AZAN SYIAH YANG SESAT LAGI MENYESATKAN
Sumber :
Mr. Gempakz Siot
MEMORANDUM
MAJLIS SYIAH MALAYSIA
o 10-12, Jalan 4/4C, Desa Melawati, 53100 Kuala Lumpur.
Tarikh : 6 Jun 2011/ 5 Rejab 1432H
Kepada:-
DULI YANG MAHA MULIA,
YANG DI PERTUAN AGONG,
AL-WATHIQU BILLAH,
TUANKU MIZAN ZAINAL ABIDIN IBNI,
ALMARHUM AL-SULTAN MAHMUD AL-MUKTAFI BILLAH SHAH AL-HAJ
Melalui,
PERDANA MENTERI MALAYSIA
Y.A.B DATO’ SERI MOHD NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK
Pejabat Perdana Menteri,
Blok Utama, Bangunan Perdana Putra,
Blok Utama, Bangunan Perdana Putra,
Kerajaan Persekutuan Pusat Pentadbiran,
62502 Putrajaya, MALAYSIA
62502 Putrajaya, MALAYSIA
RAYUAN
RAKYAT MALAYSIA BERMAZHAB SYIAH AGAR FATWA & PEWARTAAN PENGHARAMAN
& KESESATAN SYIAH DIKAJI SEMULA & DIMANSUHKAN SAMADA DI
PERINGKAT NEGERI & KEBANGSAAN
Dengan rasa hormatnya, seperti perkara di atas adalah dirujuk.
2.
Berhubung dengan ini, patik sekalian rakyat Malaysia yang bermazhab
Syiah menjunjung kasih kepada DYMM Yang DiPertuan Agong dan YAB Perdana
Menteri dapatlah kiranya meneliti dan menerima rayuan patik sekalian
agar tidak diganggu serta ditangkap dan tidak dihapuskan. Kalau boleh
patik sekalian dapat hidup dan bebas beramal seperti rakyat Malaysia
yang lain. Patik sekalian bermazhab Syiah adalah minoriti umat Islam di
Malaysia (200,000 – 300,000 orang), dari segi amalan tidak jauh berbeza
dengan amalan umat Islam yang majoritinya bermazhab Syafie.
PUSAT SYIAH GOMBAK |
3.
Rentetan peristiwa 15 / 12 / 2010 dimana Jabatan Agama Islam Selangor
(JAIS) menyerbu dan menahan lebih kurang dua ratus (200) orang pengikut
Syiah yang sedang berkabung mengingati kesyahidan cucunda Rasulullah
s.a.w iaitu Imam Husein bin Ali a.s di salah sebuah rumah kedai di Taman
Sri Gombak yang dikenali sebagai Hauzah Ar-Ridha. (Lampiran 1).
Pengarah JAIS ketika itu Datuk Khusrin Munawi telah memfitnah kami
pengikut Syiah kononnya, “Syiah tidak mewajibkan ibadah haji”, “Syiah
mengkafirkan dan menghalalkan darah pengikut Islam yang bermazhab lain”,
dan banyak lagi. Semua ini adalah tidak benar sama sekali.
4.
Rentetan dari peristiwa di atas, kami telah bertemu dengan SUHAKAM
(Suruhanjaya Hak Asasi Manusia) untuk mendapatkan pembelaan dan hak
sebagai rakyat Malaysia mengikut Perlembagaan Persekutuan.
5.
Mazhab Syiah juga telah dituduh sebagai “Bahaya” oleh JAKIM dan JAIS,
dan perkara ini bertentangan dengan kenyataan Menteri di Kementerian
Dalam Negeri (KDN) iaitu YB Dato` Seri Hishammuddin bin Tun Hussein bahawa, “Syiah tidak ancam negara” dan “gerakan Syiah tidak menjejaskan sama sekali keselamatan Negara” (Lampiran 2).
6.
Kenyataan KDN ini benar-benar terbukti jika dinilai sejak dari tahun
1984 yang mana Syiah telah diterima sebagai mazhab Islam yang sah di
Malaysia. Umat Islam Syiah di Malaysia belum pernah direkodkan membunuh
atau menyerang masyarakat Islam Ahli Sunnah Wal Jamaah.1
Bahkan, Syiah sebuah mazhab yang mengutamakan kedamaian dan
persaudaraan sesama Islam. Umat Islam Syiah sentiasa memandang positif
dan menyambut seruan kerajaan Malaysia yang mahukan kemajuan dan
perpaduan sesama rakyat (1Malaysia). Hidup 1Malaysia!! Umat Islam Syiah
di Malaysia sentiasa mengimbangi dalam arena politik Malaysia. Dari
sudut ekonomi, umat Islam Syiah di Malaysia tidak pernah ketinggalan ke
belakang. Bahkan, mereka sentiasa berada di hadapan memacu ekonomi
rakyat Malaysia tanpa mengira aliran pemikiran mazhab dan agama juga
membantu Dasar Ekonomi Baru.
Manakala dari sudut pendidikan, umat Islam Syiah di Malaysia juga telah
bersama-sama mengambil bahagian memajukan diri mereka dan menaik-taraf
pada setiap sudut bidang hingga mengatasi cendekiawan dunia
antarabangsa, dan ini bertepatan dengan Dasar Pelajaran Kebangsaan
yang diseru oleh pihak kerajaan Malaysia. Inilah juga ajaran dan
petunjuk al-Quran, as-Sunnah dan Ahlul Bait yang dipegang dan diamalkan
oleh masyarakat Islam Syiah di Malaysia dan di seluruh dunia sejak dulu
sehingga kini. Seandainya ketulusan kami patik bermazhab Syiah di
Malaysia ini diragui, kami, patik bermazhab Syiah rela dan sanggup untuk
bersumpah laknat diri (mubahalah) sebagai bukti bahawa Kami
sanggup berkorban demi kebenaran dan cinta kami kepada Agong kami,
Sultan-sultan (Raja & Yam Tuan Besar) kami, Perdana Menteri kami,
pemimpin-pemimpin kami, saudara-saudara kami dan negara kami Malaysia.
Ini janji kami dan ini juga SUMPAH kami.
7.
Demi keadilan seperti rakyat Malaysia yang lain dimana pada 9 / 3 /
2011 semasa Persidangan Parlimen telah berlaku perbahasan mengenai Syiah
dimana telah berkata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Y.B Senator
Mejar Jeneral Dato` Seri Jamil Khir bin Hj. Baharom, “Syiah boleh
diamalkan tapi tidak boleh disebarkan” (Lampiran 3). Meskipun kenyataan
menteri ini menjadi dinyatakan Di Palimen Malaysia, namun pihak JAIS
tetap menyerbu kami patik sekalian bermazhab Syiah di tempat kami
sendiri dan kemudian menuduh kami dengan tuduhan-tuduhan palsu dan
dusta. Lebih teruk lagi, kami, patik rakyat malaysia bermazhab Syiah
tidak dibenarkan atau tidak diberikan ruang untuk bersuara untuk menepis
pendustaan tersebut ataupun sekurang-kurangnya mempertahankan kebenaran
kami bermazhab Syiah yang berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah serta
Ahlul Bait, samada menerusi media-massa dan cetak. Akhirnya, dusta yang
disuarakan pihak JAIS menjadi hasutan, dan akhirnya kami, patik rakyat
Malaysia bermazhab Syiah dicemuh dan disesatkan masyarakat kami sendiri
yang termakan hasutan jahat tersebut.
8.
Paling menyedihkan patik sekalian yang bermazhab Syiah sekali lagi JAIS
bersama pengarah barunya iaitu Tuan Haji Marzuki bin Husin telah
membuat penangkapan empat (4) orang pengikut Syiah pada 24 / 5 / 2011
semasa patik sekalian bermazhab Syiah sedang meraikan ulangtahun Puteri
Rasulullah s.a.w, Fatimah Az-Zahra a.s (Lampiran 4), sedangkan rakyat
Malaysia memiliki hak kebebasan meraikan Hari Ibu, Hari Bapa, Hari
Kekasih (Valentine Day), Hari Wesak, Tahun Baru Cina, Hari Kkrismas dan
berbagai lagi bentuk perayaan samada yang bertujuan menyanjung seseorang
atau sempena kemuliaan sesebuah hari, apatah lagi hari memperingati
puteri tercinta Rasul s.a.w yang digelar sebagai Penghulu Wanita di
dunia dan di syurga. 2
Untuk makluman DYMM Yang DiPertuan Agong dan YAB Perdana Menteri
bahawasanya pihak kami telah mendapat Permit dari Majlis Perbandaran
Selayang dan sesalinan kepada telah dihantar oleh Majlis Perbandaran
tersebut kepada pihak Polis DiRaja Malaysia (sebagaimana yang ditulis
dalam Surat Permit kelulusan tersebut).
9. Demi keadilan dan kebenaran sebagai rakyat Malaysia, patik sekalian yang bermazhab Syiah menuntut kebebasan beragama menurut Perlembagaan Negara
dan sebagai rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan perpaduan Negara
- “ 1Malaysia”. Patik sekalian yang bermazhab Syiah mempunyai seramai
200,000 hingga 300,000 orang pengikut Syiah menjunjung kasih dan taat
setia kepada negara yang sepertinya telah termaktub di dalam Perlembagaan dan Rukun Negara.
Tiada sebarang niat untuk menderhaka kepada DYMM Yang DiPertuan Agong
dan Kerajaan Malaysia. Patik sekalian berharap agar kesetiaan dan
kecintaan kami kekal ke anak cucu terhadap negara Malaysia.
10.
Para ulama dan dunia Islam telah mengakui Syiah sebagai salah satu
mazhab yang diakui sebagai Islam yang sah. Namun, ia amat berlainan
sekali dengan apa yang telah berlaku di Malaysia terutamanya di Negeri
Selangor diikuti JAKIM dan Majlis Fatwa kebangsaan (MFK/MKI).
Penangkapan dan penyebaran fitnah dan hasutan yang menyatakan “Syiah
Sesat” dan “Syiah perlu dihapuskan di Malaysia secepat mungkin” masih
berlaku seperti 15 / 12 / 20103, 9 / 5 / 20114, 23 / 5 / 20115 dan 24 / 5 / 20116. Perkataan-perkataan sesat dan kafir masih kedengaran, Bukankah perkara ini telah menentang Perlembagaan Persekutuan
yang telah memberikan hak kebebasan beragama kepada rakyat Malaysia dan
KDN mengatakan “Syiah tidak mengancam keselamatan negara”.
11.
Patik sekalian yang bermazhab Syiah ingin mendapat penjelasan kukuh
dari pihak Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK/MKI) berkenaan fatwa MFK/MKI
yang dikeluarkan pada tahun 1984 yang mengakui Syiah sebagai ajaran
Islam yang sah di Malaysia, telah dimansuhkan oleh muzakarah MFK/MKI
pada tahun 1996. Patik sekalian bermazhab Syiah bukan ingin
mempertikaikan tetapi ingin penjelasan. Jika dinilai dari sudut keadilan
dan hak, mengapa ajaran Salafi-Wahabi yang pada awalnya ditentang dan
dinilai oleh MFK/MKI sebagai ajaran yang memecah-belah umat Islam
khususnya di Malaysia yang telah diperbincangkan mengenainya sebanyak
sembilan (9) kali dari tahun 1985 sehingga tahun 2003 oleh Jawatankuasa
Majlis Fatwa Kebangsaan, namun telah diterima7
sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah? Jika ajaran Salafi-Wahabi diterima
sebagai Islam di Malaysia, maka mengapa tidak bagi Islam Syiah? Isu
ajaran dan fahaman Salafi-Wahabi diberi peluang membuat penjelasan
tetapi berkenaan Syiah, tiada seorapun wakil kami mazhab Syiah yang
dipanggil untuk memberikan penjelasan. Berkenaan ajaran dan fahaman
Salafi-Wahabi telah diberikan penjelasannya oleh YM Sobibus Samahah
Mufti Perlis ketika ituDato’
Haji Mat Jahya bin Haji Hussin (1980-2007) yang menyebabkan
Salafi-Wahabi diterima sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah di Malaysia dan
negeri Perlis terkecuali dari terikat pada mana-mana mazhab empat (4)
Ahli Sunnah Wal Jamaah – Hanafi, Maliki, Syafi`ie dan Hanbali -.
Demi keadilan seperti rakyat Malaysia yang lain, sepatutnya patik
sekalian bermazhab Syiah juga harus diberi peluang yang sama seperti
pihak Salafi-Wahabi, bukan menidakkan hak kami sebagai minoriti di dalam
masyarakat Islam di Malaysia dan bukan menghapuskan etnik kami.
12.
DYMM Yang Dipertuan Agong dan YAB Perdana Menteri, ajaran Salafi-Wahabi
merupakan ajaran yang benar-benar terpesong dari ajaran Ahli Sunnah Wal
Jamaah yang empat (4) iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafi`ie dan
Hanbali. Mereka menentang sifat 20 yang telah ditetapkan oleh ijma`
mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bahkan ajaran Salafi-Wahabi juga tidak
mentakwilkan ayat-ayat al-Quran dan as-Sunnah berkenaan sifat-sifat
Allah s.w.t. Mereka meyakini bahawa Allah ada tangan, kaki, pinggang,
muka dan anggota-anggota lainnya seperti makhluk. Mereka juga meyakini
Allah berada di langit dan di atas Arasy. (Lampiran DVD). Semua ini
bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah yang menolak pentajsiman dan
pentasybihan (penyerupaan) Allah seperti makhluk.
Ajaran
Salafi-Wahabi juga menuduh umat Islam yang menyambut maulud Nabi,
kenduri arwah, zikir beramai-ramai, menggunakan tasbih, memanggil Nabi
Muhammad sebagai Saidina (Tuan), sambutan isra` mikraj, membaca tahlil
untuk si mati, membaca qunut, membaca bismillah, selawat dan berbagai
lagi sebagai pelaku syirik dan pembuat bid`ah yang menyesatkan. Bahkan,
ajaran Salafi-Wahabi juga menghalalkan umat Islam menternak babi. Tulang
dan kulit babi halal untuk dipakai dan digunakan melainkan dagingnya
diharamkan makan bukan untuk dipegang.8
Dengan ini semua, pihak Majlis Fatwa Kebangsaan masih menganggap ajaran
Salafi-Wahabi sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah, sebaliknya menentang
ajaran Islam Syiah yang diakui oleh ulama dan dunia Islam sebagai
kelompok Islam yang sah sebagai sesat oleh pihak Majlis Fatwa
Kebangsaan, JAKIM, JAIS dan jabatan-jabatan agama di setiap negeri di
Malaysia. Bahkan ketua Pengarah JAKIM, Dato’ Othman Mustafa telah
menyebut bahawa Syiah perlu dihapuskan dengan segera. (Lampiran 5 )
13.
DYMM Yang DiPertuan Agong dan YAB Perdana Menteri, walaupun Islam di
Nusantara kini majoriti bermazhab Syafi`ie, tetapi pada awalnya ia
dipengaruhi oleh fahaman Syiah. kedatangan Syiah ke Asia Tenggara
bermula semasa gabenor bani Umayyah yang zalim bernama al-Hajjaj bin
Yusuf ats-Tsaqafi (695-705M). Ketika itu ramai golongan Syiah telah
melarikan diri dan ada yang datang ke nusantara dan mereka menuju ke
Campa9
kemudian ke pulauan Sulu, Sulawesi dan Kalimantan. Semua ini terdapat
pada batu-batu nisan di mana terdapatnya kubur-kubur orang Islam. Pada
abad ke-9M dan ke-12M, golongan Syiah mencapai kekuatan politik di Timur
Tengah, lalu kedatangan mereka ke Asia Tenggara bertukar corak dari
pelarian kepada politik. Mereka menyebarkan dakwah Syiah di dunia Islam
khususnya Nusantara. Pada abad ke-10M pula berlaku penghijrahan kaum
muslimin Parsi ke Nusantara seperti antaranya keluarga Lor (dari wilayah
Lor di Parsi) ke Jawa Timur. Mereka mendirikan perkampungan Lorin di
Gresik dan keluarga Jawani di Pasai dan keluarga Syiah di Sumatera
Timur. Maka boleh dikatakan bahawa sepanjang abad ke-11M dan 12-M,
Indonesia dan Nusantara dipengaruhi oleh aliran Syiah. Ini bererti,
sebelum kedatangan mazhab Ahli Sunnah - yang dominan di Nusantara ini -
adalah mazhab Syiah dan ia telah mempengaruhi masyarakat dan kerajaan
Islam di Nusantara ini.10
Pada tahun 878M, telah berlaku pemberontakan oleh Hwang Chao yang
menyebabkan hampir 10,000 orang asing (kebanyakan Arab-Islam) terbunuh.
Ramai yang melarikan diri ke Semenanjung khususnya ke Kedah.
Kesan
dari itu, maka amalan Islam mazhab Syiah lalu menyerap masuk ke dalam
budaya dan adat penduduk setempat, antaranya mendirikan kuburan,
membesarkan orang-orang alim dan wali-wali yang sudah meninggal dunia,
memperingati hari kematian atau “hari hol”. Begitu juga dengan berzanji,
sambutan maulud, membaca talkin, bacaan surah Yassin secara berjemaah
pada setiap malam Jumaat, tahlil, sambutan Isra’ Mikraj, Nisfu Sya’ban,
hari Hol, bubur Merah, bubur Putih dan banyak lagi. Semua amalan-amalan
yang berasal dari Syiah ini tetap diteruskan masyarakat Malaysia sebagai
amalan agama yang tidak boleh ditinggalkan, jauh sekali ditentang.
Jika
dilihat perkembangan Islam di Aceh serta Nusantara, peninggalan Syiah
masih ada dan sejarahnya kekal seperti Sambutan Asyura masih disambut
setiap tahun di Palembang. Universiti Syiah Kuala di Aceh, Makam Habib
Noh di Singapura11
dan buku-buku seperti Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Mohammad Ali
Hanafiah. Bahkan adat pepatih - disamping adat temenggong - yang masih
lagi diamalkan di negeri melaka dan negeri sembilan wujud pengaruh
ajaran Syiah di dalamnya. Diikuti sejarah Hamzah Fansuri yang merupakan
salah seorang ulama tamadun melayu Islam juga bermazhab Syiah. Sultanul
Arifin yang menjadi mubaligh kepada keislaman Parameswara juga bermazhab
Syiah. Parameswara telah mengubah namanya kepada Megat Iskandar Shah.12
Bahkan sebahagian besar alat muzik diraja di Istana Melayu dari dulu
sehingga kini adalah berasal dari Parsi atau Iran. Salah satu yang
paling terkenal ialah Naubat atau Nobat, Nafiri dan rubab (Rebab). Tidak
ketinggalan songkok yang juga berasal dari Parsi (Iran). Satu masa
dahulu songkok melambangkan keparsian (justeru, ke-Syiah-an). Hari ini
songkok sebagai budaya Parsi telah menyerap dan sebati sebagai budaya
Melayu. Meskipun kini masyarakat Parsi telah meninggalkan budaya
bersongkok, namun songkok dalam kalangan Melayu menjadi lambang
kehormatan. Kanun Melayu yang terkenal susunan Tun Sri Lanang ada
menghantar satu hint
yang penting tentang pencinta Ahlul Bait (Syiah) di alam Melayu. Tun
Sri Lanang dalam buku Hikayat Silatu Salatin telah menulis dengan
sejelas-jelasnya tentang asal usul Raja-raja Melayu. Mereka adalah
berasal dari darah – daging Iskandar Zulkarnain (Alexander the Great) .
Mereka dari darah Parsi Syiah dan sekarang ini dikenali sebagai Iran
Syiah. Menurut Persatuan Silat Kalimah Malaysia dan tertera dalam
Website mereka: http://www.silat-kalimah.com, pengasas mereka adalah bernama Syeikh
Abdullah Rafaei Qibrari atau Syeikh Tajred. Beliau adalah seorang
pedagang dan juga seorang mubaligh Islam. Beliau berasal dari Tanah
Besar Parsi dan seorang Islam yang bermazhab Ahlul Bayt (Syiah). Sultan
Kedah pada waktu iaitu yang bernama Phra Ong Mahawangsa telah memeluk
Islam dan menggantikan nama Baginda kepada Sultan Muzaffar Shah.
Pengaruh
Parsi (Syiah) telah mencorak kemasukan Islam di alam Melayu serta Benua
Kecil Siam. Pengaruh Parsi dalam tamadun Melayu jelas dapat dilihat
dalam lapangan bahasa, kebudayaan dan keagamaan umpamanya kitab Taj
al-Salatin13 banyak merujuk daripada kitab-kitab Parsi.14
Betapa eratnya hubungan Melayu dan Parsi terjalin sehingga sejak
awal-awal lagi kesultanan Melayu sudah memakai nama Syah dari bahasa
Parsi yang melambangkan kedudukan mereka sebagai raja. Ketika itu
pengaruh Parsi ini juga berkembang pesat di Shahr Nuwi Ayuthiya.15
Semua
ini bukti bahawa Syiah sudah lama bertapak dan berakar umbi di Malaysia
ini sebelum kemasukan mazhab-mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah yang lain,
diikuti fahaman dan ajaran Salafi-Wahabi yang diasaskan oleh Ibnu
Taimiyyah dan Muhammad bin Abdul Wahhab.
14.Gerakan Salafi-Wahabi telah memberi penerangan yang salah kepada pihak berkuasa16
terutamanya Jabatan Agama Islam dengan niat yang jahat dan telah
menghasut, mengatakan Syiah itu sesat dan perlu dihapuskan dengan apa
cara sekalipun meskipun dibunuh sebagaimana yang telah terjadi di Iraq,
Sri Lanka, Afghanistan, Indonesia, Thailand, Pakistan dan Bahrain.
Penghapusan etnik (Genocide)
yang sedang dilakukan pihak Salafi-Wahabi di dunia luar dan di Malaysia
ini benar-benar merupakan salah satu jenayah berat bagi bidangkuasa
undang-undang no. 26 Mahkamah Jenayah Dunia (Jurisdiction International Criminal Court)
yang diasaskan pada tahun 2000. Bahkan ia melanggar undang-undang yang
ditemui di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 1948 Konvensyen tentang
Pencegahan dan Hukuman Jenayah Genosid (CPPCG)17.Bagi
patik sekalian bermazhab Syiah adalah satu peristiwa hitam dan pahit
untuk kami terima. Kami, patik sekalian bermazhab Syiah di Malaysia
memohon ampun jika menyebut bahawa tindakan pihak JAKIM yang benar-benar
mahu menghapuskan Syiah di Malaysia ini telah mengancam rakyat bukan
Islam di negara ini. Pasti mereka akan berfikir bahawa, jika kelompok
Islam mahu menghapuskan kelompok Islam yang lain, maka pasti tidak ada
jaminan bagi agama-agama lain selain Islam - seperti hindu, budha,
kristian, sikh - juga bakal dihapuskan oleh pihak Jabatan Agama di
Malaysia khususnya JAKIM dan MFK/MKI.
15.
Apa yang berlaku di dalam dunia Islam, ianya amat bertentangan sekali
dengan apa yang berlaku di Malaysia, diskriminasi dan hak sebagai rakyat
Malaysia minoriti Islam telah dinafi bahkan etnik kami mahu dihapuskan.
Jika dilihat, Dunia Islam telah menerima Syiah sebagai mazhab Islam
yang sah dan boleh diamalkan dan bebas untuk disebar dan dipelajari.
Fatwa Mufti-mufti Mesir (yang terbaharu fatwa Dr. Ali Jum`ah), Para
Ulama’ Universiti Al-Azhar, Deklarasi Amman Message 2004,18 Deklarasi OIC 199619
serta Islam Hadari 2010. (Lampiran 6 ). Merujuk kepada 26 / 12 / 2010,
Perjanjian Madinah diantara Syiah, Ahli Sunnah dan Salafi-Wahabi telah
dimeterai dimana Syiah telah diterima oleh semua para ulama dan Dunia
Islam.
16.
Melihat akan kesungguhan tindakan-tindakan yang diambil oleh pihak
Salafi-Wahabi ini yang berbagai cara dengan mengadakan berbagai seminar
“Bahaya Syiah” dan menggunakan media-massa dan cetak untuk memfitnah
Syiah dan menghasut masyarakat sekaligus memecah-belahkan rakyat
1Malaysia dan menjejaskan keselamatan negara, maka kami, patik mazhab
Syiah ini ingin DYMM Yang DiPertuan Agong dan YAB Perdana Menteri dapat
mengarahkan kepada pihak JAKIM dan JAIS agar menghentikan provokasi
terhadap mazhab Syiah serta menitah kepada pihak yang terlibat mengkaji
semula fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa kebangsaan 1984 yang
membolehkan Syiah di 1Malaysia yang telah dibatalkan oleh Majlis Fatwa
Kebangsaan pada tahun 1996.
Patik
sekalian bermazhab Syiah mengetahui bahawa wujud pengaruh Salafi-Wahabi
dalam perkara pengharaman dan penghapusan Syiah ini. Ini disebabkan
terdapat beberapa orang pegawai JAKIM dan JAIS yang dilihat pro kepada
fahaman Salafi-Wahabi, atau kalaupun mereka bukan berfahaman
Salafi-Wahabi, namun tindakan mereka sedikit sebanyak berjaya merosak
dan memecah-belahkan kesatuan dan perpaduan masyarakat Islam di
1Malaysia, atau tindakan mereka menguntungkan musuh-musuh Islam (Yahudi
& Nasrani) yang sememangnya mencari peluang untuk memusnahkan Islam
dan umatnya dari dalam. Mereka adalah seperti Dr. Juanda Jaya (mufti
Perlis), Datuk Marzuki Husin (Pengarah JAIS), Datuk Othman Mustafa
(Pengarah JAKIM) dan Datuk Abdul Shukor Husin (Pengerusi Majlis Fatwa
Kebangsaan) serta pegawai-pegawai JAKIM yang lain seperti Prof. Zakaria
Stapa, Dato’ Dr. Johari Mat, Datuk Khusrin Munawi (mantan Pengarah
JAIS), Dr. Asri bin Abu Thalib @ Zainal Abidin (mantan Mufti Perlis),
Datuk Seri Shahidan Kasim (mantan Menteri Besar Perlis). Manakala
penyokong-penyokong tindakan dan agenda Nawasib samada disedari atau
tidak ataupun disengaja atau tidak sengaja adalah (Dr.) Uthman
El-Muhammady20, Asri Yusuf21,
Rasul Dahri, Fauzi (Abu Huzaifah), Latif (Harun Embong), Husin Yee,
Mohd Aizam Mas`ud, Abdullah Yasin, Arif Nazri, Dr. Azwira Abdul Aziz,
Mazlee Malek, Abdul Basit Abdul Rahman (Abu Anas Madani), Ahmad Najib
Abdullah, Hasliza Hasan (Berita Harian), Haryati (Metro), Fathul Bari,
Kapten Hafiz Firdauz, Abu Hasan Din (bekas imam masjid negara), Dr. Aziz
Hanafi, Yusoff bin Abbas22, Dr. Muhamad Rahimi Osman (UiTM)23, Fadlan Mohd. Othman24, Ruwaifi Sulaimi25, Mohd. Yaakub Mohd. Yunus26, Salahuddin27
dan lain-lain (mohon pihak berkuasa menyiasat dan mengesahkan perkara
ini). Bukan sekadar api perpecahan yang Salafi-Wahabi ini tiupkan ke
dalam masyarakat kita. Tetapi mereka juga adalah golongan yang membawa
nama buruk kepada Islam. Jika diperhatian dari gerakan mereka bermulanya
dengan pengeboman World Trade Center di New York, pengeboman di Bali,
pengeboman station keretapi api di Britain, pengeboman station kereta
api di Portugal, pembunuhan umat Islam di Sri Lanka sewaktu mereka
menyambut Mauludi Rasul, kewujudan Jemaah Islamiyyah di Indonesia,
kewujudan gerakan Al Maunah di Malaysia adalah hasil dari gerakan
Salfi-Wahabi ini. Mereka golongan yang mewujudkan Islamphobia di dalam
dunia masa kini. Kesannya dapat dirasakan oleh hampir semua orang Islam
yang ada hubungan negara Dunia Barat terutamanya dengan negara Amerika
Syarikat dan Great Britan.
17.
Tindakan mereka seakan menyahut deklarasi yang pernah ditandatangani
oleh 38 orang ulama Saudi berfahaman Salafi-Wahabi yang bersetuju untuk
menyebarkan kepada dunia bahawa “Syiah adalah musuh Ahli Sunnah” dan
“Syiah penyebar ajaran sesat” dan berbagai lagi fitnah dan pembohongan
liar yang disebarkan ke seluruh dunia. Kami, patik sekalian bermazhab
Syiah khususnya bimbang nama-nama yang kami sebutkan di atas akan
terpengaruh dengan dakyah dan penipuan Salafi-Wahabi tersebut. Seluruh
Dunia Islam sedang melihat Kerajaan 1Malaysia yang dikenali sebagai
Negara Islam contoh. Syiah yang ada di 1Malaysia seramai 200,000 -
300,000 orang dan di Dunia Islam seramai 700 juta orang sedang memerhati
langkah kerajaan 1Malaysia mengambil tindakan yang bijaksana bagi
mengatasi masalah dan ancaman serta penghapusan etnik yang sedang
dihadapi oleh umat Islam Syiah di 1Malaysia. Tindakan mereka yang pro
atau menyebelahi agenda Salafi Wahabi telah melemahkan kekuatan dan Ketuanan Melayu Islam di 1Malaysia.
Ia
menjadi lebih rumit akan ketegangan ini apabila, Kerajaan Saudi telah
memberi peruntukan yang begitu besar kepada penuntut-penuntut 1Malaysia
yang mahu menuntut ilmu di universiti-universiti aliran Wahabi-Salafi.
Patik sekelian memohon agar penghantaran penuntut ke sana di kaji dan
diperhalusi sebaik mungkin.
18.
Untuk pengetahun DYMM Yang DiPertuan Agong dan YAB Perdana Menteri,
Syiah adalah golongan mazhab yang menjadikan al-Quran dan as-Sunnah
sebagai ikutan dan pegangan ajaran mazhab. Juga menerima kepimpinan
Ahlul Bait yang mengikuti Al-Quran dan As-Sunnah 100%. Gerakan yang
memusuhi pencinta Ahlul Bait ini disebut sebagai Nawasib. Kaum Nawasib
pembunuh imam Ali sahabat dan menantu Nabi di medan Siffin. Nawasib
pembunuh imam Husein cucu Nabi di Karbala. Nawasib adalah golongan yang
menyakiti Ahlul Bait dengan perkataan dan perbuatan. Syiah adalah
pencinta dan pengikut ajaran Ahlul Bait sebagaimana yang telah
diperintahkan Allah (Al-Quran) dan Nabi (As-Sunnah). Syiah adalah Ahli
Sunnah kerana mengakui dan mengikuti kepimpinan (wilayah/mawla) Allah
dan Rasul. Setelah kewafatan Rasul, Syiah adalah Jamaah yang mengakui
dan mengikuti kepimpinan (wilayah/mawla) Allah, Rasul dan Ahlul Bait.
Syiahlah Ahli Sunnah Wal Jamaah.
19.
DYMM Yang DiPertuan Agong dan YAB Perdana Menteri dirayu agar menitah
pihak-pihak berkuasa meneliti gerakan ini di 1Malaysia dan mereka (yang
telah disebutkan nama-nama di atas) yang dilihat pro kepada fahaman
Salafi-Wahabi. Mereka telah menggunakan berbagai cara untuk menuduh
pencinta dan pengikut ajaran Ahlul Bait yang dikenali sebagai Syiah ini
sebagai sesat dan bahaya serta perlu dihapuskan dengan segera meskipun
dengan cara membunuh. Mereka telah menyalah-guna kuasa mereka di
Jabatan-jabatan agama, JAKIM, JAIS dan pusat-pusat pengajian tinggi
(IPT). Tidak mustahil juga mungkin mereka telah menerima rasuah (moral
dan / atau material) dari pihak tertentu kerana mereka-lah yang menjadi
sebab pembatalan Fatwa 1984 yang mengakui Syiah sebagai mazhab Islam
yang diterima di 1Malaysia. (Mohon pihak SPRM dan Cawangan Khas menyiasat perkara ini untuk pengesahan). Di
sini dengan izin, patik merakamkan Peristiwa Seminar Bahaya Syiah dari
sudut Aqidah, Syariah dan Negara anjuran JAIS di Peringkat Kebangsaan
yang di dijalankan di Intekma Resort UiTM pada 27 / 4 / 2011 dan
kemudiannya satu Seminar sepatutnya di buat di D’Plama Hotel, Ampang
terpaksa di batalkan; setelah beberapa pengikut Syiah telah membuat
laporan polis ke atas Seminar yang dianjurkan oleh JAIS di Intekma
Resort. Mengikut maklumat yang patik sekian yang bermazhab Syiah
perolehi Seminar itu di biayai oleh KEDUTAAN SAUDI sebanyak RM160,000 (Ringgit Malaysia Ribu; Satu Ratus dan Enam puluh sahaja). (Minta disiasat).
20.
Adakah tindakan JAKIM, JAIS dan Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK/MKI) akan
menjejaskan nama baik 1Malaysia sebagai negara Islam contoh? Bagi pihak
kami, patik sekalian bermazhab Syiah tidak mahu sama sekali nama
1Malaysia terjejas, dan Dunia Islam akan mengatakan bahawa 1Malaysia
sedang mendiskriminasi, menafikan hak dan mahu menghapuskan etnik kami
mazhab Syiah dengan berselindung di sebalik fatwa mufti. Apatah lagi
fatwa tersebut berlanggar dengan Perlembagaan Persekutuan
dan fatwa-fatwa dunia Islam, yang jelas melanggar hak kebebasan
beragama bagi semua negara bertamadun dan berperadaban. Bahkan,
keputusan yang salah yang sedang dilakukan oleh pihak JAKIM dan Majlis
Fatwa Kebangsaan di 1Malaysia ini berkenaan isu Syiah ini mungkin bakal
merosakkan hubungan politik, sosial dan ekonomi antara 1Malaysia dan
negara-negara yang majoriti berfahaman Islam Syiah khususnya Iran (98%
Syiah), Iraq (60% Syiah), Syria (13% Syiah), Bahrain (80% Syiah), Lubnan
(45% Syiah), Afghanistan (15-19% Syiah), Pakistan (28% Syiah), Yaman
(46% Syiah), Arab Saudi (10-15% Syiah), Turki (9.9% Syiah), Kuwait
(20-30% Syiah), Qatar (10% Syiah), Oman (17% Syiah), UAE (15% Syiah),
Myanmar (4% Syiah), Indonesia (2-3% Syiah) dan negara-negara yang lain.
Tidak dilupakan negara-negara yang telah menetapkan perlembagaan negara
mereka bahawa Syiah adalah salah sebuah mazhab yang bebas diamal dan
dipelajari seperti Indonesia, Sri Lanka, Pakistan, Brunei, Thailand,
Kemboja, Vietnam, Singapura dan lain-lain. Cukup dinyatakan bahawa
Perlembagaan negara republik Iran28 – disamping negara-negara yang telah disebutkan di atas - yang telah menjadikan Syiah sebagai mazhab rasmi negara
mereka, namun perlembagaan mereka juga tidak pernah sekali-kali
menghalang lain-lain mazhab seperti mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu
Hanafi, Maliki, Syafi`ie dan Hanbali, diikuti mazhab selain Ahli Sunnah
seperti Zaidiyah, Ibadhiyah dan Zohiriyah untuk mengamalkan ajaran
mereka. Bahkan mereka bebas untuk diadili mengikut mazhab masing-masing.
Keputusan JAKIM dan Majlis Fatwa Kebangsaan benar-benar telah
mencemarkan nama baik 1Malaysia yang terkenal dengan sebuah negara yang
aman dan damai meskipun berbilang bangsa dan agama, namun dalam soal hak
kebebasan rakyat untuk beragama yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan Persekutuan telah dicemari oleh pihak-pihak berkenaan.
21.
Atas keperihatinan DYMM DiPertuan Agong dan YAB Perdana Menteri, kami,
patik sekalian bermazhab Syiah merayu agar keputusan muzakarah Majlis
Fatwa Kebangsaan 1996 yang telah membatalkan keputusan muzakarah Majlis
Fatwa Kebangsaan 1984 yang mengakui Syiah sebagai Islam yang sah dan
bebas untuk diamal dan dipelajari di 1Malaysia dikaji dengan teliti dan
dimuzakarahkan semula. Jika fatwa MFK/MKI 1984 boleh dibatalkan oleh
MFK/MKI 1996, maka tidak mustahil ia juga boleh dimuzakarahkan dan
dipinda semula kembali kepada pewartaan fatwa asal iaitu Syiah diterima
sebagai mazhab Islam yang sah di 1Malaysia. Kami, patik sekalian
bermazhab Syiah juga memohon agar wakil kami diizinkan hadir dan duduk
bersama-sama berbincang dan memberikan penjelasan yang sewajarnya
berkenaan Syiah agar tidak wujud lagi salah faham dan tuduhan yang tidak
berasas sebagaimana pihak JAKIM, JAIS dan MFK/MKI pernah menggunakannya
dari tahun 1996 (zaman pengharaman Syiah) hingga sekarang. Inilah
rayuan kami, patik bermazhab Syiah. Bahkan rayuan ini tidak bertentangan
dengan hak kami yang menjadi Orang Kena Tuduh (OKT) untuk membela diri
kami sendiri demi kebenaran dan kesejahteraan Islam dan umatnya,
khususnya di 1Malaysia.
22. Isu perbezaan pemikiran antara mazhab-mazhab bukanlah suatu perkara yang perlu diperbesarkan.29
Seharusnya, pihak JAKIM dan jabatan-jabatan agama negeri membantu pihak
kerajaan 1Malaysia dan lebih memfokuskan teknik dan cara terbaik untuk
menangani isu-isu sosial yang sedang melanda masyarakat Islam di
1Malaysia. Pelbagai kes keruntuhan akhlak dilaporkan seperti pembuangan
bayi, pelacuran, penyalah-gunaan dadah, pembunuhan, rompakan dan
berbagai lagi jenayah yang merupakan masalah besar kepada kemajuan
rakyat dan negara 1Malaysia. Pihak JAKIM seharusnya memainkan peranan
utama selaku badan agama yang diamanahkan dengan cari jalan
penyelesaiannya sehingga ke akar umbi agar ia dapat dihapuskan atau
setidak-tidaknya mengurangkannya hingga ke paras paling minimum. Pihak
JAKIM diseru agar memandang serius perkara-perkara tersebut dengan
mendidik masyarakat Islam 1Malaysia agar celik al-Quran dan as-Sunnah
supaya 1Malaysia menjadi sebuah negara contoh terbaik dunia Islam dan
bukan Islam. Anjakan paradigma dari berbagai sudut khususnya dari sudut
ekonomi perlu diketengahkan kepada masyarakat Islam 1Malaysia agar kadar
kemiskinan yang lebih sinonim dituju kepada masyarakat melayu Islam
dihapuskan. Lebih dianjurkan kepada pihak JAKIM dan jabatan-jabatan
agama negeri yang banyak membuang masa, tenaga dan wang ringgit rakyat
1Malaysia untuk menghapuskan pengikut-pengikut mazhab Islam Syiah di
1Malaysia lebih baik bekerjasama dengan komuniti Syiah di 1Malaysia ini
bersama-sama menjayakan seruan kerajaan 1Malaysia yang mahukan rakyat
1Malaysia menjadi bangsa yang bersatu – padu, maju dari sudut ekonomi
dan sosial mereka.
23.
Akhir kalam, kami patik bermazhab Syiah tidak mahu 1Malaysia sebuah
negara yang disanjung oleh Dunia Islam terjejas disebabkan tindakan yang
diambil oleh JAKIM, JAIS dan MFK kepada pengikut Syiah. Sekali lagi,
kami, patik sekalian bermazhab Syiah secara telus merayu DYMM Yang
Dipertuan Agong dan YAB Perdana Menteri untuk meneliti dan mengkaji
semula fatwa MFK 1984 yang mengakui keIslaman Syiah dan membolehkan
Syiah diamalkan di 1Malaysia. Kami patik sekalian bermazhab Syiah amat
berbesar hati sekiranya dipanggil untuk memberi penjelasan sama ada
secara terbuka (dialog) atau tertutup. Demi keadilan, harapan kami agar
permasalahan ini diberi perhatian oleh pihak Tuanku DYMM Yang Dipertuan
Agong dan Datuk Seri YAB Perdana Menteri Malaysia agar kami sebagai
rakyat 1Malaysia tidak dianiaya dan keselamatan kami terjamin. Dalam
masa yang sama keselamatan negara dan juga hak ketuanan melayu Islam
tidak tergugat dan kekal dipertahankan. Segala jasa baik dan
keperihatinan serta tindakan DYMM Yang DiPertuan Agong dan YAB Perdana
Menteri, kami patik rakyat 1Malaysia bermazhab Syiah mendahulukannya
dengan ucapan jutaan terima kasih. Semoga Allah memberkati dan merahmati
DYMM Yang DiPertuan Agong, sultan-sultan, YAB Perdana Menteri Malaysia,
pemimpin-pemimpin dan saudara-saudara kami rakyat 1Malaysia, sekaligus
memakmurkan bumi 1Malaysia ini dengan keamanan dan perpaduan umat Islam
dan rakyat 1Malaysia seluruhnya. Hidup 1Malaysia!
Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!
Salam 1Malaysia kepada DYMM Yang DiPertuan Agong dan YAB Perdana Menteri dan seluruh rakyat Malaysia.
Sekian.
Yang Ikhlas
………………………………………………………….….
(Setiausaha Agung Majlis Syiah Malaysia)
Mohd Haidar bin Mohd Hashim.
+6012-9357821
Melalui / Dengan Persetujuan Presiden Majlis Syiah Malaysia.
**
Bersama memorandum ini disertakan 4 buah buku sebagai rujukan kajian
YDMM Yang DiPertuan Agung & YAB Perdan Menteri Malaysia
Memorandum ini di sokong juga oleh NGO-NGO lain Seperti di bawah :-
-
Majlis Pendekatan Mazhab – Mazhab Islam Malaysia.
-
Majlis Pembebasan Al-quds Malaysia.
-
Persatuan Insaf Malaysia.
s/k
-
Duli Yang Maha Mulia Sultan selaku Ketua Agama Negeri
-
YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran
(Mohon
jabatan YAB Datuk mengkaji semula buku-buku teks yang menjadi silibers
(sukatan) pelajaran tingkatan 5 di Malaysia berkenaan mazhab Islam Syiah
yang disebut sebagai ajaran sesat dibatalkan)
-
YB Menteri Dalam Negeri
-
YB Menteri Hal-Ehwal Agama Islam
-
YAB Menteri-Menteri Besar
-
YAB Ketua-Ketua Menteri
-
YB Sohibul Samahah Para Mufti Negeri
-
YB Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan
-
YB Pengarah JAKIM
-
YB Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri
-
YB Ketua Polis Negara
-
YB Pengarah Cawangan Khas
-
YB Ketua Polis Negeri-Negeri
-
YB Ketua Cawangan Khas Bukit Aman
-
YB Ketua Pengarah SPRM
-
PAS
-
SUHAKAM
-
SUARAM
-
SHURA
-
PUM
-
ABIM
-
MAJLIS PENDEKATAN MAZHAB-MAZHAB ISLAM MALAYSIA
-
MAJLIS PEMBEBASAN AL-QUDS MALAYSIA
-
MAJLIS PEMIKIR, CENDEKIAWAN, INTERLEK & ULAMA MALAYSIA
-
MAJLIS PERSAUDARAAN & PERPADUAN ISLAM MALAYSIA
-
MAJLIS AHLUL BAIT MALAYSIA
-
PERSATUAN INSAF MALAYSIA
Carbon copy in English
-
PBB
-
OIC
-
ASEAN
-
Republik Islam Iran – menerusi kedutaan
-
Repubilk Arab Syria – menerusi kedutaan
-
Republik Iraq – menerusi kedutaan
-
Kerajaan Bahrain – menerusi kedutaan
-
UNSCR (United Nations Security Council Resolution)
-
Amnesty International Malaysia
-
Darul Taqrib
1
Bahkan ia diharamkan oleh mazhab Islam Syiah, melainkan dengan haknya
iaitu menerusi pengadilan menerusi undang-undang yang telah ditetapkan.
2 Pihak kami tidak melanggar undang-undang ketika mengadakan jamuan kenduri tersebut. Kami diberikan permit oleh pihak polis.
3 Utusan Malaysia (Muka Depan), Berita Harian (Muka Depan), TV1, TV3, nTV7 dan TV9.
4 Harian Metro, ms 16.
5 Beria Harian ms 24.
6 Ibid.
7KENYATAAN JAWATANKUASA MAJLIS FATWA KEBANGSAAN & JAKIM MENGENAI
AJARAN SALAFI-WAHHABI. KERAJAAN MALAYSIA MENOLAK DAN MENYEKAT AJARAN SALAFI-WAHHABI BERDASARKAN:
AJARAN SALAFI-WAHHABI. KERAJAAN MALAYSIA MENOLAK DAN MENYEKAT AJARAN SALAFI-WAHHABI BERDASARKAN:
-
MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-12 PADA TAHUN 1985.
-
MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-14 PADA TAHUN 1985,
-
MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-16 PADA TAHUN 1986,
-
MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-40 PADA TAHUN 1996,
-
MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-42 PADA TAHUN 1997,
-
MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-44 PADA TAHUN 1998,
-
MESYUARAT PANEL KAJIAN AQIDAH JAKIM KALI KE-14 PADA TAHUN 2000,
-
MESYUARAT PANEL KAJIAN AQIDAH JAKIM KALI KE-20 PADA TAHUN 2002,
-
MESYUARAT PANEL KAJIAN AQIDAH JAKIM KALI KE-23 PADA TAHUN 2003.
KESEMUA KEPUTUSAN ADALAH MENYEKAT AJARAN SALAFI-WAHHABI KERANA MENGGUGAT PERPADUAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA.
8
Pihak JAKIM yang dikhuatiri terpengaruh dengan ajaran Salafi-Wahabi
yang menghalalkan penggunaan bahan-bahan bersumber dari babi telah
menyebabkan banyak aduan masyarakat Islam kepada Persatuan Pengguna
Islam Malaysia berkenaan makanan-makanan yang mengandungi lemak babi
(gelatin) berserakan dijual di pasaran yang berlogo halal dari pihak
JAKIM. Bahkan pakaian kulit yang diperbuat dari kulit babi telah banyak
dikesan di seluruh Malaysia.
9 Yang merupakan penempatan awal orang-orang Parsi.
10 Sejarah dan Tamadun Asia Tenggara, Abdur Rahman Abdullah, Utusan Publication, 2000,
11 Di Makamnya tercatat bahawa beliau bemazhab Syiah Imamiyah.
12 Shah adalah berasal dari perkataan Parsi yang bermaksud Raja atau Sultan.
13
Tulisan Bukhari al-Jauhari (ulama dan sasterawan melayu pada abad
16-17M), tahun 1603. Naskah disalin oleh Muhhamd bin Umar Syeikh Farid
di Pulau Pinang pada tanggal 4 zul hijjah 1239H (31 julai 1824). Ia
merupakan kitab perrtama dalam sastera melayu islam yang membicarakan
masalah etika, kepimpinan politik dan pentadbiran pemerintahan. Kitab
ini selesai ditulis di Aceh Darussalam pada tahun 1603M. buku ini
terutama berisi petunjuk dalam menjalankan pemerintahan dan memimpin
rakyat yang majmuk secara etnik, agama dan latar belakang kebudayaan.
14 Prof. Amat Johari 2006, Prakata Kamus Farsi-Melayu-Ingeris, DBP.
15 Rujuk segalanya menerusi buku Sejarah Dan Tamaddun Asia Tenggara, Abdur Rahman Abdullah, Utusan Publication, 2000, hlm 220 - 224 & 252, Pakar-pakar Fiqh, Sepanjang Sejarah, Abdullah Mustofa Al-Maraghi,hlm. 140 & Napolean and Islam From French and Arab Documents,
Christian Cherfils, terjemahan dari Bahasa Perancis oleh James
Gibb-Stuart, Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd, 1999, hlm
279-280.
16
Jika diperhatikan, seluruh sumber rujukan utama JAKIM dan Majlis Fatwa
Kebangsaan ketika menuduh dan memfitnah Syiah, mereka telah menggunakan
sumber rujukan yang memusuhi Islam Syiah dan Islam Ahli Sunnah sendiri
seperti tulisan-tulisan Ibnu Taimiyah, Muhammad bin Abdul Wahhab, Ehsan
Ilahi Zohir, Aali Syeikh, Bin Baz, Albani, Ibnu Utsaimin, Utsman Khamis
dan ramai lagi.
17
Genocide scholars, a legal definition is found in the 1948 United
Nations Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of
Genocide (CPPCG).
20 Artikel dalam Majalah Al Islam, keluaran Februari 2011.
21 Artikel dalam Majalah I, Bil 100, Februari 2011 dan Artikel pada 27 / 4 / 2011 di Intekma Resort UiTM.
22 Artikel dalam Majalah Al Islam, keluaran Februari 2011.
23 Artikel dalam Majalah I, Bil 100, Februari 2011.
24 Ibid.
25 Ibid.
26 Ibid.
27 Ibid.
28 Iran negara Islam yang majoriti masyarakat mereka adalah Syiah.
29
Kerana masalah ini telahpun diselesaikan oleh para ulama dunia Islam
yang diiktiraf seperti universiti al-Azhar, mesir, OIC dan amman
message.