,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Thursday 1 March 2012

HIDUP PERLU ADA SAUDARA......tapi jika sudah dibuang saudara sendiri, biarlah kami menyendiri.........



Waduh!

Entahlah, disebalik kedua-dua pemimpin saling berhubung untuk mewujudkan satu suasana yang harmoni di nusantara ini, masih lagi golongan bawahan yang agak terpelajar masih cuba mengapi-apikan perkara-perkara remeh seperti ini.

Kalau dulu, puak-puak tak berakal yang diupah membaling najis ke kedutaan Malaysia di Indonesia dah buat hal dengan kempen Ganyang Malaysia, kemudian berkisar pula pasukan bola sepak Malaysia yang diganggu dengan pelbagai provokasi perkauman, ini datang pula seorang pakar sejarahnya yang mengungkit-ngungkit rentetan lama.

Dr Anhar Gonggong dalam Seminar "Cross Cultural Fertilization: Sebuah Strategi Kebudayaan" di Indonesia lantang bersuara yang berbunyi
"Serumpun apanya? Dalam bidang suku dan budaya, Malaysia tidak ada kaitannya sama sekali dengan budaya Papua, Flores, maupun budaya lainnya yang ada di Indonesia. Indonesia lebih luas, hebat, dan beragam!"
Aki - Ramli dari Sulawesi, Selamat dan Mat dari Jawa, Bid dari Tanjung Pinang, Khairi dan Yah dari Brobolinggo Jawa, Mahani dari Jawa dan Aki pun lupa separuh darinya.....mereka semua ini adalah pekerja Aki....mereka baik-baik belaka. Sebulan Aki di Tanah Suci, mereka yang menjaga rumah. Kami berkongsi makanan yang sama dan kami berkongsi cerita yang sama.....sawah, sungai, kesenian dan kami berkongsi kasih sayang...... 

Aki ......,
Anak Rusa Nani Lalu Kembang Ekor.....
Apa Dosa Kami Lalu Tidak Tegor.............