,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 1 October 2013

PENJAJAH - BUAT MEMANDAI DI NEGARA ORANG DAN PRIBUMI TIDAK BERKUASA MENCEGAHNYA



Suatu "Kelompok Pendatang'' yang menguasai "Daerah/Negeri/Negara, Menguasai Politik, Ekonomi, Budaya dan Bahasa/Tulisan" Itu dinamakan PENJAJAH

 

Suatu kelompok 'yang menguasai suatu daerah atau tanah atau Negeri/Pulau itu
dinamakan "PENJAJAH".

Merebut-menguasai segala sesuatu disebut PENJAJAH"
KECUALI 'Kelompok yang menggunakan atas nama "Agama"
maka kelompok tersebut Tidak termasuk menjajah atau Bukan Penjajah.


BILA BUKAN BUMIPUTERA JADI PERDANA MENTERI
RABUKA - Mengembalikan MARUAH BANGSA dengan rampasan kuasa
AWANG tidak terperanjat mendapat berita bahawa sekali lagi berlaku rampasan kuasa di Fiji, kepulauan yang cuma mempunyai 813,000 penduduk. Penduduk Fiji terdiri daripada kaum bumiputeranya (51 peratus) dan keturunan India (44 peratus).
Republik itu mempunyai banyak persamaan dengan Malaysia dari segi komposisi kaum dan kedudukan ekonomi yang dikuasai dan dikawal oleh bukan bumiputera. Jika ekonomi Malaysia, 30 tahun lalu, dikuasai oleh rakyat keturunan Cina, ekonomi Fiji dikuasai oleh rakyatnya dari keturunan India hingga ke hari ini.

Awang pernah dihantar ke Fiji untuk melaporkan keadaan di sana selepas berlaku rampasan kuasa pertama pada tahun 1987 oleh se-orang kolonel tentera bernama Sitiveni Rabuka.
Sejak mencapai kemerdekaan daripada Britain pada 1970, Perdana Menteri Fiji adalah se-orang bumiputera. Rabuka, seorang bumiputera, merampas kuasa kerana mahu membela nasib bangsanya. Selepas 12 tahun beliau mengembalikan kuasa kepada rakyat.

Bagaimanapun pada pilihan raya Mei tahun lalu, Parti Buruh menang dan sebuah kerajaan campuran dibentuk di mana, buat pertama kali, seorang bukan bumiputera dilantik menjadi Perdana Menteri.
Kejayaan rakyat keturunan India menguasai politik, memegang tampuk pemerintahan serta terus menguasai ekonomi adalah sesuatu yang pahit untuk ditelan oleh rakyat bumiputera yang terus ketinggalan dalam serba-serbi.

Semasa Awang di sana, keadaan ekonomi kaum bumiputera Fiji samalah seperti keadaan orang Melayu di Malaysia sebelum lahir Dasar Ekonomi Baru serta dasar-dasar lain yang memberikan keistimewaan kepada golongan bumiputera. Tidak terdapat satu pun perniagaan yang dimiliki oleh bumiputera Fiji.

Sebab itu Awang dengan mudah dapat memahami kenapa Rabuka merampas kuasa sebanyak dua kali. Golongan yang memerintah gagal mengisi kemerdekaan. Walaupun kuasa eksekutif berada dalam tangan bumiputera, mereka gagal menggunakannya dengan bijak bagi membetulkan jurang ekonomi yang begitu besar. Di sinilah berbezanya Malaysia dengan Fiji.

Awang mencatat peristiwa di Fiji itu untuk mengingatkan orang Melayu bahawa pencapaian mereka dalam perniagaan dan politik serta sebagai profesional tidak terjadi dengan sendiri. Ia adalah hasil perancangan dan kebijaksanaan pemimpin negara. Dan mereka perlu berterima kasih.
Bumiputera Fiji mendapat peluang melakukan apa yang para pemimpin Malaysia lakukan selepas Peristiwa 13 Mei, tapi mereka gagal. Bumiputera Fiji akan terus dirundung kegelapan kerana kelemahan dan kegagalan sendiri.

Apa yang berlaku di Fiji mengajar kita bahawa penguasaan politik semata-mata tidak dapat memajukan sesuatu bangsa. Kesimpulannya, kita perlu menguasai politik, ekonomi serta bidang profesional. - Utusan Melayu (M) Bhd


JELAS - CINA PENJAJAH BARU MALAYSIA


Keputusan PRU-13 menyajikan satu persoalan yang amat menarik walaupun para pemimpin Cina sama ada dari kalangan Barisan Nasional apatah lagi Pakatan Rakyat, begitu marah dan menganggapnya sebagai satu ungkapan RASIS.

‘APA LAGI CINA MAHU?’

Biarpun persoalan tersebut mungkin akan mengundang pelbagai jawapan, namun yang pastinya kaum Cina di negara ini sedang berusaha untuk menjadi penentu kepada segala keputusan termasuklah dalam pilihanraya di Malaysia.

Ia bukan perkara baru sebenarnya. Seawal tahun 1963 lagi, kaum Cina terutama yang berpihak kepada PAP dan Lee Kuan Yew telah pun membangkitkan persoalan tentang betapa penting dan hebatnya mereka. 1969 iaitu lima tahun selepas tragedi di Singapura yang menyaksikan orang Melayu terhalau daripada perkampungan mereka, berlaku tragedi berdarah di Kuala Lumpur membabitkan cubaan penyingkiran dan penghinaan terhadap orang Melayu-Islam.

2008 pula berlaku tsunami akibat kemarahan rakyat kepada kerajaan ketika itu dan kecelaruan fikiran orang Melayu dan dianggap sebagai bersifat sementara. Bagaimanapun, DAP bijak mencuri peluang tersebut dan mereka berjaya menarik kelompok anak-anak muda Cina bahkan hampir keseluruhan masyarakat Cina untuk menyokong mereka menumbangkan Kerajaan UMNO-BN.

Berdasarkan sejarah, orang Cina berhijrah ke Tanah Melayu untuk mencari peluang yang lebih baik. Mereka hidup susah di Tanah Besar China semenjak ratusan tahun lampau. Seperti mana masyarakat kulit putih berhijrah ke Amerika untuk mencari peluang, begitu jugalah masyarakat Cina yang sekarang ini begitu dominan di Malaysia.

Ternyata, percaturan datuk nenek mereka dahulu berbaloi. British yang bertanggungjawab membawa mereka masuk ke negara ini, terlebih awal menyedari bahaya sekiranya semua orang Cina diberikan kerakyatan Britain dan dibawa pulang ke negara berkenaan. Terbukti, sikap tidak bertanggungjawab British itu ada benarnya. Masyarakt Cina di negara ini dapat apa yang mereka mahukan. Mereka hidup mewah di bumi Malaysia walaupun pada masa yang sama, Melayu dan Bumiputera masih bergelut untuk menempatkan diri dan mendapatkan saki-baki kek ekonomi yang tersisa peninggalan British.

Tidak sahaja di Malaysia, di Singapura, masyarakat Cina menjadi penguasa dalam segenap segi dan sektor. Singapura bukanlah negara asal mereka tetapi Cina di Singapura telah berjaya menghalau dan meminggirkan orang Melayu yang merupakan penduduk asal di pulau berkenaan.



BETULKAH UMNO Meneruskan Dasar Penjaja? 

Di petik dari Pakatan Rakyat Supporter

Salam
Dasar penjajah Inggeris yang mengamalkan konsep pecah dan perintah merupakan satu tindakan dan telah menjadi punca wujudnya jurang antara kaum sama ada dari sudut ekonomi dan juga polarisasi kaum. Umpamanya orang-orang Cina tinggal di bandar-bandar menjalankan perniagaan dan juga di kawasan-kawasan lombong sebagai pelombong dan merekalah sebenarnya memiliki aset yang tinggi dalam ekonomi masyarakat Malaysia. Sementara orang-orang Melayu tinggal di luar bandar sebagai petani atau nelayan kecil. Kaum India kebanyakannya pula sebagai buruh kasar kerajaan dan pekerja di ladang. Pada hakikatnya kegiatan ekonomi orang-orang Melayu dan India adalah bercorak sara diri . Keadaaan ini menyebabkan kedudukan ekonomi masyarakat bumiputera khususnya Melayu menjadi lemah dan ketinggalan. Corak penglibatan ekonomi antara kaum dalam kegiatan ekonomi yang berbeza telah menjadikan kedudukan sosio-ekonomi mereka tidak seimbang.

Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan satu tragedi berdarah yang banyak meninggalkan kesan terhadap politik , ekonomi dan sosial masyarakat Malaysia. Peristiwa 13 Mei sememangnya bukan suatu peristiwa yang berlaku secara tiba - tiba atau kerana sebab-sebab yang spontan tetapi ianya merupakan suatu rentetan kepada sebab-sebab atau peristiwa yang telah berlaku sebelumnya. Kesan pendudukan Jepun di Tanah Melayu merupakan salah satu faktor yang turut menyumbang kepada peristiwa 13 Mei . Selain itu kesan peninggalan penjajah Inggeris juga boleh dilihat sebagai punca kepada peristiwa tersebut. Amalan diskriminasi oleh Inggeris contohnya telah banyak merenggangkan lagi hubungan antara kaum di Tanah Melayu.

Dari sudut ekonomi peristiwa 13 Mei, banyak meninggalkan kesan yang negatif terhadap masyarakat Melayu khasnya dan golongan bumiputera amnya. Pengenalan ekonomi mengikut ras umpamanya adalah bukti yang jelas kepada persoalan ini.Keadaan ini merupakan suatu kesan yang nyata selepas penjajahan British.Dasar ekonomi baru yang dirancangkan oleh kerajaan pada 1971 merupakan satu usaha bertujuan untuk mengimbangi kembali kedudukan ekonomi dan hubungan antara kaum di Malaysia.

Siapa Pengkhianat Melayu ?
 
Kalau kita telusuri sejarah, umno secara jelasnya mengkhianat orang melayu, malah bukan orang melayu sahaja tetapi seluruh rakyat dan negara. Contohnya kegagalan orang melayu dalam DEB, angkara siapa ? Mungkin ada yang menafikan perkara ini tetapi jika kita renung dan kaji secara mendalam salah satu sebabnya adalah disebabkan sikap tamak dan tak amanah. Umno memperalatkan kuasa yang dimiliki untuk memperkayakan diri dan kroni semata-mata. DEB yang diperkenalkan kononnya untuk membantu orang melayu, sebaliknya menjadi tempat golongan rakus & tamak untuk menimba kekayaan.

Bagi orang Melayu biasa, DEB dianggap sebagai program membantu orang Melayu. Namun, tujuan asal dan murni itu sudah tidak wujud lagi. DEB sudah menjadi alat UMNO untuk mengkayakan kepimpinan dan elit-elit mereka. Sebab itu kita lihat banyak program2 DEB telah dihapuskan UMNO i.e. biasiswa, Bank Bumiputra dsbnya. Yang tinggal hanyalah program pemilikan ekutiti dan projek kerajaan yang mana program-program ini akan diratah oleh UMNOPUTRA dan elit-elit Melayu meninggalkan ramai orang Melayu kesusahan. Apakah sebabnya.......... It all about the system.......PECAH & PERINTAH.

Pada sudut pemerintahan pula jelas-jelas yang Umno/Bn masih meneruskan dasar pecah & perintah yang diwarisi dari kaum penjajah, tetapi cara yang digunakan lebih parah lagi daripada yang diamalkan oleh penjajah. Jika penjajah pecah dan perintah berdasarkan kaum, apa bezanya Umno ? Dah tentulah Umno sebuah parti perkauman tetapi dalam masa yang sama parti perkauman itu pecah dan perintah pula dengan kaumnya sendiri. Perkara yang memang tak boleh dinafikan dan terus berlaku sehingga ke hari ini.

Cuba kita renungkan apa bezanya Umno/BN daripada penjajah British yang mempraktikkan taktik pecah dan perintah sepanjang zaman penjajahan di semenanjung Tanah Melayu pada suatu ketika dahulu memandangkan untuk terus memonopoli peranan politik sebagai pembela dan pejuang hak kaum bumiputera, pemimpin Umno sanggup memecah-belah perpaduan dan permuafakatan di kalangan masyarakat yang berbilang kaum dan berbilang agama supaya mereka sahaja yang dibenarkan mendekati rakyat kaum bumiputera (pada hakikatnya, mereka hanya mesra dengan rakyat akar umbi semasa musim pilihanraya dan pilihan kecil)...

KESAN nya..

Bangsa Cina berjaya dalam ekonomi,
Bangsa India banyak yang mundur dan ketinggalan,
Bangsa Melayu PALING BERJAYA ......? keh keh keh

sapa paling banyak miskin ?

melayu tetapi yang memerintah melayu.

sapa paling banyak mencuri!?

melayu...

rogol anak... rogol adik ipar, cucu tiri semua melayu... hisap dadah semua melayu!!!

mengandung tanpa bapak, buang anak, buang keluarga lari ikut indon, bangla, nepal dsbnya semuanya melayu!!!

siapa penghuni tetap penjara ?

melayu...

sayang nya anak bangsa ku!!!



AMUKANMELAYU - Akhir kalam bagus.... "sayang nya anak bangsa ku". Tapi penulis lupa yang India dan Cina adalah anak tinggalan PENJAJAH yang kini sedang MENJAJAH kita. Tanah Melayu perlu di MERDEKAKAN dari pengaruh India dan Cina. Fahamilah "ERTI PENJAJAH" jangan kita lupa yang KAFIRUN adalah seteru kita....ISLAM ITU BERSAUDARA....menegur tidak salah tapi jangan MENUDING jari ke arah Bangsa sendiri.....bangsa lain tidak akan mendambakan mu...kita yang terhegeh-hegeh menagih kasih belas kesian orang.....