,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Thursday 30 May 2013

RESIS - MASIH LAGI NAK AMBIL HATI CINA....CISSSSS!!!!!!!


Jika Guru Cina RASIS ini ! Buat apa pun tak apa, Jika Guru Melayu Dah lama kena dah......

POH KIM THYE - Cikgu DAP

Minta pihak berkuasa SIASAT dan BERTINDAK dengan SEGERA kes Guru Cina RASIS ini. Kepada orang Melayu semua ...... sekiranya Guru terbabit adalah orang Melayu dan dituduh mengeluarkan kata2 berunsur perkauman kepada murid Cina, anda rasa apakah reaksi orang Cina dan Ngo dan politikus mereka ? NAH, KITA LAKUKAN YANG SAMA !


Pada sekitar beberapa bulan sebelum Pilihanraa PRU13 yang lepas, anak saya yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah di Tingkatan 2 Kelas RK2 telah beberapa kali meminta agar dipindahkan ke sekolah yang lain disebabkan oleh seorang Guru P) Cina yang bernama POH KIM THYE. Guru ini terlalu bersikap perkauman sehingga menghasut pelajar Melayu untuk membenci kerajaan, diantara perkataannya -

1 . Kerajaan BODOH
2 . Kerajaan LEMBU
3 . Kerajaan BABI sebab diketuai oleh orang Melayu

Guru ini juga sudah terbiasa memangil pelajar Melayu dengan panggilan 'Melayu Bodoh', 'Melayu Babi', 'Melayu Bangang', 'Melayu Sial' dan 'Melayu Pukimak'. 

Perkara ini berlarutan hingga 23/5/2013 jam 4 petang telah memarahi anak saya dengan bertindak menonjol kepala. Budaya menonjol kepala pelajar dan memaki hamun pelajar bukan lagi perkara asing bagi guru ini. Dan begitu juga terhadap pelajar berbangsa India tetapi dengan pelajar Cina, Guru ini mengajar dengan cara amat berlainan sekali. Sekiranya pelajar Cina bertanya, Guru ini akan memberi penerangan dengan baik sekali. 

Sebagai warga pendidik terutama sekali di SMKGP, sepatutnya sifat demikian tidak perlu ada dalam jiwa seorang Guru. Oleh sebab demikian saya membuat laporan Polis supaya pihak Polis dan juga pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dapat menjalankan siasatan segera dan mengambil tindakan tegas terhadap POH KIM THYE kerana saya kuatir masa depan anak saya rosak disebabkan ada seorang Guru yang tidak bertamadun, tidak beradab terhadap orang Melayu.


PERHATIKAN JIKA TERKENA KEPADA CIKGU MELAYU

 Berita Harian Online
www.bharian.com.my
Oleh Azrina Ahzan dan Sazarina Shahrim
bhnews@bharian.com.my
2010/08/21

Jawatankuasa kumpul fakta sebelum ambil tindakan

PUTRAJAYA: Pengetua sebuah sekolah menengah di Kulai, Johor yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman pada sambutan perayaan bulan kemerdekaan sekolah itu, 12 Ogos lalu diberikan cuti sementara sehingga jawatankuasa yang ditubuhkan Kementerian Pelajaran selesai menjalankan siasatan kejadian berkenaan.

Sehubungan itu, katanya, satu jawatankuasa ditubuhkan bagi menyiasat kes itu, diketuai Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementerian Pelajaran, Rosli Mohamed untuk mengumpul fakta berikutan wujud pelbagai maklumat mengenai kejadian terbabit.

“Sebarang tindakan terhadap pengetua itu hanya akan ditentukan selepas laporan terperinci jawatankuasa diterima. Bagi pihak kementerian, kita perlu berlaku adil sebelum mengambil sebarang langkah susulan,” katanya kepada media selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pembangunan Modal Insan, di sini semalam.

Muhyiddin yang menyerahkan kepada polis untuk menyiasat laporan dibuat beberapa pihak terhadap pengetua berkenaan, berkata sebarang tindakan yang perlu diambil ke atas pengetua itu selepas ini adalah tertakluk kepada peraturan dan peruntukan undang-undang.

Sebelum ini, media melaporkan pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra itu didakwa menyampaikan ucapan berbaur perkauman dan menghina kaum India dan Cina, tetapi Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, kelmarin dilaporkan berkata insiden itu hanyalah salah faham dan sudah diselesaikan.
Mengenai mesyuarat pembangunan modal insan, Timbalan Perdana Menteri berkata, satu Jawatankuasa Induk Pembangunan Pembelajaran Sepanjang Hayat peringkat kebangsaan ditubuhkan dalam usaha meningkatkan keupayaan modal insan negara melalui inisiatif di bawah Kementerian Pengajian Tinggi.

Inisiatif itu, katanya, akan melaksanakan pelbagai program mengikut Pelan Induk Pembangunan Pembelajaran Sepanjang Hayat (2010-2020) selaras dengan hasrat kerajaan menjadikan konsep pembelajaran itu sebagai tiang ketiga pendidikan negara yang turut memerlukan peranan aktif sektor swasta.

Beliau berkata, jawatankuasa terbabit juga bersetuju dengan penubuhan Lembaga Teknologis Malaysia bagi mengiktiraf tenaga kerja terlatih dan menerima pakai Pelan Tindakan Pembangunan Modal Insan Industri Kreatif Negara
_________________________

Saya rasa ini bukan pertama kali insiden serupa ini berlaku. Cuma sama ada isu itu mendapat liputan akhbar atau tidak. Mungkin bagi sekolah yang 40% pelajarnya bukan Melayu, isu sebegini dan seumpama dengannya akan cepat tersebar dan seterusnya menjemput pengamal media campur tangan. Malah isu sebegini akan terus berlaku apabila mana-mana kaum tidak menghormati kaum yang lain. Justeru, apabila perasaan marah telah meluap-luap... apa-apa juga kelemahan atau pekung kaum yang lain akan digunakan sebagai senjata bagi "menikam" mereka.

Jika diteliti trend yang berlaku sejak mutakhir ini, isu peprpaduan semakin hangat diperkatakan. Bahkan isu tersebut seperti api dalam sekam... sentiasa merebak. Sesekali muncul menjadi api... Justeru, sampai bila dan apa kesudahannya episod isu perkauman akan berlanjutan di negara kita? Sampai berulang sekali lagi kah episod hitam 13 Mei 1969 kah baru reda?

Sebagai rakyat marhaien seperti saya, tiada banyak upaya untuk mengatasi masalah ini. Sekadar menyatakan beberapa idea untuk dikongsi dengan rakan-rakan pembaca.
  1. Jahilnya rakyat Malaysia dengan sejarah negara. Selepas pakatan murni (kontrak sosial) dimeterai antara 3 kaum terbesar di negara kita untuk mencapai kemerdekaan, dua perkara perlu difahami dengan jelas. Iaitu berkaitan perkara 153 perlembagaan berkaitan dengan hak keistimewaan Melayu dan perkara 14 berkaitan dengan kewarganegaraan atau kerakyatan. Boleh dikatakan wujudnya perkara 153 itu disebab wujudnya perkara 14. Iaitu, apabila orang-orang melayu menerima kaum bukan Melayu sebagai rakyat di Tanah Melayu, maka bagi menjamin orang-orang Melayu agar tidak merempat di bumi sendiri maka beberapa hak keistimewaan orang Melayu diwujudkan dalam perlembagaan. Jadi, selepas itu... sepatutnya setiap kaum menjaga kontrak tersebut dengan rapi agar jangan ada mana-mana pihak dalam mana-mana generasi sehingga kiamat mempersoalkan kedua-dua perkara tersebut. Jika berlaku juga... dan tidak segera diredakan... maka terjadilah seumpama peristiwa 13 Mei 1969.
  2. Dasar pendidikan negara yang sedia ada juga berperanan menjadikan rakyat tidak faham sejarah negara. Kebanyakan topik yang sensitif tidak diajar dalam bilik darjah. Mana ada dari ting katan1 hingga tingkatan 6, membincangkan peristiwa 13 Mei! Sehinggakan ada yang ingat tarikh tersebut adalah hari perayaan! Keadaan ini akan lebih bahaya apabila generasi yang pernah melalui peristiwa tersebut telah tiada. Sementelahan pula, peristiwa tersebut tidak berlaku secara meluas. Ia berlaku di beberapa buah bandar besar seperti Kuala Lumpur.
  3. Mengapa tidak didedahkan aspek-aspek penting dalam perlembagaan negara kepada para pelajar sekolah? Katanya, melentur buluh biarlah dari rebungnya...
  4. Sistem persekolahan vernakular sekarang ini patut dihapuskan. Sampai bila kita hendak biarkan sistem pendidikan negara berteraskan perkauman terutama di peringkat sekolah rendah. Di situlah semangat perkauman diapi-apikan. Terutama di sekolah jenis kebangsaan. Sehingga apa-apa juga dasar tempelan untuk menambah baik perpaduan negara gagal. Sebagai contoh, sekolah wawasan. Apa sudah jadi dengan sekolah wawasan? Berenti setakat enam buah sekolah dan itupun kita tidak dihebahkan dengan berita-berita yang berlaku di sekolah-sekolah tersebut.
Sekian adanya...

Amukanmelayu - ini tidak adil......penguatkuasaan hanya pada Melayu....