,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday 7 October 2013

AKU ANAK MELAYU - SAMPAI BILA ISLAMELAYU NAK BERSABAR?


Bumiputera "Tidak Berkualiti"?- Mulut Busuk Kafirun Bersuara Lagi

 

OLAK LEMPIT - Isnin 1 Zulhijjah 1434, Sedap sungguh mulut busuk kafirun ini bercakap. Bumi Bani Tha Mim ini indah sebenarnya sebelum di robak-robekkan oleh KAFIRUN pendatang yang hidup bertunjang wang ringgit. Ikut suka kamilah untuk kami bekerja macamana. Kami hidup berugama, hendak memetik sehelai daun pun kami minta kepada yang mahaberkuasa. Bukan seperti kamu membelah perut bumi mengangkut segala hasilnya sehingga berlubung seluruh Negeri selangor ini.


Wahai Bangsaku, lihatlah apa yang di ungkapkan oleh KAFIRUN ini, jangan duk kerenyeh macam kerang busuk. Ini satu penghinaan kepada Bangsa Melayu. Mereka merompak hampir keseluruhan hasil Negara melalui jalan sah atau jalan pasaran gelap dan melarikan cukai. Inilah sebenarnya kononnya Bangsa yang rajin, tapi sebenarnya MEROMPAK harta Negara. Menjalankan perniagaan yang bertentangan dengan Undang-undang Negara dan bercanggah dengan Islam.

Ini Kenyataan KAFIRUN Michael Lim Mah Hui......kepada pengangpu DAP....bertaubatlah.

Ini bukan di China - Tempat orang rajin berniaga. Lubuk segala KEGIATAN HARAM
"Contohnya dalam perkhidmatan awam yang hampir majoritinya bumiputera, di manakah hasilnya?. Kamu boleh lihat sendiri bagaimana mereka bekerja, adakah ia berkualiti?," soal seorang penganalisis, Dr Michael Lim Mah Hui.

Kenyataan itu dipetik oleh portal Malaysian Insider baru-baru ini. Portal itu menulis jawatan Mah Hui sebagai Fellow Kanan Institut Kajian Sosioekonomi dan Alam Sekitar (SERI). Mungkin Malaysian Insider terlupa atau segan untuk menyatakan bahawa Mah Hui juga sebenarnya adalah pemikir atau 'think tank' bagi parti DAP.

Difahamkan beliau juga banyak memberi input dalam soal pembentukan dasar pentadbiran parti itu di Pulau Pinang.

Mah Hui melontarkan ungkapan di atas sebagai respon terhadap kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar yang mempertahankan keputusan kerajaan melaksanakan dasar affirmatif seperti Program Memperkasa Bumiputera memandangkan masih ramai golongan bumiputera tidak mendapat peluang yang adil terutamanya di sektor swasta.

Malaysian Insider turut memetik Mah Hui sebagai berkata: "Saya lihat mereka (bumiputera) yang banyak mengganggur ini, salah satu sebabnya adalah mereka tidak boleh dan tidak mempunyai kualiti."

Persoalannya, benarkah sektor swasta tidak gemar mengambil bumiputera bekerja kerana mereka tiada kualiti berbanding bukan bumiputera? Pendek kata, cikai sangatkah bumiputera ini?

Saya merujuk satu kajian yang dijalankan oleh Pensyarah Kanan University Malaya Lee Hwok Aun dan Felo Penyelidikan UKM, Muhammed Abdul Khalid seperti yang disiarkan akhbar The Star baru-baru ini.

Kajian itu menunjukkan dikriminasi kaum sangat ketara dalam sektor swasta. Hwok Aun memberitahu, kajian tersebut menunjukkan permohonan daripada pencari kerja Cina lebih diberi keutamaan.

Kajian ini melibatkan pengedaran resume rekaan calon Melayu dan Cina kepada iklan-iklan pencari kerja, kemudian membandingkan jumlah panggilan balas dan temuduga yang diperolehi oleh calon bagi setiap kaum.

Dalam analisis beliau, Hwok Aun dipetik The Star sebagai berkata: "Keputusan kajian menunjukkan dalam sektor swasta, isu kaum adalah penting. Pemohon Cina lebih cenderung dipanggil untuk temuduga berbanding pemohon Melayu. (Isu) kualiti juga penting, tetapi kurang (berbanding isu kaum).

Saya percaya, jika artikel itu disiarkan Utusan Malaysia, maka adalah golongan yang bertempik mengatakan Utusan rasis dan membela apa yang sering disebut pemimpin DAP sebagai "UMNOputra".

Sebelum hendak mengkritik, DAP perlu sedar bahawa kajian itu bukan kajian caca merba. Ia dijalankan seorang ahli akademik Cina yang membuat analisis secara empirikal bersama rakannya, seorang Melayu yang juga ahli akademik. Sepatutnya, penganalisis DAP seperti Mah Hui juga patut membuat kajian sebelum membuat kesimpulan mengatakan "bumiputera yang menganggur tiada kualiti."

Jangan hanya mudah membuat andaian untuk memberi konotasi salah, terutamanya bila Mah Hui dan rakan-rakan dalam DAP mahu bercakap soal kualiti sebagai kayu ukur. Jika kualiti menjadi pertimbangannya, sepatutnya ruang perbincangan harus berkisar soal bagaimana mahu meningkatkan kualiti bumiputera supaya mereka juga boleh terlibat secara adil dalam sektor swasta.

Amat meragukan apabila Mah Hui cuba berhujah soal kualiti dengan menuding jari ke arah penjawat awam - yang majoiritinya bumiputera - kumpulan yang seolah-olah dianggapnya tidak berkualiti. Mah Hui harus menyedari bahawa penjawat awam adalah kumpulan pembentuk dan pelaksana dasar termasuk dalam pembangunan ekonomi. Mah Hui juga harus ingat bahawa Malaysia pernah mencatat pertumbuhan dua digit selama sedekad sebelum krisis ekonomi pada 1997.

Adakah Mah Hui mahu membuat kesimpulan barisan penjawat awam sedekad lalu adalah berkualiti dan barisan yang ada pada hari ini tidak berkualiti?

Hakikatnya, kebelakangan ini andaian-andaian mengenai keupayaan bumiputera yang keluar dari mulut orang seperti Mah Hui kerap sangat dibangkitkan, lebih-lebih lagi apabila kerajaan terus menyuburkan dasar affirmatif membantu meningkatkan keupayaan golongan bumiputera.

Ada juga yang berhujah kononnya mereka tidak menentang dasar affirmatif, tetapi cara pelaksanannya. Namun, pandangan ini disokong dengan hujah-hujah yang kabur - seolah-olah mereka tidak mahu menyuarakan apa sebenarnya yang mereka mahu. Maka timbullah isitlah kesamarataan antara kaum. Jalan paling mudah untuk memburukkan dasar affirmatif ialah dengan mengatakan dasar tersebut hanya memberi manfaat kepada UMNOputra.

Benar, penyokong-penyokong dasar affirmatif telah memberi manfaat kepada UMNO - parti yang mendukung dasar itu sekian lama. Tetapi adalah tidak kena jika mengatakan dasar tersebut hanya untuk kepentingan parti. Hakikatnya dasar itulah yang berjaya melahirkan cerdik pandai dan usahawan Melayu berjaya pada hari ini.

Malahan, dasar itu jugalah yang mengangkat ramai pemimpin Melayu yang bersilang bahu bekerjasama dengan DAP - parti tempat Mah Hui mencurah idea sebagai pemikir. Pemimpin-pemimpin Melayu ini pula mahu bersikap apologetik untuk mencemuh, menyalahkan, malah tanpa rasa segan mahu menghapuskannya.

Itulah realitinya. Mungkin mereka jugalah yang Mah Hui gelarkan sebagai "orang yang tidak boleh dan tidak mempunyai kualiti".


AMUKANMELAYU - Ada satu BANGSA di Malaysia ni yang suka menipu, merompak, kegiatan haram, berniaga perkara-perkara yang bertentangan dengan Undang-undang Negara, melarikan cukai, pengrasuah, persundalan....walau pun keluarga sendiri, perjudian dan PENGKHIANAT pada Negara. Siapa mereka....mereka adalah Bangsa Yakjut Makjud......