,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday 26 May 2013

JIKA ISLAMELAYU TIDAK RESIS - PRU KE 14 MALAYSIA AKAN JADI PLASTINE KEDUA


Analisis: Umno masih lagi popular
MOHAMMAD FAIRUZ JUMAIN,RISWANDI RAZAK, NORSHAHZURA, SITI NURSYAHIDAH & JANATUL FIRDAUS YAACOB
21 Mei 2013
Umno masih lagi popular
PERASAN - Pratokol yang membuatkan UMNO terus kecundang

Umno semakin mantap di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.
BARISAN Nasional (BN) terus diberi mandat memerintah negara ini apabila memperolehi majoriti mudah 133 kerusi Parlimen pada PRU13 yang lalu sementara pakatan pembangkang yang dibarisi PKR, DAP dan Pas hanya memperoleh 89 kerusi sahaja.

Pada PRU12 di bawah kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi, BN memenangi 140 kerusi Parlimen.Pada PRU13, rakyat Malaysia masih lagi mengundi dalam pilihan raya yang disertai pelbagai parti yang menyaksikan 11,257,147 juta (84 peratus) daripada 13,268,002 pengundi berdaftar keluar mengundi bagi 222 kerusi Parlimen.

Dari segi undi popular, daripada keseluruhan pengundi yang keluar mengundi dalam pilihan raya pelbagai parti itu, BN berada di tempat pertama dengan memperoleh undi sebanyak 5,237,699; kedua, PKR (2,254,328), ketiga, DAP (1,736,267), keempat, Pas (1,633,389) manakala parti-parti lain dan Bebas (192,904).

Bagaimanapun, DAP yang berada di tempat ketiga dari segi jumlah undi telah memperoleh 38 kerusi Parlimen, iaitu jauh lebih tinggi daripada PKR.

Berdasarkan analisis Sinar Harian mengenai keputusan pengundian PRU13, BN memperolehi undi popular di Perlis, Kedah dan Perak berbanding PR.

Di Kedah, Umno berjaya menguasai negeri itu dengan memperoleh undian sebanyak 399,890 bersamaan 45.28 peratus.

Manakala, Pas dan PKR pula hanya memperolehi sekitar 24.2 peratus. Perlis juga menjadi kubu kuat Umno kerana memenangi kesemua tiga kerusi Parlimen yang dipertandingkan dengan memperolehi 64,192 undi bersamaan 55.55 peratus.

Umno juga mendominasi Perak apabila memperolehi undi sebanyak 277,859 bersamaan 24.64 peratus mengatasi undi parti lain. Calon BN tewas di beberapa kawasan kerana bilangan pengundi kaum Cina yang ramai.

DAP pula mendapat 261,882 undi, manakala Pas dan PKR masing mendapat 109,913 dan 244,073 undi di Perak.

Bagaimanapun, di Pulau Pinang terutamanya di kawasan bandar dikuasai DAP yang memenangi kesemua enam kerusi Parlimen dan memperoleh undian tertinggi berbanding parti-parti lain.

Sebanyak 13 kerusi Parlimen yang dipertandingkan Pulau Pinang, hanya enam kerusi sahaja dimenangi DAP tetapi jumlah undiannya iaitu 272,664 bersamaan 37.72 peratus berbanding PKR hanya lima kerusi iaitu 177,896 bersamaan 24.61 peratus.

Umno yang bertanding di lima kerusi di Pulau Pinang hanya memperoleh 118,613 undian bersamaan 16.41 peratus.

Agak mengejutkan apabila analisis mendapati Umno mendominasi  peratusan undian di kubu kuat Pas di Kelantan iaitu 49.8 peratus berdasarkan jumlah undian sebanyak 402,503 untuk kerusi Parlimen.

Pas memperoleh 41.1 peratus dengan 332,407 jumlah undi. Bagaimanapun, PKR tewas di ketiga-tiga kerusi yang ditandingi dan hanya mendapat 9 peratus undian dengan 73,071 undian sahaja.

Rekod kerusi Parlimen di Terengganu pula menunjukkan Umno mendahului dalam kutipan jumlah undian, iaitu 283,455 dengan 51.5 peratus, hasil daripada kemenangan empat daripada lapan kerusi yang ditandingi.

Pas pula memperoleh 42.5 peratus dengan jumlah undi 233,893, manakala PKR tidak memenangi sebarang kerusi Parlimen di Terengganu.

Umno turut merekodkan pencapaian  tertinggi mendahului parti lain dengan 55.5 peratus atau 337,896 undi, berdasarkan kemenangan 10 kerusi yang ditandingi di Pahang.

Ini diikuti PKR yang mencatat 17.7 peratus dan memenangi tiga daripada lima kerusi yang ditandingi, sementara Pas merekodkan peratusan 17.2 peratus (104,743 undi).

DAP di Pahang tidak mendapat sambutan, di mana parti itu hanya memenangi satu daripada tiga kerusi Parlimen yang ditandingi dengan jumlah undi dipungut sebanyak 59,027 undi.

Di Selangor, PKR mendominasi kerusi Parlimen apabila memenangi sembilan daripada 11 kerusi ditandingi dengan jumlah 550,950 undi. Namun, pengaruh Umno tetap tidak boleh dinafikan kerana parti itu berjaya memporehi 335,406 undi berbanding Pas (270,506) dan DAP (253,302).

Di Wilayah Persekutuan, DAP memperlihatkan penguasaan apabila memenangi kesemua lima kerusi Parlimen ditandinginya dengan 229,337 undi. Pengaruh PR di Wilayah Persekutuan juga dibuktikan dengan jumlah undi dimenangi PKR iaitu 154,457 undi mengatasi Umno (127,771 undi) walaupun kedua-dua parti menang empat kerusi.

Di Negeri Sembilan, Melaka dan Johor, pengaruh Umno ternyata masih belum boleh digugat. Jumlah kerusi dan undi yang dimenangi parti ini tetap mendahului PR dengan peratusan melebihi 40 peratus di setiap negeri.

Sabah  terus kekal menjadi negeri simpanan tetap Umno berdasarkan analisis mendapati  parti itu mendominasi keseluruhan kerusi Parlimen dengan peratusan 88.2 peratus, manakala PKR hanya menang satu kerusi dengan jumlah 22,598 undi dengan peratusan 7.2 peratus manakala DAP hanya mendapat 14,226 undi atau 4.5 peratus.

Umno tidak ada di Sarawak tetapi neheri itu kekal sebagai kubu kuat BN.

Analisis juga mendapati jumlah undian rakyat di Sarawak terhadap  DAP ialah 139,480 undi, manakala PKR memperoleh 26,909 undian hasil kemenangan satu kerusi.

Secara keseluruhan, Umno dan BN masih lagi kekal sebagai popular hampir di kesemua negeri, kecuali Selangor, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan.

Ini diikuti oleh DAP yang masih kekal mendominasi di Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan, manakala dominasi PKR kekal di Selangor.

Umno kekal mendominasi di peringkat Parlimen kerana mampu untuk mendapat 3,416,310 undi dari 120 kerusi yang ditandingi dan mereka berjaya menang 88 daripadanya.

Manakala DAP pula mendapat 1,386,404 dari 51 kerusi Parlimen yang ditandingi, jumlah ini membuktikan bahawa DAP adalah parti yang masih popular dan menjadi pilihan kepada pengundi bukan Melayu khususnya di kawasan bandar.


Ramai Undi Umno bukan BN Kerana Kita Tiada Pilihan Lain Lagi, Jadi Pemimpin Umno Jangan Perasan !

Artikel SINAR di atas ni - Analisis : Umno masih lagi popular. Saya percaya kenyataan sebegitu dipegang kuat oleh para pemimpin Umno pasca PRU13, kan ? Media termasuk bloggers juga ramai yang secara tidak sengaja menyumbang kepada persepsi itu bila membuat rumusan yang Umno kembali berkuasa hasil undian orang Melayu Pribumi.

Jika kita berfikir secara mudah, dengan hanya melihat kepada pola pengundian - Undi Bn berapa, undi PR berapa, ramai yang akan bersetuju bahawa Umno masih lagi popular.

Tapi saya tidak mahu lihat pemimpin2 Umno jadi BESAR KEPALA dan perasan bagus ! Seperti tajuk artikel saya kata - Tidak semua yang mengundi Umno kerana mereka mahukan Umno, jadi para penganalisis dan para pemimpin Umno please take note. Makanya saya ingin kembangkan pemikiran mudah diatas dengan membawa anda kembali kepada satu kenyataan favoret yang sering kita jumpa diblog2 'atas pagar' sebelum PRU13.

Kita akan undi BN bukan kerana BN yang Terbaik tapi kerana kita tidak ada pilihan yang lebih baik. Kerana Terpaksa

Kerana antara pilihan yang ada - antara BN dengan PR, BN kelihatan lebih baik berbanding PR. Bukan kerana kita mahu BN terus memerintah tapi kerana kita tidak mahu melihat PR memerintah. NO CHOICE / TIDAK ADA PILIHAN LAIN.

Nampak tak perbezaannya dengan kenyataan Umno masih lagi popular ?

Hasilnya sama, iaitu Umno BN menang sekali lagi. Tapi jangan salahtafsir kemenangan itu kerana Umno masih lagi popular. Umno tidak popular.

Satu lagi, ramai juga yang mengundi Umno kerana mahu melihat Umno menang BUKAN bermakna ramai yang menyokong kepimpinan yang Umno ada sekarang. Mereka ini sokong PARTI UMNO bukan Pemimpin Umno.

Jadi sekali lagi, pemimpin2 Umno yang ada sekarang - JANGAN PERASAN LEBIH2 OK.

Terus terang saya cakap, Satu je sebab kalau pun saya masih mahu terus aktif menulis adalah untuk mengkritik pemimpin2 Umno yang Liberal, yang tidak ada semangat Melayu, dan tolong pastikan mereka ini tidak mendapat sokongan sempena PAU hujung tahun ini.

Pemimpin2 Umno secara otomatik akan menjadi pemimpin2 negara ....seperti Najib selaku Presiden Umno secara otomatik menjadi PM. Hujah yang kuat juga menyokong KJ menyandang jawatan Menteri kerana pangkatnya dalam Umno selaku Ketua Pemuda. Begitu juga pemimpin2 negara yang lain.....

Jika benar itu hujahnya, bagaimana kalau nanti mereka ini tewas dalam mempertahankan kedudukan dalam parti nanti ? Apakah mereka akan rela letak jawatan kabinet secara gentleman atau terpaksa ditukar oleh PM ?


Ah Jib Gor ! Ah Jib Gor ! - SUDAHLAH Najib, BERUBAHLAH! 

"MAKE PONG kena MAIN dengan  Kafirun"



PEKAN - Barisan Nasional (BN) perlu melakukan perubahan daripada segi strategi, pendekatan, pembaharuan program dan lebih pragmatik untuk terus kekal relevan pada pilihan raya umum ke-14 nanti, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. ....... BLA BLA BLA - SINAR

KAFIRUN - Mereka akan patuk berkali-kali dalam lubang yg sama

Bodeeeeek lagi ! Kenapa bila saya baca ayat diatas membawa makna seolah Najib akan TERUS LEBIH LIBERAL ?

Apa itu pendekatan PRAKMATIK ?  Prakmatik - Pendekatan REALISTIK.

Apakah REALITInya sosio politik kita ? Mengambil REALITI keadaan semasa, apakah pendekatan PRAKMATIK yang sebenar ?

Mengambilkira sentimen perkauman yang semakin terasa ketika ini, apakah pendekatan PRAKMATIK yang sebenar ?  Terus mengLIBERALkan segalanya supaya orang Cina akan kembali sokong Umno BN ?

Masalah sebenarnya adalah MINDA orang Cina sekarang ini yang terlalu memikirkan KECINAAN. Apa yang perlu adalah langkah yang mampu UBAH minda dan cara orang Cina berfikir. 

Buatlah apajua perubahan kearah BODEK kaum Cina tapi kalau kita terus biarkan orang Cina hidup berasingan dalam kelompok mereka tanpa ada keperluan untuk mereka berintegrasi, selagi itulah keadaan tidak akan berubah.

Perlu satu POLITICAL WILL yang kuat untuk melaksanakan proses Perpaduan yang sebenar. Kerana ia pastinya menerima tentangan yang kuat diperingkat permulaan.

Sekarang inilah MASA YANG TERBAIK untuk melaksanakan segala program BASUH MINDA cina ini. Dalam keadaan lebih 90% orang cina telah MENOLAK Ah Jib Gor dan Umno BN, apalagi yang perlu ditakutkan ?

Tidakkah sokongan orang Melayu Pribumi lah yang telah memenangkan UMNO BN ?

TIDAKKAH SOKONGAN ORANG MELAYU PRIBUMI LAH YANG TELAH MEMENANGKAN UMNO BN ?

Saya ulang lagi - TIDAKKAH SOKONGAN ORANG MELAYU PRIBUMI LAH YANG TELAH MEMENANGKAN UMNO BN ?

Graf sokongan Cina kepada Umno BN adalah yang paling RENDAH dalam sejarah dan ia tidak boleh jatuh lebih rendah lagi ..... hanya naik ke atas saja. Dan kalau pun cina masih tidak sokong Umno BN pada PRU14, percayalah Umno BN masih mampu menang dengan SOKONGAN MELAYU PRIBUMI !

Itupun kalau AH JIB GOR mahu bersikap PRAKMATIK yang sebenar ...... bukan Prakmatik mengikut tafsiran LIBERAL beliau.

Graf sokongan orang cina tidak boleh turun lebih rendah lagi sebab ia dah sehabis rendah. Hanya yang ada adalah graf itu NAIK. 

Dan GRAF itu akan NAIK atas kesedaran mereka atau kita akan buat mereka sedar.


"Dalam demokrasi terbuka, mustahil bagi kita untuk dapatkan sokongan 100 peratus tetapi kalau ada kesungguhan, ikhlas, berdiri atas kebenaran, rakyat akan sokong kita akhirnya,"

Nah ....sekali lagi, kenapa saya tidak terasa KEINSAFAN pada kenyataan Najib diatas....... Tidak ada KESEDARAN pada Najib yang Umno BN menang sebab orang Melayu Pribumi lah yang sokong. Dan orang Melayu Pribumi sokong bukan sebab Najib atau pemimpin2 Umno yang ada TAPI sebab orang Melayu Pribumi TIDAK PUNYA PILIHAN LAIN YANG LEBIH BAIK.


Umno BN menang BUKAN kerana undi mereka yang memanggil Najib dengan panggilan Ah Jib Gor !

HAPUSKAN SEKOLAH VERNAKULAR, Mulakan proses PERPADUAN rakyat MALAYSIA dari SEKARANG. 

Ia akan memakan masa tapi percayalah, orang Melayu Pribumi akan tetap beri sokongan kepada Umno BN untuk terus berkuasa hinggalah tiba masanya GENERASI BARU Cina pula ikut sama beri sokongan.

Jika generasi Cina sekarang tidak mahu sokong - PEDULIKAN MEREKA. 

Kita perlu berubah dari sekarang .... demi masa depan MALAYSIA yang harmoni, tanpa polarisasi kaum.... Masanya untuk bertindak adalah SEKARANG.... apakah Najib BERANI BERTINDAK ?

AMUKANMELAYU - aku makan belacan....fikiran amukanmelayu juga fikiran belacan.  Amukanmelayu tak peculi.....gantikan dan tambah Simpanan Melayu, gantikan PTPTN untuk budak Islamelayu dengan biasiswa, gunakan kelender Islam, semua papan tanda dan surat menyurat rasmi dalam tulisan jawi, mata pelajaran ISLAM adalah wajib, HUDUD di laksanakan segera, semua kegiatan haram dan perniagaan yang haram perlu di ubah dalam tempoh 4 tahun dari sekarang. Dua IC(1. Warga/Rakyat Di Raja. 2. Warga/Rakyat Malaysia Luar Negara - Pendatang Cina dan India)