aman damai.
Tun Razak memberitahu doctornya :"Saya mahu sedikit masa lagi." tetapi Tun meninggal dalam keadaan negara yang tidak pasti dan Tun Mahathir telah memperkukuhkannya untuk masa depan Malaysia.
Masa depan inilah yang hendak dihancurkan oleh DAP dan juga parti parti Melayu yang telah menjadi alatnya kerana gila kuasa.
Zainuddin Maidin :- Mantan Menteri Penerangan.
Dap Nak Ubah Sejarah KemerdekaanNegara
Steven Sim Chee Keong |
Katanya
sejarah adalah fakta sebenar, bukan rekaan yang boleh ditolak sesuka
hati hanya kerana sesetengah pihak tidak suka dengan kejadian yang
berlaku.
"Pahit
ataupun tidak kita harus terima, kerana itu sejarah. Kita tidak boleh
tukar sejarah yang berlaku dulu," katanya kepada pemberita selepas
menghadiri Program Mesra Pemimpin Bersama Rakyat di Sekolah Menengah
Kebangsaan Pondok Upih, di sini.
Turut hadir
Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya dan Pengerusi
Badan Perhubungan Umno Negeri Datuk Zainal Abidin Osman.
Mohd Shafie
berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Sim yang meminta kerajaan BN
berhenti menyebarkan propaganda politik melalui penyelewengan sejarah
termasuk dalam sukatan pelajaran Sejarah di peringkat sekolah.
Khamis
lepas, Sim yang juga Pengarah Pendidikan Politik Dapsy Kebangsaan
dilapor oleh portal berita Roketkini.com sebagai berkata kecaman
terhadap Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said adalah usaha BN menutup
sejarah asli negara bagi mencapai kepentingan politik sempit.
Mengulas
lanjut, Mohd Shafie berkata kemerdekaan negara dicetuskan Almarhum Tunku
Abdul Rahman Putra Al-haj yang juga Presiden Umno ketika itu.
"Maknanya Umno, BN banyak pengorbanannya dalam memerdekakann negara. Itu adalah sejarah," katanya.
Sementara
itu, Mohd Shafie yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
berkata pihaknya merancang mengubah suai Medan Infodesa di seluruh
negara menjadi mini Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC).
Perkara itu bagi memastikan semua kawasan mempunyai mini RTC yang akan membantu masyarakat setempat, katanya. - by Generasi Pejuang Bangsa
AMUKANMELAYU Nak Cipta Sejarah, Kembalikan Pulau Pinang kepada Sultan Kedah
SAYA dan profesor kajian alam Melayu, A. Murad Merican mempunyai kepercayaan yang sama. Pulau Pinang harus dikembalikan kepada kerajaan Kesultanan Kedah. Bukanlah kerana saya orang Kedah dan Murad orang Pulau Pinang, maka kami bersetuju dengan cadangan itu.
Tapi ia adalah berdasarkan fakta sejarah.
Asal cadangan itu datangnya dari Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah (PSMCK), Datuk Wan Shamsuddin Mohd. Yusof melalui kenyataannya kepada Bernama 1 Disember lalu.
Berita itu bertajuk: Kedah dicadang tuntut semula Pulau Pinang:
PSMCK mencadangkan supaya Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah kerana negeri tersebut pada asalnya kepunyaan Kedah.
Pengerusi PSMCK, Datuk Wan Shamsudin Mohd. Yusof berkata, cadangan itu ditimbulkan kerana Pulau Pinang adalah hak milik Kedah sebelum berlakunya perjanjian antara Sultan Kedah dan British pada 1786.
Setelah negara kita merdeka pada 1957, Pulau Pinang yang dijajah sepatutnya dikembalikan kepada Kedah sepertimana Dinding dan Pangkor dikembalikan kepada Perak. Tetapi Pulau Pinang tidak dikembalikan kepada Kedah dan terus dijadikan sebuah negeri yang berasingan, ujarnya kepada pemberita.
Dalam perjanjian yang dibuat antara Sultan Kedah ketika itu, Sultan Dhiauddin Mukarram Shah dan Leftenan Gabenor Pulau Pinang, Sir George Leith Baronet pada tahun 1800, Pulau Pinang dipajak untuk menampung keperluan ekonomi pada masa itu.
Pada ketika itu, Pulau Pinang dipajak dengan harga 6,000 manakala Seberang Prai dipajak dengan harga 4,000 dan pihak British membayar wang tersebut kepada Sultan Kedah dengan menggunakan mata wang Sepanyol.
Menurut Wan Shamsudin, Pulau Pinang dan Seberang Perai disifatkan masih hak milik Kedah kerana duit pajakan masih dibayar oleh Kerajaan Pusat dengan nilai RM10,000 setiap tahun kepada kerajaan negeri Kedah pada masa ini.
Pembayaran pajakan masih wujud sehingga kini dan ini bererti, keadaan tersebut masih wujud dan tidak salah untuk Kedah membuat tuntutan, jelasnya.
Tambahnya, pihaknya akan mengadakan satu seminar dengan pakar-pakar sejarah untuk mengumpulkan fakta-fakta dan bukti yang berkaitan dengan sejarah Pulau Pinang yang dahulunya di bawah naungan Kesultanan Kedah.
Kami juga akan menyerahkan bukti dan fakta tersebut kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab dan terserah kepada mereka untuk menuntut semula Pulau Pinang atau tidak, katanya.
Tanpa menjelaskan siapa pihak yang bertanggungjawab itu, Wan Samsudin berkata, tugas PSMCK ialah untuk menyuarakan kembali perkara itu memandangkan ramai pihak mula terlupa tentang sejarah sebenar negeri Pulau Pinang.
Sama ada pihak tersebut mahu menuntut semula Pulau Pinang atau tidak itu terserah kepada mereka.
Kami suarakan perkara ini kerana tidak mahu sejarah negeri Kedah dan Pulau Pinang terus dilupakan, katanya.
Namun bukan semua orang menyenangi dengan cadangan itu. Ada yang mengatakan jika itulah pandangannya maka Tanah Melayu harus dikembalikan kepada Orang Asli?
DAP sudah tentu tidak mahu menyerahkan Pulau Pinang kepada Kedah. Mereka juga sudah tentu tidak bersetuju dengan pandangan dan cadangan itu. Pulau Pinang bagi DAP ialah kubu terkuatnya (sekarang).
Sejarah Pulau Pinang, sudah tentu mereka 100 peratus bersetuju, hanya bermula dari kolonial Inggeris, Francis Light. Bukannya dari kesultanan Melayu Kedah. Mereka juga percaya Raffleslah yang membuka Singapura. Bukan kesultanan Melayu.
Namun, cadangan Wan Shamsuddin itu mesti dipertimbangkan dengan wajar dan serius. Patik Ahli Mahkota Kedah ini berharap Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan dapat meneliti perkara ini sedalam-dalamnya.
Umumnya komen-komen yang diutarakan dalam siber bagi mencantas cadangan itu jelas memperlihatkan kedangkalan sejarah dan persejarahan di kalangan rakyat Malaysia. Pemikiran dan sikap mereka dalam hal ini bersifat kebudak-budakkan sehingga ada mengatakan bahawa jika kita hendakkan yang asal, mengapa tidak kembalikan Tanah Melayu kepada orang asalnya, Orang Asli.
Beberapa lagi komen menjurus kepada mencabar kedaulatan Malaysia dari segi mengembalikan negeri-negeri seperti Kedah, Kelantan dan Terengganu kepada Siam, Thailand dan Sabah kepada Filipina.
Wan Shamsudin telah membangkitkan satu isu penting dalam sejarah dan persejarahan negara, bukan hanya kaitan Kedah dan Pulau Pinang. Ini adalah kerana sekian lama, sejarah dan persejarahan Malaysia, sama ada sengaja atau tidak, wujud dalam keadaan pelbagai kelompongan.
Saranan Wan Shamsuddin perlu disokong lalu diteliti dan dihalusi implikasinya dari segi sejarah dan persejarahan pasca kolonial. Kita bukan menolak kedatangan Inggeris dan kuasa barat ke Alam Melayu. Apa yang penting ialah usaha berterusan memberi tafsiran dan konteks yang lebih wajar kepada alam dan geopolitik kesultanan Kedah.
Murad juga dalam kenyataan akhbarnya menyebut, perjanjian memajak Pulau Pinang antara Sultan Kedah dan British pada 1786 dan 1800 tidak pernah menyebut bahawa ia tidak boleh dimansuhkan atau akan tamat pada tempoh tertentu.
Oleh itu, katanya tidak mustahil jika Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah jika ia dituntut sekarang. Pulau Pinang boleh dijadikan satu daerah atau wilayah khas dalam Kedah jika ia dikembalikan kepadanya.
Kata Murad, selama ini rakyat Malaysia hanya menganggap sejarah kewujudan Pulau Pinang berlaku pada 1786 iaitu apabila British mula sampai ke negeri itu. Namun sebenarnya sejarah Pulau Pinang dan orang Melayu telah terpendam. Jika Kedah mengambil semula Pulau Pinang, ia sama sekali akan mengubah sejarah negeri itu, jelas beliau.
Bagi menjelaskan lagi senario sejarah ini, saya menyarankan Persatuan Sejarah Malaysia dapat mengadakan seminar seperti cadangan Wan Shamsuddin itu seberapa segera. Pulau Pinang harus dikembalikan kepada hak kesultanan dan tamadunnya yang asal.
Kerajaan Pusat juga harus mengikuti perkembangan ini dengan teliti.
Bagi mendapatkan ruang bicara mengenai cadangan dan pandangan ini, Prof. Murad yang juga Ketua Kluster Penyelidikan Kajian Oksiden di Alam Melayu, Universiti Teknologi Petronas memberi analisis impirikal ringkasnya mengenai hal ini. Katanya cadangan itu membuka perbincangan yang penting bukan hanya dari segi kedaulatan kesultanan Kedah (yang tertua di dunia dan Malaysia), tetapi juga usaha berterusan mengeluarkan sejarah dan persejarahan Malaysia dari kepompong kolonial Inggeris.
Ikuti tulisan beliau:
DARI sudut Perlembagaan Persekutuan, cadangan Datuk Wan Shamsuddin itu tidak bercanggah dengan undang-undang negara. Mengubah sempadan sesebuah negeri diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan dalam Bahagian 1, Artikel 2, tertakluk kepada persetujuan Dewan Undangan Negeri terbabit dan Majlis Raja-Raja Melayu.
Kita juga seharusnya tidak mengenakan sekatan pemikiran dan pergerakan untuk meluruskan masa lalu demi generasi masa depan. Kita maklum bahawa apabila Inggeris dan Belanda bertapak di Kepulauan Melayu, mereka melakarkan sempadan geopolitik. Ini membawa maksud mencampur tangan dalam hal ehwal masyarakat dan kerajaan Melayu.
Apa yang berlaku pada hakikatnya ialah pihak Inggeris telah campur tangan dalam hal-ehwal kesultanan Kedah. Dan campur tangan ini bermula lebih awal daripada Perjanjian Pangkor 1874.
Maka wujudlah nama-nama seperti Light, Scott dan Leith yang dikaitkan dengan sejarah Pulau Pinang dan seterusnya Malaysia. Maka pelbagai buku dan bahan tentang sejarah Pulau Pinang mengandaikan bahawa Pulau Pinang hanya mempunyai sejarah selepas mendaratnya Francis Light di Tanjung Penaga pada 11 Ogos 1786, dan seterusnya perjanjian pada tahun yang sama dan pada tahun 1800.
Akibat dari perjanjian-perjanjian tersebut, alam Melayu mula dikotak-katikkan khususnya jajahan Kesultanan Kedah, kerajaan Melayu yang tertua di Malaysia dan kerajaan beraja yang tertua di dunia.
Jika kesedaran umum bahawa segala-galanya bermula dari Melaka, maka kita memesongkan sejarah. Ini tidak semestinya kita mengetepikan Melaka yang merupakan asas kepada institusi dan sistem kerajaan di Malaysia kini.
Namun demikian, kesedaran ruang dan masa yang lebih awal dari itu amat kritikal sekali dalam penulisan sejarah negara dan perlu diketengahkan pada tahap akademik dan popular.
Dan apabila kita baca penulisan tentang sejarah Pulau Pinang, Kedah hanya dirujuk dalam konteks Sultan Kedah membuat perjanjian dengan Francis Light. Lebih dari itu, Kedah hilang dalam persejarahan Pulau Pinang.
Begitu juga dengan pelbagai penulisan tentang sejarah Kedah. Apa yang saya perhatikan ialah persejarahan Kedah setakat ini tidak memberi penekanan kepada Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada Kesultanan Kedah. Persejarahan Kedah juga menjadi mangsa kepada perspektif kolonial, yakni, menerima sebagai hakikat bahawa sejarah Pulau Pinang asing dan berbeza dengan sejarah Kedah.
Persejarahan Kedah memandang sepi penempatan Melayu Pulau Pinang dan warisan Kedah di pulau itu kecuali salah satu kertas kerja Datuk Wan Shamsudin beberapa tahun lalu yang ada menyebut penempatan Melayu sebelum kedatangan Inggeris.
Malah akibat daripada perjanjian dalam tahun-tahun tersebut, perhubungan Kedah dengan wilayah-wilayah di Sumatera pun tidak ditonjolkan seolah-olah tidak ada kesepaduan tradisi, bahasa, agama dan budaya di antara Kedah dan wilayah-wilayah tersebut.
Beberapa tahun lalu dalam syarahan saya pada PSMCK di Alor Setar, saya menganjurkan bahawa sejarah dan persejarahan Pulau Pinang mesti lari dari sudut kolonial lalu mencadangkan bahawa ia dilihat dari perspektif negeri dan Kesultanan Kedah.
Cadangan Datuk Wan mempunyai implikasi kepada sejarah negara. Tidak ada sebab mengapa kita tidak boleh luruskan persejarahan. Tidak ada sebab mengapa kita tidak boleh mengubah geografi alam kita sendiri demi menerokai satu ruang lapisan sejarah yang telah disisih.
Asal usul negara bangsa Malaysia perlu dihalusi dan dibincangkan secara terbuka. Kenyataan-kenyataan yang tidak menggambarkan hakikat hendaklah ditangani sewajarnya demi masa depan.
Sebagai contoh, sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 2007 dengan tajuk Malaysian Chinese and Nation-Building: Before Merdeka and Fifty Years After (Penerbit: Centre for Malaysian Chinese Studies, Kuala Lumpur) telah menyatakan bahawa Malaysia sebagai sebuah negara bangsa bermula dengan pembukaan (founding) Pulau Pinang pada tahun 1786.
Bab satu buku itu yang bertajuk State and Nation: An Overview and Malaysian Perspective, menyatakan bahawa dari situ, perkembangan seterusnya telah menjurus kepada pembentukan satu politik.
Dalam perbincangan pembentukan Malaysia, buku itu menekankan kepada warisan undang-undang dan pentadbiran British sebagai asas kesamaan wilayah-wilayah di Malaysia (ms.10).
Wacana-wacana sebeginilah yang memesongkan sejarah dan persejarahan Malaysia. Apakah ia mengandaikan bahawa Malaysia tidak ada sejarah sebelum 1786? -Utusan Melayu (M) Bhd
Bukti Chin Peng @ Ong Boon Hua Dan Cina Negeri Selat Bukan Warganegara Malaysia
Adakah Chin Peng seorang warganegara Malaysia?
KUALA LUMPUR, 28 May 2009: Chin Peng, the former secretary-general of the outlawed Communist Party of Malaya (CPM), is not a Malaysian citizen but a British national, according to historian Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim.
Khoo said Chin Peng, whose real name is Ong Boon Hua, was born in 1923 in Sitiawan which is in the Dindings District.
He said Dindings then was a part of the Straits Settlements which came under the British colonial administration.
“Dindings was a part of the Straits Settlements since 1826 and was only handed over to Perak in the 1930s. The Straits Settlements comprising Penang, Malacca and Singapore had been under British colonial administration between 1867 and 1941.
“According to these facts of history, Chin Peng is a British national and not a Malaysian citizen,” he told Bernama when asked to comment on calls by several people for the former CPM leader to be allowed to live in Malaysia.
Penang Gerakan chairperson Datuk Dr Teng Hock Nan had asked the government to allow Chin Peng to return to the country on humanitarian grounds as he was no longer a threat to national security.
Teng’s statement drew strong opposition from various quarters, particularly members of ex-police personnel’s and ex-service personnel’s associations whose relatives and colleagues had fallen victim to the communist brutality during the Emergency between 1948 and 1960.
Chin Peng’s attempt to get to reside in the country through the process of law also failed when the High Court dismissed his appeal because he did not furnish his identification documents.
The Federal Court in April upheld two lower courts’ decisions compelling him to produce his identification papers if he wanted to enter the country. Chin Peng is believed to live in Bangkok.
“There may be no problems if Chin Peng intends to go to Britain. But if he wants to come to Malaysia, he has to prove that he is a Malaysian citizen,” said Khoo.
He said many people assumed that only Malays were killed by the communists during the Emergency but many Chinese and Indians were also murdered.
Thousands of civilians and members of the security forces were killed in the guerrilla war staged by Chin Peng and his colleagues from the jungles between 1948 and until the CPM laid down arms in 1989.
Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said yesterday the government would not allow Chin Peng to return to Malaysia as it would lead to dissatisfaction among the people, especially those who fought the communists and families who lost their loved ones during the Emergency. — Bernama
Jika dia bukan warganegara, boleh tak kita panggil Chin Peng sebagai pendatang asing?
KUALA LUMPUR, 28 Mei (Bernama) -- Chin Peng bukan rakyat Malaysia, sebaliknya bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya (PKM) itu adalah rakyat Britain, berdasarkan fakta sejarah kelahirannya.
Fakta mengejutkan itu didedahkan pakar sejarah Prof Emeritus Tan Sri Datuk Dr Khoo Kay Kim yang berkata Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua dilahirkan di Sitiawan pada 1923 yang ketika itu berada dalam Daerah Dinding.
Beliau berkata Daerah Dinding ketika itu adalah sebahagian daripada Negeri-Negeri Selat yang merupakan tanah jajahan British.
"Dinding sejak 1826 adalah sebahagian daripada Negeri-Negeri Selat dan hanya diserahkan kepada Perak pada awal 1930-an. Negeri-Negeri Selat seperti Pulau Pinang, Melaka dan Singapura sejak 1867 sehingga 1941 adalah tanah jajahan British. "Mengikut fakta sejarah itu, maka Chin Peng adalah rakyat Britain dan bukannya rakyat Malaysia," katanya kepada Bernama ketika diminta mengulas pandangan beberapa pihak yang menyokong hasrat bekas pemimpin PKM itu untuk tinggal di Malaysia.
Untuk makluman pembaca terutamanya golongan muda yang terlepas pandang fakta ini, ketahuilah bahawa Chin Peng tidak pernah memohon kewarganegaraan Malaysia. Jika Chin Peng BUKAN RAKYAT MALAYSIA, maka lain-lain China yang MENDERHAKA dan MENJADI PETUALANG KEPADA ISLAMELAYU di Negeri-Negeri Selat BUKAN RAAYAT MALAYSIA dan KERAJAAN TELAH MELAKUKAN KEKHILAFAN memberi mereka KERAKYATAN sedangkan mereka tidak memerlukanya. TARIK BALIK KERAKYATAN MEREKA INI.
“Although he was born in Malaya, Chin Peng was never a citizen of Malaysia. He never applied to be one after Malaya achieved independence in August 1957 but chose to continue to fight the legally elected Government of Malaya simply because he claimed that it was still a lackey of the British Government.
“But his hidden agenda was to install a Communist system of government aligned to the Communist Party of China.
Paul Kiong
“Six years after Malaysia was formed, he sent a group of about 120 communist combatants to the south and into Kedah, Perak and West Pahang. He thought that he could gain the support of the masses after the May 13, 1969, riots. This incursion is termed the Second Emergency and it lasted till Dec 2, 1989, when the Peace Accord was signed.
“He refused to give up his communist ideology and he preferred to remain in Thailand where he believed that he was getting a better ‘deal’ than returning to Malaysia.
“Now, years later, he has realised his mistake after seeing his ex-comrades enjoying good and properous lives here, and decides that ‘home sweet home’ is none other than Sitiawan. Our Government cannot and must not dance to his whim and fancies. “Those of us who are against his return to Malaysia are the ones who fought hard and were committed to getting rid of the communist menace so that we, the people of Malaysia, can live in peace and harmony under a democratic system of government.” – Retired superintendent of Special Branch Paul Kiong, 65, one of only 27 recipients of the Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) the country’s highest medal for gallantry
Sumber : http://www.thestar.com.my/story.aspx?file=%2f2009%2f11%2f22%2flifefocus%2f5139776&sec=lifefocus
Jika dia sendiri tak mahu jadi warganegara Malaysia, perlukan Kerajaan melayan orang yang angkuh seperti ini?
Memang benar Chin Peng pernah memohon maaf kepada rakyat Malaysia tetapi dia tak pernah memohon kerakyatan Malaysia. Masalahnya, isu Chin sering digunakan oleh parti politik yang chauvinis untuk meraih sokongan kaumnya yang ada di antaranya masih melihat Chin Peng @ Komunis sebagai hero. - Mohon disebar-sebarkan fakta ini.
AMUKANMELAYU - DAP nak ubah sejarah......AMUKANMELAYU nak buat sejarah, biar mereka setaraf dengan Cina Brunei.