,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 14 January 2014

ORANG TUA ITU MELAYU


Photo: Ni songkok puteh tinggi yg depa duk geram tu.....Pai Nai....Man oiiiii....pai Natoi ka? Bersama Pakcik Bakar yg dah uzur....di Kg. Tebing....sin 

ORANG TUA ITU MELAYU


Dalam kerendahan hati...
ada ketinggian budi,
Dalam kemiskinan harta...
ada kekayaan jiwa,

Dalam kelembutan lidah ada juga keterlanjuran kata. 
Dalam gurau & senda tentu ada khilaf & dosa. 
MOHON AMPUN & MAAF DI ATAS SEGALANYA…
Selamat Hari Raya Aidilfitri..Moga silaturahim diberkati Allah.

Ada sekeping kad belum di baca
Dah masuk tahun kedua
Tersepit di celah surat-surat lama
Bila ku baca ini jadinya
Kenangan lampau datang menjelma

12 rabiulawal pagi yang cerah
Kampung Tebing yang basah
Hanya aku dan dia
Ada pangking tempat bertenggek melepas lelah
Dailognya dalam Bahasa Siam
Aku kurang bercakap banyak yang diam
 
Melayu itu mudah
Siam dan benggali juga ada darah
Merah mengalir di urat dan saraf
Dia Melayu bukan Siam
 
Aku hanya kenal dia ada kopiah
Tiada beza Melayu dah Siam di Tanah Merah
Tiada pelat bila bersyuhadah
Dia Melayu macam Aku
Kad dah lama di kirim 
Maafkan Aku lambat di baca.......
 

 
KLIA 
Tok Aki Aji.