,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Friday 16 August 2013

MOHD NAZIFUDDIN BUKAN ANAK TERBUANG, DIA ANAK TIRI BINI ABAH


Dilema menjadi anak Perdana Menteri Malaysia - Diluah Mati Emak Ditelan Mati Bapak

Terdapat ramai di kalangan belia yang bergelar jutawan di usia yang muda , sekadar menyebut beberapa nama, mereka ialah Irfan Khairi, Taek Jho Low, Linda Onn , Philip Lau , Ganesh Kumar Bangah dan Joey Yap.


JUJUR - Mohd, Nazirfuddin adalah anak mak dulu
Ada yang mudah bergelar jutawan disebabkan berasal dari keluarga yang berpengaruh, jadi 'network' untuk perniagaan telah sedia wujud,peluang2 telah ada di depan mata tambahan lagi dengan keyakinan bank untuk memberi pinjaman bagi pembelian saham dan syarikat2 rakan niaga untuk melabur disebabkan pengaruh ini . Mereka yang bermula dari 'zero' pula terpaksa membina 'network' perniagaan dan terpaksa melalui lebih banyak kesukaran.

Sekiranya anak seseorang yang sangat berpengaruh/kaya raya cuba melalui proses yang dilalui oleh orang kebanyakkan dengan menghantar 'resume' untuk meminta kerja di sesebuah syarikat, pasti persoalan yang timbul adakah mereka ini akan dilayan seperti calon2 lain ? Tentu tidak , malah sebaliknya mungkin di 'offer' untuk satu posisi yang lebih penting dalam syarikat atau ditawar untuk mempunyai syarikat sendiri. Secara logiknya ,pengarah2 syarikat berkenaan pasti menganggap itu adalah peluang keemasan untuk mengembangkan perniagaan mereka kerana hubungan2 dgn orang2 berpengaruh , kenamaan adalah amat penting dalam strategi dunia perniagaan. Jadi tidak menghairankan kenapa anak2 orang yang berpengaruh dan kaya raya ini mudah untuk menjadi pengarah dan mempunyai syer  dalam syarikat pada usia yang muda.

Contoh mudah ialah Taek Jho Low yang di lantik sebagai Non Executive Director dalam UBG Berhad, Loh & Loh Corporation dan Putrajaya Perdana Berhad . Kes yang serupa berlaku pada anak lelaki PM iaitu Mohd Nazifuddin yang dilantik sebagai Non Executive Director dalam Harvest Courts Industries Sdn Bhd. selain mempunyai kepentingan dalam beberapa buah syarikat yang lain.


Apa yang menarik mungkin disebabkan Mohd Nazifuddin mempunyai status sebagai anak Perdana Menteri Malaysia , maka puak2 dari PR telah memainkan isu ini dan menyebarkan kepada rakyat seolah-olah ia sesuatu yang amat pelik. Apakah mereka mengharapkan anak2 PM hanya duduk di rumah , main games , tengok tv, makan , tido ? dan adakah puak2 PR ini mengharapkan sekiranya anak2 PM nak kerja , mereka hanya layak jadi Operator Pengeluaran, Kerani,Jurutera, Technician, Doctor.. etc .. persoalannya syarikat mana yang sanggup ambil mereka untuk buat2 kerja2 seperti itu kerana ini melibatkan reputasi syarikat. Adakah Pengarah syarikat akan berkata "Anak PM kita kerja kat company I jadi engineer , I bagi dia gaji RM3000 sebulan.." , duhhhh ???  Jadi semuanya serba tak kena!

Beberapa hari lepas saham Harvest Courts Industries Sdn Bhd telah jatuh merudum dengan teruk sekali akibat isu2 yang dimainkan oleh juak2 PR.  sumber . Mungkin untuk tidak mahu isu ini terus berpanjangan dan memberi kesan pada imej Dato Seri Najib , Mohd Nazifuddin mengumumkan perletakkan jawatannya semalam selepas 25 hari dilantik sebagai Non Executive Director dalam Harvest Courts Industries Sdn Bhd. Walau bagaimanapun , beliau masih lagi mempunyai share di dalam syarikat. Pagi ini selepas pengumuman perletakan jawatan Mohd Nazifuddin , nilai pasaran saham syarikat terus meningkat setelah mengalami kejatuhan beberapa hari yang lepas
 
 

Nazifuddin anak Yang Baik Perlu Belajar Dengan Pak Usu Nazir

Dalam usaha Perdana Menteri, DS Najib Razak cuba membentuk satu pentadbiran kerajaan yang bebas rasuah dan bebas kronisma, masih ada lagi dikalangan ‘inner-circle’ atau mereka yang rapat dengan beliau menjual namanya untuk memperoleh kepentingan-kepentingan tertentu terutamanya dalam perniagaan.  Kadang-kadang, pegawai –pegawai yang bertanggungjawab dalam sesebuah syarikat sedar bahawa mereka sedang berurusan dengan individu yang ada kaitan secara langsung dengan Perdana Menteri Malaysia.


BAIK - Nampak macam anak Abah....ada imbas TUN ABD. RAZAK

Pegawai-pegawai ini berada dalam dilemma dan teragak-agak dalam membuat keputusan apabila individu yang mempunyai kaitan secara langsung dengan Perdana Menteri mula ‘menjual’ nama Najib Razak dan akhirnya terpaksa bersetuju untuk bekerjasama dengan individu berkenaan.  Natijahnya, Najib Razak sendiri akan mendapat nama buruk dek kerana tindakan ‘inner-circle’ beliau yang gemar menjaja namanya bagi memperoleh kepentingan tertentu.  Apabila dikatakan ‘inner-circle’ ia terdiri daripada rakan-rakan karib, penasihat dan ahli keluarga .

Pada penulis factor ‘rakan karib PM’ sukar untuk dijadikan modal oleh individu yang mahu ‘menjaja’ keakraban beliau dengan PM bagi memperoleh   kepentingan-kepentingan tertentu. Semua orang boleh mengaku mereka rapat dengan PM . Oleh yang demikian, factor ‘rakan karib PM’ bukanlah satu factor kuat yang boleh mempengaruhi mana-mana rundingan dalam perniagaan. Namun sekiranya ‘rakan karib PM’ itu juga mempunyai status ‘penasihat’ maka keadaan ini berubah , keputusan-keputusan yang dibuat adalah berdasarkan pandangan ‘penasihat PM’ walaupun rundingan perniagaan itu tidak ada kena mengena dengan PM.

Selain itu, satu lagi factor yang mempunyai impak yang agak besar ialah dari mereka yang mempunyai pertalian darah dengan Perdana Menteri.  Hanya dengan status pertalian darah ini, aura Perdana Menteri secara tidak langsung membayangi individu yang berurusan perniagaan dengan syarikat-syarikat tertentu. Walau pun kenyataan dibuat adalah pandangan sendiri, akan tetap wujud rasa hormat kerana individu itu ada pertalian darah dengan Perdana Menteri , misalnya Nazir Razak (Pengarah Urusan CIMB Group) .

Mungkin wujud laluan mudah untuk syarikat CIMB Group untuk berkembang di Malaysia dan luar Negara kerana status pertalian darah Pengarah Urusan nya dengan Perdana Menteri Malaysia. Namun itu hanyalah factor sampingan kerana Nazir Razak diakui mempunyai karisma tersendiri sebagai seorang ahli perniagaan berjaya sebelum Najib Razak dilantik menjadi PM lagi. Tetapi apa pula pandangan masyarakat bagi individu yang mempunyai pertalian darah dengan PM , agak muda tetapi mempunyai pelbagai kepentingan dalam beberapa syarikat ? Penulis merujuk kepada anak PM iaitu Mohd Nazifuddin.

Penulis sebelum ini pernah mengeluarkan satu artikel member pandangan mengenai dilemma menjadi anak Perdana Menteri (klik sini). Asas dalam membina sesebuah empayar perniagaan adalah ‘network’ . Bagi seorang yang berstatus anak kepada Perdana Menteri , beliau tidak akan mempunyai masalah dalam mencari ‘network’ , malah ‘network’ ini yang akan mencari beliau. Mohd Nazifuddin tak terkecuali dalam mengalami dilemma ini, penglibatan beliau dalam perniagaan mendapat kritikan beberapa individu dalam dunia korporat dan ahli-ahli politik pembangkang. Pada satu ketika, Nazifuddin dikritik hebat apabila beliau yang dilantik menjadi Non-Executive Director untuk Harvest Court Industries Bhd menyebabkan saham syarikat itu tiba-tiba meningkat secara mendadak kepada 2,500 peratus (14 Nov 2011) daripada 3 sen yang dicatatkan sejak 13 Oct 2011.

Peningkatan secara mendadak ini mengundang pelbagai persepsi malah ada yang menganggap Nazifuddin menggunakan pengaruh Najib untuk memanipulasi pasaran saham. Bursa Malaysia kemudian meletakkan saham syarikat itu sebagai ‘sekuriti bertanda’ dan menggantungnya daripada diurus-niagakan. Selepas mengalami peningkatan secara mendadak, saham syarikat itu mulai jatuh apabila peningkatan sebelum itu menjadi buah mulut orang ramai yang percaya ia ada hubung kait dengan perlantikan anak PM sebagai non Executive Director syarikat. Pembangkang tak lepaskan peluang keemasan ini untuk menghentam teruk Perdana Menteri.

Penulis berpendapat, tidak salah untuk anak-anak PM terlibat dalam dunia korporat dan perniagaan . Namun, mereka harus sedar segala keputusan dan tindak tanduk mereka dalam dunia perniagaan diperhatikan . Ahli-ahli perniagaan ini akan bercakap sesama sendiri sekiranya anak-anak PM ini ‘menjaja’ nama bapa mereka bagi memperoleh keuntungan atau satu keistimewaan dalam perniagaan yang diceburi. Hakikatnya, anak-anak Perdana Menteri akan lebih di hormati sekiranya mereka turut bersaing secara adil dalam dunia korporat tanpa menggunakan pengaruh bapa mereka . Pakcik mereka, Nazir Razak mampu melakukannya dan kini dia merupakan antara tokoh korporat yang dihormati di Asia.

Penulis sebenarnya bimbang dengan persepsi masyarakat apabila cerita-cerita khabar angin dalam dunia korporat tersebar kononnya Nazifuddin menggunakan pengaruh PM bagi memperoleh kepentingan tertentu. Masakan tiada angin jika pokok bergoyang ? Mereka yang teguh menyokong PM Najib Razak tidak mahu hal sebegini menjejaskan imej beliau. Nazifuddin juga seharusnya sedar beliau berada di bawah mikroskop dunia korporat kerana status sebagai anak PM itu . Sedikit kesilapan pasti turut menjadi ancaman kepada imej PM Najib Razak yang mahu negara bebas rasuah dan amalan kronisma. Jangan disebabkan kealpaan dalam mengejar status dalam dunia perniagaan, imej ayahanda dirosakkan.


AMUKANMELAYU - Saya doakan semuga Mohd. Nazifuddin akan mengantikan Nenda Tun Abd. Razak yang banyak berjasa naik dengan KEMAMPUAN SENDIRI.......tahniah kerana tak mahu di kaitkan dengan Abah......