,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Saturday 3 August 2013

KERANA SEKOLAH CINA RAMAI CINA AKAN TERUS MENJADI PENDATANG WALAU PUN PUNYAI MYKAD


APAHAL ANAK CINA SAHAJA KOMPLEN TAK BOLEH MASUK IPTA SETIAP TAHUN ?? @MuhyiddinYassin






Bila nak masuk sesi pengambilan baru pelajar IPTA  setiap tahun  , kaum Cinabeng  sahaja yang paling lantang komplen tidak mendapat tempat .  Seperti biasa, MCA & DAP lah parti paling ke depan menghentam kerajaan dan menuduh sistem pemilihan meritokrasi   ini tak betul seolah-olah menghadkan pelajar Cina cemerlang masuk ke IPTA.


Walhal ramai lagi pelajar Melayu cemerlang tidak mendapat tempat di IPTA terutama jurusan kritikal .

Sebenarnya kegagalan anak cinabeng sendiri dalam  memenuhi syarat khusus program , saringan temuduga dan merit yang rendah . Ini dijawab sendiri oleh Kementerian Pendidikan kepada tuduhan Wee Ka Siong yang mempertikaikan mengapa anak bangsanya hanya 19 %    mendapat tempat di IPTA .

Sombongya pelajar Cina yang mendapat keputusan cemerlang ialah mereka hanya nak kursus yang diminati tetapi langsung tidak mahu ditawarkan kursus program lain .

Bila tak dapat tempat meroyan gila babi  salahkan kerajaan walhal sendiri yang bodoh !



Kementerian Pendidikan menafikan dakwaan Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong bahawa hanya 19 peratus pelajar Cina yang mencatat Purata Penilaian Gred Kumulatif (PNGK) 4.0 mendapat tawaran ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA).
Kementerian Pendidikan dalam kenyataannya memberitahu, bagi sesi akademik 2012/2014, seramai 3,584 pelajar mendapat PNGK 4.0 dan daripada jumlah tersebut, seramai 1,275 merupakan pelajar keturunan Cina.

Katanya, selebihnya meliputi pelajar bumiputera iaitu 1,673; pelajar India seramai 361 dan lain-lain keturunan sebanyak 275 orang.

"Daripada jumlah itu, seramai 3,545 pelajar telah ditawarkan tempat ke IPTA. Ini jelas menunjukkan sebanyak 99 peratus pelajar yang memperoleh PNGK 4.0 mendapat tempat di IPTA dan hanya satu peratus tidak menerima tawaran," kata kenyataan kementerian tersebut di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Kementerian Pendidikan memberitahu, kegagalan 39 pelajar berkenaan mendapat tempat di IPTA adalah disebabkan beberapa faktor.

Katanya, antara faktor tersebut meliputi pelajar tidak memenuhi syarat khusus program; unjuran tempat telah penuh terutamanya program perubatan, pergigian dan farmasi serta pelajar membuat pernyataan 'Tidak' sekiranya ditawarkan program selain daripada yang dipohon.

"Selain itu, sebab kegagalan golongan ini mendapat tawaran ke IPTA adalah kerana gagal dalam saringan temuduga dan pelajar berada pada merit yang rendah kerana markah kokurikulum yang rendah," jelas kenyataan itu.

Dalam pada itu, Kementerian Pendidikan turut menafikan dakwaan Ka Siong bahawa sistem kuota yang diperkenalkan pada 2002 adalah satu bentuk sistem yang lebih buruk dan telah membawa kepada kemerosotan kadar kemasukan pelajar Cina ke dalam lapan bidang kritikal di IPTA.

Menurut kementerian itu, dasar meritokrasi yang dilaksanakan adalah mengguna pakai 90 peratus markah akademik dan 10 peratus markah kokurikulum untuk menjana markah merit calon.

"Sehubungan itu, penetapan merit tidak hanya melihat kepada pencapaian akademik semata-mata. Penentuan dibuat dengan mengambil kira kedua-dua elemen akademik dan kokurikulum calon untuk memastikan IPTA melahirkan graduan yang holistik," kata kementerian itu.

Dong Jiao Zong engkar arahan kerajaanMeningkatkan Keupayaan Bahasa Melayu Kepada Murid Sekolah Cina

Inilah Pengerusi bengong Dong Jiao Zong

Dong Zong dan Jiao Zong (Dong Jiao Zong), dalam sidang akhbarnya di ibu negara, menolak keputusan Kementerian Pendidikan untuk menambah masa pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu (BM) dan Bahasa Inggeris (BI) di SJKC. 

Peraturan baru yang melibatkan pelajar Tahun Empat, Lima dan Enam itu, dikatakan tidak sesuai untuk dilaksanakan di SJKC. Persoalan saya, siapakah mereka? Adakah mereka ini kerajaan?
Isu ini telah dibawa berbincang sekian lama, kerajaan telah membuat keputusan, tetapi tidak pernah ada penyelesaian kerana terus menerus ditentang oleh kumpulan ultra kiasu ini. Apa jua usaha kerajaan untuk penambahbaikan dan memartabatkan BM di SJKC dilihat menggugat bahasa Cina (BC). Akhirnya, kita pun mengalah. Maka tidak hairan, kumpulan pendidik Cina mahukan Kementerian Pendidikan mengkaji semula peraturan baru mengenai waktu P&P BM dan BI di SJKC, yang akan bermula tahun depan.
Saya boleh bersetuju jika SJKC berada di negara China. Malangnya, SJKC berada di Malaysia. Suka atau tidak, SJKC mesti menjunjung Perlembagaan negara. Selaku bapa kepada anak yang berada di SJKC, saya gembira dengan peraturan ini. Laksanakanlah.

Untuk makluman, di bawah peraturan baru ini, waktu pembelajaran BM akan meningkat daripada 80 minit seminggu kepada 270 minit seminggu, manakala bagi BI dari 120 minit kepada 150 minit dan Bahasa Mandarin dikekalkan pada 300 minit. Justeru, apa masalahnya?
Melihat kepada kedudukan BM dalam Perlembagaan, ternyata arahan ini tidak memadai untuk mendaulatkan agenda negara. Sepatutnya ditambah lagi menjadi sekurang-kurangnya 500 minit seminggu. Ini kerana, kerajaan telah bermurah hati membenarkan SJKC beroperasi secina-cinanya. Takkan agenda nasional tidak boleh mengakar?

Kumpulan ini bertegas, P&P BM selama 210 minit dan BI 210 minit sudah mencukupi. Mereka mahu segera bermesyuarat dengan Kementerian Pendidikan bagi menyelesaikan perkara ini. Persoalan saya, jika kerajaan bersetuju, apakah mereka boleh memberi menjamin, selepas ini sebahagian besar produk SJKC akan dapat menulis dan berkomunikasi dengan baik dalam BM dan lulus cemerlang? Jika tidak sekolah ini akan diserapkan ke dalam pendidikan kebangsaan? 

Kerajaan perlu tegas dalam hal ini. Perkara ini tidak perlu dimesyuaratkan lagi. Laksanakan terus, jika masih berdegil, tutup sahaja sekolah tersebut atau serapkan dalam sekolah kebangsaan. Lagipun boleh dikatakan tidak ada seorang daripada kalangan mereka yang mengundi BN, walaupun kerajaan memberikan segala bentuk bantuan kepada SJKC termasuk juga Sekolah Persendirian Cina (SPC) yang tidak ada kaitan langsung.
Apakah mereka sengaja tidak sedar kesan daripada SJKC telah mengurangkan P&P dalam BM. Akibatnya, ramai anak Cina tidak boleh menulis, bertutur dan berkomunikasi dalam BM kerana agenda negara dikesampingkan. Mana ada negara di dunia yang mempraktikkan amalan sebegini. Kita semakin melahirkan ramai ultra kiasu, seperti Alvivi dan kumpulan yang menterbalikkan Jalur Gemilang.
AMUKANMELAYU - Dengan BM sebagai syarat wajib dan anak-anak Cina tak lulus atau kurang dari syarat yang di perlukan, macamana nak masuk IPTA. Ini semua budak-budak cina kena BELASAH Pengerusi Dong Jiao Zong yang bengong tu.