,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 15 July 2014

AYAH lll - LAILATULKHADAR MASIH BERSEMBUNYI




AYAH lll

Malam 7 likor jadi terang benderang
Meriam buluh berdentum dentam
Di balas dari meriam di hulu.....
Bunyi meriamnya "TURIK" telingaku
Dahsyat sungguh bunyinya
Bergema 7 bukit dan 7 lurah
Tak sama dengan meriam Israel......
Bunyi tidak kedengaran, siren yang berbunyi  memberi amaran

Tak kala bising seluruh kampung
Letupan meriam sambung menyambung
Mak di dapor menyukat beras
Dalam sekampit ada secupak
Di Ikat kemas seperti TAUHID
Di balut rapi seperti di dalam AKHIDAH
Di serah pada ayah penuh pasrah
Pada yang kuasa di turut di sembah

Ayah menjinjing beras secupak
Ayah berjaya berperang dengan nafsunya
Ayah nampak tua dan lelah
Ayah menghela nafas panjang dalam batuk yang pendek
Ayah merenung jauh  di kepala tangga
Ayah.....nak ke rumah "AMIR" di Kampung Tengah
Ayah merenungku di bawah rumah
Ayah...... ....................

Dalam samar cahaya "PANJUT" ku nampak ayah
Faham sungguh aku renungan ayah
Aku mencampak ranting buluh penyucuh meriam ku
Aku memanjat di belakang motor
Aku peluk di belakang ayah
Aku dan ayah mengikut jalan yang lurus 

Beras secupak menumpang di tanggung di bawa
Beras secupak tukaran keringat Ayah dan Mak
Beras secupak dari Sawah sekangkang kera
Beras secupak ada nilainya di sisi Allah
Beras secupak nilai sebatang tubuh yang bertakwa

Lama aku menanti
Beras secupak bertukar ganti
Sekejab di jual sekejab di beli
Di surung di tarik beberapa kali
Lafaz dan niat sering terucap
Selesai rukun buat yang sunat.

Sepuluh terakhir ternanti-nanti
7 likor riuh se negeri 
5 batang buluh tersandar di serambi
Aku dan ayah tak jemu mencari
Lailatur khadar masih bersembunyi.



Tok Aki
17 Ramadhan
Institut Kajisaraf Tengku Abd. Rahman
HKL, KL