,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 23 July 2013

BAGAIMANA JIKA PRU KE 13 PAKATAN YANG MENANG? - ALLAH MASIH SAYANGKAN ISLAMELAYU MALAYSIA


Sindir Pil Kuda & Komunis : Bekas Calon PKR Terengganu Kemuka Saman Terhadap Hadi Awang !!!


Ekoran telah terlalu lama menahan sabar dan memendam rasa, calon PKR, bagi kerusi DUN Bukit Besi, Mohd Shamsul Mat Amin, 27 ketika pilihanraya umum yang lalu, tampil membuat kenyataan bagi menyelar Presiden Pas, Haji Abdul Hadi Awang. Ia ekoran dari kenyataan bekas menteri besar Terengganu itu ketika berceramah di Tebakang Alor Limbat, Marang yang mengatakan "ada calon PKR tukang edar pil kuda dan sokong komunis'.

Semasa kempen PRU-13 yang lalu, Presiden Pas itu ketika berucap dalam satu majlis ceramah mengatakan dia mendapat maklumat ada calon yang membuat kerja 'haram' iaitu menjual pil kuda dan mempunyai fahaman bertentangan apabila meletakkan gambar pejuang revolusi komunis di Rusia iaitu Karl Marx, Vladimir Lenin dan Joseph Stalin di markas parti mereka.

Dia turut menegaskan Pas tidak boleh menerima calon sebegitu dan tindakan itu diambil agar 'syaitan-syaitan' tidak boleh masuk dalam pakatan pembangkang. Ia bagi menjelaskan isu kenapa Pas terpaksa bertanding di kawasan tertentu sehingga menyebabkan pertindihan sesama sendiri.

Menurut Shamsul disebabkan kenyataan itu juga, dia sering diejek dan diaibkan oleh masyarakat di kampungnya. Malah nama baiknya dan keluarga turut terjejas, mengalami masalah kemurungan di samping menjejaskan perniagaannya. Beliau yang tidak dapat menahan sebak, terpaksa berhenti beberapa kali ketika membacakan kenyataannya.

"Disebabkan kenyataan tersebut, ia telah menjatuhkan maruah saya, malah masyarakat (di kampung) mengangap saya adalah pengedar pil kuda. Tuduhan tersebut sangat berat…. (terpaksa berhenti seketika kerana sebak) dan serius.

"Saya perlu membersihkan nama nama baik saya dari angkara fitnah ini. Justeru itu, saya akan failkan kes fitnah ini ke mahkamah dalam waktu terdekat dan tindakan saman malu saya ini wajar diambil kerana ia adalah fitnah dan menjurus kepada usaha merendahkan reputasi saya sebagai seorang pemimpin politik" katanya ketika sidang media tergempar, pagi tadi.

Shamsul yang ditemani oleh bapanya dan Ketua Pengarah Pilihanraya PKR, Negeri Terengganu, Yahya Zakaria turut menjelaskannya tindakan itu langsung tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak dan ia semata-mata dilakukan bertujuan untuk membersihkan nama baik keluarganya.

Menurut Shamsul yang juga merupakan seorang Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) selain beliau dua lagi bekas calon dari PKR Terengganu akan turut mengambil tindakan yang sama dalam masa yang terdekat.

Suing Hadi Awang...

The divide between PKR and PAS gets wider, and deepening.

Amid assurance by Pakatan Rakyat leaders that there was no rift within the three-pact political party, nothing can stop its mouldy stench from getting into the air.

This time, three PKR politicians plan to sue Hadi Awang for defamation.
Former Bukit Besi PKR candidate Mohd Shamsul Mat Amin says he and two other former PKR candidates from Terengganu - Mohamed Abdul Ghani Ibrahim (Kota Putera) and Ahmad Nazri Mohd Yusof (Seberang Takir) - will sue PAS president Abdul Hadi Awang for defamation.
This is over Hadi's comments in April as to why PAS was fielding its own candidates against its ally PKR in seven seats for the May 5 general election, including against the trio.
Hadi had said PKR's candidates were feared to be selling methamphetamine, or displaying portraits of communist leaders in their headquarters.
"As a result of his speech, I am constantly ostracised and ridiculed by my fellow villagers.
"It has damaged my reputation. My family and my party are tainted, and my business is indirectly affected," Shamsul ( left ) said, reading out from his police report between sobs.
He was speaking to reporters at a press conference held at a hotel lobby in Kuala Besut today.
Although Hadi did not name any person, Yehye Zakaria, who served as PKR's Terengganu election director at the time, said the statement was often understood to refer to Shamsul because it was made in Terengganu.
Of the three PKR Terengganu candidates facing-off, the 28-year-old Shamsul is the youngest, leading many to believe he was the one peddling methamphetamine, Yehye said.
Asked how he intends to proceed with the defamation suit since Hadi ( right ) did not specifically refer to any of the three candidates, Shamsul said he would only answer the matter in court.
To another question about his choice of timing and his reason for holding the press conference in Kuala Besut, Shamsul said that until recently, he thought he could handle the ridicule.
He also said he wanted to take advantage of the large media presence in Kuala Besut, but denied that he was under the influence of any third party.


Untuk apa Mohd Shamsul Mat Amin saman Hadi, kerana Husam atau Shamsul Iskandar?


Husam orang Anwar dalam PAS. Dia adalah Pengarah Pilihanraya PAS di PRK Kuala Besut. Kononnya Kuala Besut ni namanya saja dalam Terengganu, hatinya ke Kelantan. Itu yang calun berkiblat ke Kelantan dan Husam.

Husam mahujadi Presiden PAS dan ketika PRK ini, nampak sangat Presiden PAS, Dato Hadi Awang diketepikan peranan. Disamping itu, Hadi juga bagai tidak dipedulikan oleh pentadiran pilihanraya PAS.

Disamping itu, PKR memboikot PAS dalam PRK ini. Yang datang dan tunjuk muka pun datang buat syarat. Jadi orang yang tak tahu cerita ta nampak ketegangan ini. Mereka yang datang pun atas permintaan Husam. Itu juga sebab Husam diperlukan main peranan.

Kebencan PKR terhadap PAS bermula sebelum PRU baru-baru ini. Antara sebab adalah kenyataan Hadi yang tak mahu calun yang edar pil kuda.

Menurut blogger Jailani Harun SINI, ura-ura ini dah jadi kenyataan:


Bekas Bukit Besi calon PKR Mohd Shamsul Mat Amin berkata, beliau dan dua lagi calon PKR bekas dari Terengganu - Mohamed Abdul Ghani Ibrahim (Kota Putera) dan Ahmad Nazri Mohd Yusof (Seberang Takir) - akan saman Presiden PAS Abdul Hadi Awang di atas fitnah ini.

Dalan disebalik ketiga-tiga mereka ini adalah Ketua AMK, Shamsul Iskandar Akin. aka Sam Ketot.

Ini adalah di atas komen Hadi pada April tentang mengapa PAS meletakkan calon sendiri terhadap PKR sekutu di tujuh kerusi, termasuk ketiga-tiga mereka bagi PRU 5 Mei lepas, pilihan raya umum lepas.

Hadi berkata calon-calon PKR telah dikhuatiri akan menjual methamphetamine, atau memaparkan potret pemimpin komunis di ibu pejabat mereka.

"akibat kenyataannya, saya sentiasa dipulaukan dan diejek oleh penduduk kampung rakan-rakan saya.
 
"Ia telah rosak reputasi saya. Keluarga saya dan parti saya telah dicemari, dan perniagaan saya secara tidak langsung terjejas," Shamsul (kiri) berkata, membaca dari laporan polis itu antara sobs.
 

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang akhbar yang diadakan di lobi sebuah hotel di Kuala Besut hari ini.
 

Walaupun Hadi tidak menamakan mana-mana orang, Yehye Zakaria, yang berkhidmat sebagai pengarah pilihan raya PKR Terengganu pada masa itu, kata kenyataan itu sering difahami sebagai merujuk kepada Shamsul kerana ia dibuat di Terengganu.
 

Daripada tiga calon PKR Terengganu tersebut, Shamsul 28 tahun adalah anak bongsu, yang dipercayai menjual methamphetamine satu, kata Yehye.

Ketika ditanya bagaimana beliau bercadang untuk meneruskan saman fitnah sejak Hadi (kanan) tidak khusus merujuk kepada mana-mana tiga calon, Shamsul berkata beliau hanya akan menjawab perkara itu di mahkamah.
 
Untuk satu soalan mengenai kesusaian masa bagi beliau untuk mengadakan sidang akhbar di Kuala Besut, Shamsul berkata sehingga baru-baru ini, dia fikir dia boleh mengendalikan ejekan itu.
 

Beliau juga berkata, dia mahu mengambil kesempatan daripada kehadiran media besar di Kuala Besut, tetapi menafikan bahawa dia adalah di bawah pengaruh mana-mana pihak ketiga.



AMUKANMELAYU - Islamelayu dah camcamurba kerana POLITIK kedunian....