Najib Ambil Perhatian ! Bekas Hakim Negara Dedah MPKN Cuba Hakis Hak Orang Melayu dan Bumiputra.
Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad menolak tawaran menjadi Pengerusi Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) kerana khuatir diperalat oleh pihak yang berkepentingan dalam MPKN yang sentiasa mencari peluang memperkukuh kedudukan dan menghakis hak orang Melayu dan kedudukan Islam serta anak negeri Sabah dan Sarawak.
Jika ada satu keputusan yang
saya buat dalam beberapa bulan lepas yang semakin terbukti bahawa ia
adalah betul, ianya adalah keputusan saya untuk menolak tawaran untuk
menjadi Pengerusi Majlis Konsultansi Perpaduan Negara (MKPN) atau lebih
dikenali dalam Bahasa Inggerisnya sebagai National Unity Consultative
Council (NUCC).
Siapakah Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Undang-Undang dan Polisi MKPN?
Selepas PRU12, Majlis Peguam
mengadakan Majlis Makan Malam Tahunannya. Untuk menjaga hubungan baik di
antara Badan Kehakiman dan Majlis Peguam, saya hadir. Majlis itu tak
ubah seperti majlis menyambut kemenangan parti-parti pembangkang.
Tidakkah kita belajar dari
kesilapan itu? Atau, dalam hal ini, adakah ia disengajakan, cuai, atau
kerana tidak atau tidak dapat berfikir?
Saya difahamkan bahawa LCW, bersama-sama Christopher Leong (Presiden Majlis Peguam ) dan Andrew Khoo telah pun turun padang untuk mempromosikan agenda mereka.
Seperti yang ditegaskan oleh MKPN, rang-rang udang-undang itu berada di peringkat rundingan. Walaupun ia masih di peringkat rundingan, soalan saya ialah mengapa pembangkang, termasuk Majlis Peguam dan COMANGO diminta, dibenarkan, dibiarkan untuk menetapkan dasar dan menggubalnya, sedangkan mereka mempunyai agenda sendiri?
Mengikut amalan biasa, apabila Kerajaan hendak membuat sesuatu undang-undang, Kerajaan (Kementerian atau Jabatan) akan terlebih dahulu membuat keputusan-keputusan dasar. Selapas itu Kementerian/Jabatan akan mengarahkan Jabatan Peguam Negara (melalui pegawai-pegawainya di Kementerian atau Jabatan itu.) Tugas Peguam Negara adalah untuk menggubal seperti yang dikehendaki oleh sesuatu Kementerian atau Jabatan. Mengapa amalan itu tidak diikuti?
Dalam hal ini, adalah amat menghairankan mengapa jawatankuasa itu bukan sahaja diberi tugas untuk mendraf rang-rang undang-undang, tetapi juga untuk menetapkan dasar mengenainya. Peguam Negara pun tidak tidak diberi tugas seperti itu.
Perlu ditegaskan bahawa saya tidak menentang pihak pembangkang dirunding mengenai rang-rang udang-undang itu. Tetapi, janganlah sampai menyerahkan penentuan dasar dan penggubalan kpada mereka. Mereka tentu sekali akan menetapkan dasar akan menggubal mengikut kehendak mereka. Ini kita dapat lihat daripada kandungan draf rang-rang undang-undang terebut.
Kerajaan BN, terutama sekali UMNO dan juga PAS akan bertanggungjawab jika undang-undang itu diluluskan dan ia akan menghakis hak-hak orang Melayu dan kedudukan agama Islam. Pemimpin-pemimpin anak negeri Sabah dan Sarawak juga tidak akan terlepas daipada tanggungjawab itu.
Bahagian Kedua akan membincang peruntukan-peruntukan rang-rang undang-undang itu)
AMUKANMELAYU - Siapa sebenarnya yang LIBERAL? Kenapa PM diamkan diri dalam hal ni......apaguna menjadi kerajaan jika PEMBUAT dasar diserahkan kepada pembangkang yang terang-terang memusuhi ISLAMELAYU?.
Saya
menolak tawaran itu kerana saya khuatir saya akan menjadi alat untuk
memanjangkan tuntutan-tuntutan pihak-pihak tertentu yang senentiasa
mencari peluang untuk menguatkan kedudukan mereka dengan menghakiskan
hak-hak orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak dan
kedudukkan agama Islam, sambil mengekalkan hak-hak mereka. Saya takut
kiranya saya akan menjadi “pengkhianat” kepada bangsa Melayu dan agama
Islam. Saya berbuat demikian sebelum saya mengetahui komposisi dan nama
ahli-ahli MKPN.
Apabila saya melihat komposisi dan nama ahli-ahli saya
lebih yakin bahawa keputusan saya itu adalah betul. Besar kemungkinan
MKPN akan menjadi saluran untuk pihak-pihak yang mendokong program
parti-parti pembangkang, terutama sekali DAP dan PKR (manakala PAS,
seperti biasa akan menurut sahaja) dan ahli-ahli Melayu/Islam tidak akan
dapat mempertahankan kedudukan yang diperuntukkan dalam Perlembagaan
Persekutuan, malah ada yang tidak akan mempertahankannya kerana fahaman
mereka yang “liberal” itu.
Ahli-ahli yang terdiri
daripada anak-anak negeri Sabah dan Sarawak, terutama sekali yang
beragama Kristian, yang kurang senang denagn orang Melayu/Islam di
Semenanjung kerana isu kalimah Allah, juga akan bersekongkol tanpa
menyedari bahawa hak-hak mereka juga akan terhakis.
Siapakah Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Undang-Undang dan Polisi MKPN?
Pengerusinya ialah YB Dato’
Dr Mujahid Yusof Rawa, Ahli Parlimen PAS Parit Buntar dan Timbalan
Pengerusinya ialah Encik Lim Chee Wee (LCW), bekas Presiden Majlis
Peguam. Dato’ Dr. Mujahid adalah seorang pemimpin PAS dan LCW adalah
mantan Pengerusi Majlis Peguam. Saya katakan bahawa Kerajaan melalui
Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN), secara sengaja
atau tidak, sedar atau tidak, telah menyerahkan tugas menetapkan dasar
(polisi) dan menyediakan draf rang-rang undang-undang berikut kepada
pembangkang:
1. Racial and Religious Hate Crime Billl;
2. National Harmony and Reconciliation Bill; and
3. National Harmony and Reconciliation Commission Bill.
Mengapa saya kaitkan Majlis Peguam dengan pembangkang? Semua orang tahu pendirian Majlis Peguam mengenai politik tanahair.
2. National Harmony and Reconciliation Bill; and
3. National Harmony and Reconciliation Commission Bill.
Mengapa saya kaitkan Majlis Peguam dengan pembangkang? Semua orang tahu pendirian Majlis Peguam mengenai politik tanahair.
Terus terang saya katakan
bahawa Majlis Peguam menyebelahi dan menyokong Pakatan Rakyat, terutama
sekali DAP dan Keadilan. Tidak perlu saya menghabiskan ruang untuk
menurunkan fakta-fakta untuk menyokong kenyataan ini.
Walau bagaimana pun saya akan cerita satu peristiwa yang berlaku semasa saya menjadi Ketua Hakim Negara.
Antara lain, Dato Ambiga,
Presiden Majlis Peguam berkata, “Akhirnya pengundi-pengundi telah
matang….” (Soalan saya: Adakah pengundi hanya matang apabila mereka
mengundi pembangkang, khususnya DAP dan Keadilan?) Encik Cecil Rajendra,
peguam-penyair dari Pulau Pinang itu, menulis sebuah puisi memuji
peguam-peguam yang memenangi pilihanraya atas tiket DAP dan Keadilan.
Sebelum membaca puisinya,
beliau memanggil mereka naik ke pentas dan mengisytiharkan mereka
sebagai “Our heroes”. Itulah majlis rasmi Majlis Peguam yang menjemput
Ketua Hakim Negara sebaga dif kehormat! Saya berfikir sama ada hendak
meninggalkan majlis itu atau tidak, tetapi kerana tidak mahu membuat
heboh, saya sabar juga. (Mungkin itu salah satu kelemahan orang Melayu:
Orang Melayu terlalu sensitive terhadap perasaan orang lain sehingga
orang lain tidak perlu sensitive terhadap perasaan mereka.)
Saya difahamkan bahawa LCW dan Andrew Khoo (Pengerusi Jawatankuasa
Hak Asasi Manusia Majlis Peguam dan seorang aktivis COMANGO) terlibat
dalam menyediakan draf ketiga-tiga rang undang-undang itu. Malah saya
percaya bahawa firma guaman merekalah yang membuatnya. Naskah awal yang
saya terima melalui email tertera kata-kata “Prepared by Bar Council”.
Saya juga membandingkan kedua-dua set rang-rang undang-undang itu.
Banyak peruntukan kedua-dua set itu serupa, seksyen demi seksyen.
Apa salahnya jika pembangkang dilantik menjadi Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa itu? Ia bererti, paling kurang, bahawa setelah BN berhempas pulas untuk memenangi PRU 13, ia mengketepikan pengundi-pengundinya untuk mengambil hati pembangkang.
Jika demikian untuk apa penyokong-penyokong BN terutama sekali UMNO berkerja keras untuk memberi kemenangan kepada UMNO dan BN? Pembangkang pula tidak perlu berkerja keras untuk menang, sebab jika ia kalah sekalipun ia akan dapat menyerapkan rancangannya untuk dilaksanakan juga.
Apa salahnya jika Majlis Peguam yang menggubal draf awal? Saya katakan, apabila diberi peluang Majlis Peguam semestinya akan menggubal seperti yang dikehendakinya, sesuai dengan kehendak parti-parti yang disokongnya ia itu DAP dan Keadilan.
Hal seperi ini pernah berlaku semasa saya menjadi Ketua Hakim Negara. Majlis Peguam telah menggubal Rang Udang-Undang Pelantikan Hakim-Hakim. Draf itu dibawa kepada Perdana Menteri (pada masa itu) oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (pada masa tu), Dato Zaid Ibrahim. Kerana ia melibatkan Badan Kehakiman, saya diberi satu salinan.
Ringkasnya, mengikut draf itu Suruhanjaya itu akan menentukan siapa yang akan dilantik menjadi Hakim dan siapa yang akan naik pangkat sehingga menjadi Ketua Hakim Negara. Dalam draf Majlis Peguam itu, majoriti ahli-ahli Suruhanjaya itu adalah peguam-peguam. Ertinya penguam-peguamlah yang akan menentukannya. Saya membantahnya. Antara lain, saya berkata: “Jika Rang Undang-Undang ini diluluskan, Hakim-Hakim akan melutut kepada peguam-peguam.” Akhirnya, rang undang-undang itu dipinda dan peruntukan mengenai ahli-ahli yang terdiri daripada peguam-peguam dikeluarkan.
Apa salahnya jika pembangkang dilantik menjadi Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa itu? Ia bererti, paling kurang, bahawa setelah BN berhempas pulas untuk memenangi PRU 13, ia mengketepikan pengundi-pengundinya untuk mengambil hati pembangkang.
Jika demikian untuk apa penyokong-penyokong BN terutama sekali UMNO berkerja keras untuk memberi kemenangan kepada UMNO dan BN? Pembangkang pula tidak perlu berkerja keras untuk menang, sebab jika ia kalah sekalipun ia akan dapat menyerapkan rancangannya untuk dilaksanakan juga.
Apa salahnya jika Majlis Peguam yang menggubal draf awal? Saya katakan, apabila diberi peluang Majlis Peguam semestinya akan menggubal seperti yang dikehendakinya, sesuai dengan kehendak parti-parti yang disokongnya ia itu DAP dan Keadilan.
Hal seperi ini pernah berlaku semasa saya menjadi Ketua Hakim Negara. Majlis Peguam telah menggubal Rang Udang-Undang Pelantikan Hakim-Hakim. Draf itu dibawa kepada Perdana Menteri (pada masa itu) oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (pada masa tu), Dato Zaid Ibrahim. Kerana ia melibatkan Badan Kehakiman, saya diberi satu salinan.
Ringkasnya, mengikut draf itu Suruhanjaya itu akan menentukan siapa yang akan dilantik menjadi Hakim dan siapa yang akan naik pangkat sehingga menjadi Ketua Hakim Negara. Dalam draf Majlis Peguam itu, majoriti ahli-ahli Suruhanjaya itu adalah peguam-peguam. Ertinya penguam-peguamlah yang akan menentukannya. Saya membantahnya. Antara lain, saya berkata: “Jika Rang Undang-Undang ini diluluskan, Hakim-Hakim akan melutut kepada peguam-peguam.” Akhirnya, rang undang-undang itu dipinda dan peruntukan mengenai ahli-ahli yang terdiri daripada peguam-peguam dikeluarkan.
Saya difahamkan bahawa LCW, bersama-sama Christopher Leong (Presiden Majlis Peguam ) dan Andrew Khoo telah pun turun padang untuk mempromosikan agenda mereka.
Seperti yang ditegaskan oleh MKPN, rang-rang udang-undang itu berada di peringkat rundingan. Walaupun ia masih di peringkat rundingan, soalan saya ialah mengapa pembangkang, termasuk Majlis Peguam dan COMANGO diminta, dibenarkan, dibiarkan untuk menetapkan dasar dan menggubalnya, sedangkan mereka mempunyai agenda sendiri?
Mengikut amalan biasa, apabila Kerajaan hendak membuat sesuatu undang-undang, Kerajaan (Kementerian atau Jabatan) akan terlebih dahulu membuat keputusan-keputusan dasar. Selapas itu Kementerian/Jabatan akan mengarahkan Jabatan Peguam Negara (melalui pegawai-pegawainya di Kementerian atau Jabatan itu.) Tugas Peguam Negara adalah untuk menggubal seperti yang dikehendaki oleh sesuatu Kementerian atau Jabatan. Mengapa amalan itu tidak diikuti?
Dalam hal ini, adalah amat menghairankan mengapa jawatankuasa itu bukan sahaja diberi tugas untuk mendraf rang-rang undang-undang, tetapi juga untuk menetapkan dasar mengenainya. Peguam Negara pun tidak tidak diberi tugas seperti itu.
Perlu ditegaskan bahawa saya tidak menentang pihak pembangkang dirunding mengenai rang-rang udang-undang itu. Tetapi, janganlah sampai menyerahkan penentuan dasar dan penggubalan kpada mereka. Mereka tentu sekali akan menetapkan dasar akan menggubal mengikut kehendak mereka. Ini kita dapat lihat daripada kandungan draf rang-rang undang-undang terebut.
Kerajaan BN, terutama sekali UMNO dan juga PAS akan bertanggungjawab jika undang-undang itu diluluskan dan ia akan menghakis hak-hak orang Melayu dan kedudukan agama Islam. Pemimpin-pemimpin anak negeri Sabah dan Sarawak juga tidak akan terlepas daipada tanggungjawab itu.
Bahagian Kedua akan membincang peruntukan-peruntukan rang-rang undang-undang itu)
AMUKANMELAYU - Siapa sebenarnya yang LIBERAL? Kenapa PM diamkan diri dalam hal ni......apaguna menjadi kerajaan jika PEMBUAT dasar diserahkan kepada pembangkang yang terang-terang memusuhi ISLAMELAYU?.