,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Saturday 18 May 2013

TUGAS PERTAMA ZAHID - AMARAN SAJA ATAU AMARAN KERAS ATAU TINDAKAN? KAMI MENUNGGU


KOO HAM SUDAH SELAYAKNYA DI LUCUTKAN KERAAYATAN

 Ngeh KMU 


Kandungan dalam Kontrak Sosial
Antara isu yang terkandung dalam kontrak sosial adalah Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, Agama Islam sebagai Agama Persekutuan, Hak Keistimewaan Orang Melayu, Kedaulatan Rajaraja dan Sultan Melayu serta taraf kerakyatan melalalui Prinsip ‘Jus Soli’.
Perlembagaan Persekutuan 1957 Perkara 152 menjadikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Ini bertujuan untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dengan diwajibkan di semua jenis pusat pendidikan. Ini merupakan salah satu langkah untuk mencapai perpaduan negara. Pada masa yang sama, Dewan Bahasa dan Pustaka telah ditubuhkan untuk memajukan Bahasa Melayu serta menggalakkan penggunaannya.
Minggu Bahasa Melayu dan Bulan Bahasa Melayu dilancarkan dalam tahun 1960, melalui cogan kata “Bahasa Jiwa Bangsa”. Akta Bahasa Kebangsaan 1967 menetapkan bahawa Bahasa Melayu hendaklah digunakan dalam semua urusan rasmi. Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri boleh menggunakan bahasa Inggeris di dalam Dewan dengan kebenaran Yang Di Pertua Dewan. Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan bahasa Inggeris selepas 10 tahun merdeka. Sebagai mercu kejayaan dalam usaha mendaulatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara, Universiti Kebangsaan Malaysia telah ditubuhkan pada 1970. Kesemua sekolah di Malaysia menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan merupakan satu subjek wajib bermula dari tahun 1982.
Manakala dalam Perkara 3 (1) pula, Agama Islam merupakan agama persekutuan. Walaubagaimanapun, ini bukanlah bermaksud negara ini mengamalkan sistem teokrasi. Rakyat Malaysia yang lain masih bebas menganut agama yang lain dan merayakan perayaan masing-masing. Mereka juga bebas untuk mengamalkan adat dan tradisi agama masing-masing.
Ketiga, prinsip kerakyatan secara ‘jus soli’ telah diperkenalkan semasa rancangan Malayan Union diperkenalkan di Tanah Melayu iaitu kaum Cina dan India yang dilahirkan di Tanah Melayu merupakan warganegaranya. Tetapi dengan adanya Perlembagaan, kerakyatan Jus Soli telah diperketatkan. Antara syarat itu ialah penduduk bukan Melayu mesti tinggal di PTM (Persekutuan Tanah Melayu) tidak kurang daripada 10 tahun. Kedua-dua ibubapanya adalah warganegara PTM. Mereka hendaklah mengaku taat setia terhadap Tanah Melayu dan menganggap negara ini sebagai tanah tempat tumpah darahnya. Selain itu, bermula tahun 1958, mereka juga perlu fasih bertutur dalam bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris. Selain itu, kedudukan raja sebagai ketua negeri dan ketua agama Islam diiktiraf.
Selain itu, prinsip ‘Kesetiaan kepada Raja’ telah dimasukkan ke dalam Rukunegara yang merupakan idealogi nasional telah mengkukuhkan lagi kedudukan raja-raja di Malaysia. Di samping itu, satu pindaan telah ditubuhkan iaitu Akta Hasutan 1948. Ia bertujuan untuk melarang soalan mengenai hak, taraf kedudukan, hak istimewa, kedaulatan raja yang dilindungi oleh perlembagaan ke atas bahasa kebangsaan, kewarganegaraan, hak istimewa orang Melayu dan kuasa pemerintahan raja-raja.
Seterusnya, kedudukan hak istimewa orang Melayu bukanlah merupakan sesuatu yang baru. Perkara ini ialah merupakan perkara utama yang diperjuangkan oleh golonganorang Melayu sejak sebelum merdeka lagi. Perkara ini telah dimaktubkan didalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948. Ia bertujuan untuk menjaga hak orang Melayu sebagai penduduk asal Tanah Melayu dan mempertingkatkan kemajuan orang Melayu yang telah ketinggalan dalam semua bidang kehidupan supaya setaraf dengan kaum bukan Melayu yang lebih maju. Ini dapat mendekatkan jurang perbezaan di antara kaum terutamanya kaum Cina dengan kaum Melayu yang terpisah sejak kedatangan British di Tanah Melayu.
                           
Sebuah akta yang membolehkan penahanan seseorang tanpa bicara telah diperkenalkan selepas peristiwa 13 Mei 1969 yang dikenali sebagai Akta Keselamatan Dalam Negeri. Penahanan seseorang tanpa bicara boleh dilaksanakan jika ia merupakan langkah yang terbaik demi untuk kesejahteraan dan keselamatan Malaysia. Kesalahan seperti menggugat keselamatan dan ketenteraman Negara dengan mempersoalkan kontrak sosial boleh ditahan di bawah akta ini. Namun begitu, penahanan tersebut tidak boleh dilakukan secara sesuka hati.
Beberapa syarat perlu dipenuhi sebelum penahanan itu disahkan. Di antara syarat-syarat tersebut ialah:
i. Seseorang yang ditahan hendaklah diberitahu sebab-sebab dia ditahan dan berhak mengemukakan hujah-hujah menentang penahanannya itu dengan mengemukakan kenyataan melainkan kenyataan itu dianggap membahayakan kepentingan negara.
ii. Seseorang warganegara tidak boleh ditahan lebih dari 3 bulan melainkan penahanannya telah disyorkan oleh Yang Di-Pertuan Agong oleh satu badan penasihat. Badan penasihat itu akan mendengar hujah-hujah yang dikemukakan oleh warganegara yang ditahan itu sebelum mensyorkannya.
iii. Badan tersebut haruslah terdiri daripada seorang pengerusi dan 2 orang ahli biasa. Pengerusi itu haruslah layak iaitu merupakan hakim dan perlantikan ahli badan itu dibuat oleh Yang Di-Pertuan Agong. Perbicaraan bagi pesalah ini berlainan kerana perbicaraan adalah jenis tertutup.
Di samping itu, rintitan sejarah kontrak sosial ini mesti didedahkan, diperturunkan, dipelajari dan dihayati oleh setiap lapisan masyarakat, terutama generasi muda daripada kalangan anak-anak Melayu, Cina dan India. Mereka mesti memahami dan menghargai apa yang tersirat dan yang tersurat dalam kontrak sosial itu. Hal ini amat penting kerana kontrak sosial dapat diertikan sebagai resipi kehidupan masyarakat Malaysia yang bersatu padu, aman makmur dan harmoni. Sebagai kesimpulan, kontrak sosial adalah satu formula mewujudkan satu cara hidup yang dinamik, aman dan terus membangun melalui perpaduan dalam kepelbagaian berasaskan prinsip berkongsi, bekerjsama, toleransi dan bersatu padu
Ngeh Koo Ham kepala komunis Perak yang sangat biadap dan kurang ajar, sekali lagi menunjukkan betapa besarnya ingsang BABI-BABI DAP yang bermata sepet. Pengerusi BABI-BABI DAP Perak itu dengan selamba katak memperlekehkan kedudukan Sultan Melayu apabila memperolokkan MCA yang akhirnya terpaksa akur dengan titah Sultan Johor yang mahukan wakil kaum Cina dalam barisan Exco Negeri Johor.
Kata Ngeh Koo Ham, kalau sebelum ini, MCA menjadi budak UMNO tetapi kali ini, MCA menjadi budak untuk Sultan Johor pula. MCA langsung tidak melawan apabila Sultan Johor menitahkan agar wakil MCA dimasukkan dalam senarai Exco negeri biarpun pada awalnya MCA membuat keputusan untuk tidak menerima sebarang tawaran jawatan untuk Kabinet mahupun Exco negeri.
Hina sungguh Melayu dan rajanya kepada Ngeh Koo Ham meskipun dia perlu menghadap DYMM Yang Di-Pertuan Agong untuk membaca ikrar dan akujanji sebagai Ahli Dewan Rakyat. Bagi Koo Ham dan BABI seangkatan dengannya beranggapan bahawa Sultan-Sultan Melayu hanyalah lembu dalam balang kaca.
Sebab itulah dengan mudahnya Koo Ham boleh menyatakan perasaan bencinya kepada Sultan Melayu dengan sejujur-jujurnya.
Bodoh sungguh Koo Ham ini.... Dia sepatutnya sudah pun berambus keluar dari Malaysia yang mana ketua negara ini adalah Raja Melayu. Mungkin ada baiknya kalau dia bertukar kewarganegaraan dan tidak lagi perlu berhadapan dengan Raja Melayu atau orang Melayu yang amat dibencinya. Anehnya dia masih tinggal di negara ini bahkan menjadi wakil rakyat pula walaupun dia begitu membenci Melayu dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan Melayu!


Kerana Memahani Kontrek Sosial MCA di tuduh Bacul


Oleh Zul Rawi
Pencapaian cemerlang parti ‘ultra kiasu’ DAP pada pilihanraya umum yang lalu telah menyebabkan pimpinan mereka semakin biadap dan kurang ajar. Mereka bukan sahaja sering mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman, malah ada ketikanya dilihat cuba bertindak melampaui batas dengan kenyataan hasutan, provokasi dan menghina.
Terbaru Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham dilihat sekali lagi cuba bermain dengan api, apabila mengeluarkan kenyataan biadap yang menghina institusi Diraja Johor apabila menyifatkan MCA sebagai tunduk kepada Sultan. Kenyataan yang dikeluarkan melalui twitternya pada 15 Mei yang lalu secara jelas cuba menyerang institusi Diraja itu.
“MCA (sebelum) tunduk kepada Umno, kini tunduk kepada Sultan? MCA tidak boleh membuat apa-apa pendirian sendiri? Bagaimana untuk mewakili rakyat?” katanya.
Kenyataan tersebut dipercayai merujuk kepada tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulai Sebatang, Datuk Tee Siew Kiong yang menerima perlantikan jawatan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Johor baru-baru ini.
Pada 29 April 2011, MCA dalam satu Majlis Mesyuarat Presiden di Melaka membuat keputusan sebulat suara untuk tidak menerima sebarang jawatan di peringkat Pusat dan negeri jika parti itu gagal meraih sokongan masyarakat Cina dalam PRU-13.
Ekoran keputusan PRU-13 yang jelas memperlihatkan kegagalan MCA untuk meraih sokongan dari masyarakat cina, MCA memutuskan untuk menolak sebarang jawatan baik di peringkat pusat mahupun negeri. Mungkin kerana malu dengan prestasi buruk itu, ada dikalangan pimpinan MCA yang mengambil keputusan untuk meletak jawatan dalam kerajaan negeri termasuk di peringkat pihak berkuasa tempatan (PBT) daerah dan kampung.
Namun keputusan parti yang mewakili suara masyarakat Cina itu ditolak oleh Sultan Johor apabila menitahkan mahu masyarakat Cina diwakili di dalam barisan Exco bagi mengukuhkan perpaduan kaum. Akur dengan titah tersebut Siew Kiong menerima perlantikan tersebut.
“Ia adalah titah Tuanku, maka saya perlu menerimanya. Saya juga wakil MCA dan juga anak Johor, saya tiada pilihan lain,” katanya selepas Majlis Angkat Sumpah Menteri Besar dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri baru-baru ini.
Ketika diminta mengulas mengenai perkara itu, Presidennya, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata, pelantikan Siew Kiong adalah atas titah dan perkenan Sultan Johor yang mempunyai kuasa untuk berbuat demikian. Pelantikan Siew Kiong merupakan aspirasi Sultan untuk mempunyai perwakilan Cina dalam kerajaan negeri.
“Hanya Sultan memiliki kuasa dalam melantik ahli Exco kerajaan negeri Johor kerana keunikan Perlembagaan negeri tersebut,” katanya.
Persoalanya, mengapakah Koo Ham cuba mempertikaikan keputusan tersebut? Sedangkan Sultan Johor secara jelas bertitah ia bertujuan untuk mengukuhkan perpaduan kaum di negeri itu. Malah MCA sendiri telah menjelaskan penerimaan jawatan tersebut dibuat kerana akur dengan titah Sultan.
Kesimpulannya, DAP selaku parti ‘ultra kiasu’ memang sengaja membangkitkan isu-isu yang sensitif dan berbaur perkauman bagi menarik kebencian rakyat. Dan menurut rekod, perbuatan sumpama ini bukan kali pertama dilakukan.


AMUKANMELAYU - Tidak memahami budaya tempatan dan tidak menghormati KHALIFAH, adakah KAFIRUN ini layak bergelar Raayat Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Yang di Pertuan Agung? Hanya pada Islamelayu ada jawapanya.