Isu Kalimah Allah: Paderi Lawrence Andrew: Ada Niat Tertentu: Tun Dr Mahathir
Kenyataan Andrew itu, menyebabkan kekecohan awal minggu lalu, apabila Jabatan Agama Islam Selangor mengambil 350 bible dalam bahasa melayu dan iban yang mengandungi perkataan Allah.
Sementara itu mantan Ketua Hakim negara Tun Hamid, memersoalkan mengapa hanya sekarang penganut katolik menggunakan kalimah Allah bagi merujuk Tuhan, sedangkan sejak 500 tahun lalu, semasa roman katolik menjajah Melaka, tidakpun penganut itu menggunakan kalimah Allah.
Terbongkar Rahsia Kenapa Kristian Bersungguh-Sungguh Mahu Gunakan Kalimah Allah !
Di Malaysia ketika ini masih terdapat kelompok umat Islam memandang remeh isu desakan orang bukan Islam untuk dibenarkan menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan ajaran agama mereka. Malah kelompok ‘liberalist’ dan ‘pluralist’ Islam ini menggesa pula umat Islam supaya tidak perlu khuatir jika bukan Islam dibenarkan menggunakan kalimah tersebut atas alasan kononnya gambaran ancaman kegelinciran akidah umat Islam adalah sebenarnya hanya datang dari orang Islam yang lemah iman semata-mata.
Majlis-majlis
agama Islam negeri sendiri juga telah bertindak memohon kebenaran untuk
mencelah dalam semakan kehakiman terhadap keputusan Hakim Mahkamah
Tinggi, Yang Arif Hakim Puan Lau Bee Lan pada 5 Mei 2009 yang telah
memberikan kebenaran kepada Archbishop of Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy
Pakiam untuk memohon bagi semakan penghakiman terhadap keputusan
Kementerian Dalam Negeri yang melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam
penerbitan mingguan “Herald - Catholic Weekly.
Pada
21 April 2008, Pakiam telah memohon semakan kehakiman kepada Mahkamah
Tinggi Kuala Lumpur untuk mencabar keputusan Kerajaan Malaysia yang
melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh Herald - The Catholic Weekly.
Beliau
kemudiannya mengemukakan semula permohonan baru pada 16 Februari 2009
selepas permohonan serupa sebelum itu telah dianggap bersifat akademik
berikutan tamatnya tempoh sah permit penerbitan itu pada 31 Disember
2008.
Archbishop
of Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur
ketika memohon semakan kehakiman untuk mencabar keputusan Kerajaan
Malaysia yang melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh Herald - The Catholic Weekly.
Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam
Malaysia kali ke-82 yang bersidang pada 5 hingga 7 Mei 2008 memutuskan
bahawa penggunaan kalimah Allah adalah khusus buat agama dan umat Islam
sahaja.2
Memang
kita mengetahui bahawa kalimah ‘Allah’ ini turut digunakan oleh bukan
Islam di negara-negara Arab dan negara jiran kita, Indonesia untuk
merujuk kepada Tuhan mereka, bahkan sebelum kehadiran risalah Islam yang
dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. lagi.
Walaupun
larangan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh bukan Islam ini tidak disebut
secara jelas dalam al-Quran dan al-Hadis, serta mana-mana kitab fiqh
muktabar namun tindakan menyekat penggunaan kalimah ‘Allah’ kepada bukan
Islam di negara ini sebenarnya menepati kehendak 'Siyasah Asy-Syar’iyyah'3.
Pihak berkuasa boleh berijtihad atas dasar ‘Masolih Mursalah’4 iaitu kemaslahatan-kemaslahatan yang tidak ada dalil mengakui dan menolaknya, dan ia menepati tuntutan ‘Maqasid Syariah’5 (tujuan syarak) iaitu ‘Hifzu ad-Din’ (memelihara agama).
Kita
juga amat menyedari bahawa di sana terdapat alasan yang amat munasabah
dan kukuh untuk mewujudkan kewaspadaan dalam isu ini kerana dapat
difahami penggunaan kalimah ‘Allah’ merupakan salah satu strategi
terancang oleh pihak gereja untuk menyebar luaskan agama Kristian di
Malaysia, dan di negara-negara bukan penutur jati Bahasa Arab dan
memurtadkan umat Islam terutama bagi mereka yang masih lemah akidah dan
pengamalan agama.
Ia dapat dibuktikan menerusi pendirian sebuah organisasi pendakyah Kristian, The People of the Book6 yang termuat dalam risalah strategi mereka. Walaupun mereka sendiri mengakui bahawa kalimah ‘Allah’ di dalam al-Quran tidak memiliki maksud yang sama dengan ‘God’ di dalam Bible, namun organisasi ini berpendapat penggunaannya amat berkesan untuk memurtadkan umat Islam sebagaimana telah dijelaskan oleh mereka seperti berikut:
“We believe that it can be very effective to use the Quran as a tool to share concepts that are familiar and acceptable to Muslims, and that support Biblical principles. There are many concepts that are very compatible with the Bible and there are other Quranic teachings that may actually be misunderstood by Christians and Muslims. Of course, the Holy Bible is the only and complete authority for everything pertaining to doctrine and lifestyle. We believe that it is perfectly acceptable to use the name Allah, both in the Bible that we use to minister to Muslims, as well as materials that we distribute. It is the translation of the word “God” in Arabic. Joshua Massey has written an excellent summary about this topic. This does not mean that Allah in the Qur’an is exactly the same as the God of the Bible.” 7
John Hultvall, seorang mubaligh Mission Covenant Church of Sweden yang
terlibat dalam misi pengembangan agama Kristian di Turkestan timur
(kini wilayah Xinjiang, China), sebuah kawasan berpenduduk majoriti
Islam, juga berpendapat bahawa walaupun penggunaan kalimah ‘Allah’
dipersoalkan dalam kalangan penganut-penganut Kristian sendiri,
mubaligh-mubaligh Kristian sentiasa menggunakannya dalam usaha mereka
memurtadkan umat Islam.
Hultvall, dalam kata pengantar bukunya, Mission and Revolution in Central Asiamenulis:
“It is questionable whether a description of mission work among Muslims should use the name of “Allah” and not “God”. Some Muslims mean that “Allah” should be translated by “God” in western languages. The missionaries always use the word “Allah” and this usage has been observed here too.” 8
Buku bertajuk The Camel: How Muslims Are Coming to Faith in Christ! karya
mubaligh Kristian, Kevin Greeson yang menjadi panduan kaedah bagi
memurtadkan umat Islam termasuk melalui penggunaan kalimah ‘Allah’.
Kaedah ‘The Camel’ dalam penyebaran agama Kristian kepada orang Islam, antaranya ialah penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada Tuhan agama Kristian.
Walaupun penggunaan kalimah ‘Allah’ ini dikritik dan kurang disenangi oleh kalangan pemimpin dan penganut agama tersebut sendiri namun disebabkan oleh muslihat terselindung yang mampu memberi manfaat kepada dakyah mereka, maka ia tidak dianggap sebagai sesuatu isu besar. Mereka menjadikan penggunaan kalimah ‘Allah’ ini sebagai suatu ‘jambatan’ untuk mendekati serta memurtadkan umat Islam di seluruh dunia.
Pengarah Misi untuk The Corpus Christi Baptist Association di Texas, Edd Jump mengakui keberkesanan kaedah ‘The Camel’ ini sekalipun dia secara peribadi tidak selesa dengan penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada Tuhan.
Seorang baptis Georgia seperti dilaporkan oleh portal The Christian Index, mendakwa kaedah ‘The Camel’ telah
menjadi pendekatan yang sangat berkesan sepertimana dapat disaksikan
terhadap umat Islam di Amerika Syarikat. Baptis itu berkata: “Sebahagian
orang menggunakan pendekatan ini dalam komuniti kita dalam perkara asas
harian dan mereka melihat tindak balas yang hebat.”
Sementara itu, Presiden The Christian Index IMB, Jerry Rankin dipetik sebagai berkata:
“What our missionaries are doing with ‘The Camel’ is much like what Paul did when he went to Athens. He saw an altar ‘To The Unknown God’ and stated, ‘him declare I unto you.’ In seeking to reach the Muslims, you start with where they are and with their worldview and bring them to the bridge, to the passage in the Qur’an that speaks of Isa (Jesus) and then take them to the gospels. Of course, the Bible is the inspired Word of God and you pray and trust the Holy Spirit to reveal the truth about Christ to them.” 9
Kita juga didedahkan dengan laporan cover story majalah Christianity Today dalam keluaran Februari 2011 yang bertajuk Muslims and the “Son of God”.10 Di mana laporan ini secara tidak langsung telah membongkar rahsia sebenar niat jahat pihak Kristian untuk “use religious vocabulary familiar to Muslims” (mengguna istilah-istilah agama yang biasa untuk umat Islam) supaya memudahkan kerja-kerja dakyah mereka.
Majalah berkala Kristian Evangelika, Christianity Today keluaran Februari 2011 telah memuatkan laporan cover story bertajuk Muslims and the “Son of God” turut menyentuh strategi penggunaan kalimah 'Allah' dalam penyebaran agama Kristian di kalangan umat Islam.
Walaupun sebahagian besar dari pihak paderi sendiri menentang usaha untuk mengguna istilah-istilah yang “familiar to Muslims”, dan mereka ini “…charge their colleagues with compromise that undermines belief in Jesus Christ”, namun kerana niat jahat mereka untuk mempengaruhi dan memurtadkan umat Islam, maka penggunaan istilah itu tetap diteruskan.
Dalam perbincangan di kalangan mereka yang melakukan kerja-kerja dakyah Kristian di negara-negara majoriti umat Islam tahun sebelumnya, telah diperakui bahawa usaha mengelirukan umat Islam dengan istilah-istilah ini telah berjaya dengan “many thousands of Muslims in this nation alone, then, had found faith in Jesus” (ribuan telah berjaya dimurtadkan).
“This nation” ini merujuk kepada sebuah negara Islam yang dirahsiakan namanya dari disiarkan dalam majalah tersebut. Mungkinkah negara tersebut ialah Malaysia?
Artikel tersebut juga memetik seorang missiologist (pakar dakyah mereka yang telah melakukan kerja-kerja ini di Asia dan Afrika sejak 1977 lagi) yang berkata “Missionaries can live in a Muslim culture for decades, blaming Muslims for being “resistant” to the gospel, when the problem actually lies with linguistic and cultural stumbling blocks”. Maka secara tidak langsungnya, kini mereka percaya bahawa mereka telah dapat melepasi satu “halangan” linguistik untuk kerja dakyah kepada umat Islam (di Malaysia).
Dan dia merumuskan “Once these are removed, many Muslims are quite open and interested in knowing more about Jesus”.
Kisah penggunaan istilah Allah juga disabitkan sebagai suatu kejayaan mereka untuk membuka minda umat Islam untuk menerima dan membaca Bible – “Muslims reading Scripture for the first time won’t immediately reject the Bible as foreign to their culture”.
Dengan itu, apa yang kita lihat berlaku di negara kita dengan usaha mereka mengguna istilah-istilah seperti kiblat, Kaabah, solat, dan beberapa lagi adalah di antara usaha mereka untuk “strategically changed particularly challenging phrases”.
Menurut tulisan itu lagi, mereka juga ada missionari khas untuk “discipling Muslims” dengan program latihan “teaches missionaries what Muslims believe so they can minister to them effectively”.
Oleh kerana itu, sedarlah mereka yang “memperjuangkan” kebebasan untuk mengguna istilah-istilah yang lazimnya digunakan oleh umat Islam di negara ini, bahawa bukannya kebebasan yang mereka cari tetapi usaha untuk memurtadkan umat Islam yang menjadi matlamat mereka.11
Mengapakah pihak Gereja Katolik tidak mahu menggunakan istilah Tuhan, ‘God’ atau ‘Lord’ dalam penerbitan mereka, sebaliknya mahu bertegas menggunakan kalimah Allah. Puak-puak ini sanggup untuk turun naik mahkamah hanya sekadar inginkan penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan mereka.12
Semoga dengan pendedahan ini dapat sedikit sebanyak menyedarkan umat Islam terutama kepada mereka yang masih keliru dengan agenda tersembunyi musuh Islam dalam penggunaan kalimah ‘Allah’ ini.
Ambillah peringatan Allah Taala dalam al-Quran seperti berikut:
“Orang
Yahudi dan Kristian tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepada
engkau (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut millah (agama) mereka
(yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka), "Sesungguhnya
petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Sesungguhnya
jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu
yang memberi) pengetahuan kepada engkau (tentang kebenaran), maka
tiadalah engkau akan peroleh daripada Allah (sesuatu pun) yang dapat
mengawal dan memberi pertolongan kepada engkau". [Surah al-Baqarah: 120]
[1] Akhbar Herald - The Catholic Weekly, pada
tahun 2009 berdepan masalah berikutan
larangan Kementerian Dalam Negeri
(KDN) untuk penerbitan edisi Bahasa Malaysianya
yang menggunakan
kalimah 'Allah' bagi merujuk kepada Tuhan dalam agama Kristian.
Pada
16 Februari 2009, Archbishop of Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam
sebagai
penerbit akhbar berkenaan telah mengemukakan permohonan baru
bagi mendapatkan
semakan semula penghakiman selepas permohonan serupa
pada 21 April 2008 dianggap
bersifat akademik berikutan tamatnya tempoh
sah permit penerbitan itu pada 31 Disember
2008.
Majlis
Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Majlis Agama Islam
Majlis Agama
Islam dan Adat MelayuTerengganu (MAIDAM), Majlis Agama
Islam Negeri Pulau Pinang
(MAIPP), Majlis Agama Islam Selangor (MAIS),
Majlis Agama Islam Negeri Kedah (MAIK),
Majlis Agama Islam Negeri Johor
(MAIJ), Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan
Persatuan Cina Muslim
Malaysia (MACMA) telah memohon sebagai pencelah dalam
semakan kehakiman
tersebut.
Bagaimanapun,
dalam penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31 Disember
2009
telah memutuskan bahawa larangan menyeluruh KDN berhubung penggunaan
kalimah 'Allah' adalah salah di sisi undang-undang.
Penghakiman tersebut mencetuskan siri serangan membakar beberapa gereja di seluruh
negara pada bulan berikutnya, kemudian digantung sementara menunggu
rayuan kerajaan
yang berhujah bahawa kalimah 'Allah'adalah eksklusif
kepada umat Islam.
[2] Fatwa rasmi oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai isu tuntutan penganut
Kristian terhadap penggunaan kalimah ‘Allah’ ini boleh dibaca di http://www.e-fatwa.gov.my
/fatwa-kebangsaan/isu-tuntutan-penganut-kristian-terhadap-penggunaan-kalimah-allah
[3] Perkataan ‘siyasah’ (سياسة) dari sudut bahasa bermaksud “mentadbir sesuatu perkara
dengan baik” atau “pemerintah mentadbir urusan rakyat”. Perkataan ‘syar‘iyyah’ (شرعية)
pula berasal dari perkataan ‘syari`at’ (شريعة) dalam Bahasa Arab, yang dalam penggunaan
biasanya diertikan sebagai “sumber air minum atau pembawaan yang jelas”.
Menurut sudut istilah, para fuqaha’ (ahli-ahli fiqh) pula mentakrifkan ‘Siyasah
Asy-Syar‘iyyah’ (السياسة الشرعية) sebagai “tindakan pemerintah terhadap sesuatu perkara
kerana
mendapatkan suatu kemaslahatan walaupun tindakan itu tidak mempunyai
dalil
pada juzu’nya.” Dalam penakrifan lain mereka berkata “menguruskan kemaslahatan
manusia dengan mengikut ketentuan syarak.”
Siyasah Asy-Syar`iyyah ialah ilmu yang membincangkan mengenai pentadbiran sesebuah
kerajaan Islam
yang terdiri daripada undang-undang dan sistem yang berasaskan kepada
asas-asas atau mentadbir urusan umum negara Islam dengan cara yang
membawa
kebaikan kepada manusia dan mengelakkan mereka daripada kemudharatan, tanpa
melanggar sempadan syarak dan asas-asas kulliah walaupun dalam perkara yang tidak
disepakati oleh ulama mujtahidin. [Abdul Wahab Khallaf: Siyasah Syar`iyyah Aw Nizam
al-Daulah Islamiyah Fu Syu Un al-Dusturiyah wa al-Kharijiyah wa al-Maliyah; Kaherah,
Dar al-Ansar. hlm.18]
[4] ‘Masolih Mursalah’ (المصالح المرسلة) dari segi bahasa bermaksud “suatu keadaan yang
sesuai untuk diadakanhukum
syarak kerana boleh mendatangkan kebaikan atau
menjauhkan daripada
keburukan.” Menurut istilah, ia bermaksud “membuat sesuatu hukum
dan
undang-undang yang baik dan berfaedah untuk kepentingan manusia dan
masyarakat
yang tidak ada sebarang nas untuk dijadikan bukti dan dasar
sama ada ia boleh
dilaksanakan, harus atau tidak boleh dilaksanakan.”
[Abdul Karim Zaidan. 1994. Al-Wajiz Fi
Usul al-Fiqh. Beirut: Muassasah al-Risalah. Cet 4. hlm. 237]
[5] ‘Maqasid’ merupakan matlamat yang ingin dicapai dalam melaksanakan
sesuatu. ‘Maqasid asy-Syariah’ (مقاصد الشريعة) merupakan matlamat atau objektif utama
yang diletakkan dalam mensyariatkan hukum. Terdapat 5 perkara asas dalam ‘Maqasid
Asy-Syariah’ dalam konteks perjuangan menegakkan agama hari ini iaitu:
(1) Memelihara agama, Hifzu ad-Din (حفظ الدين), (2) Memelihara nyawa, Hifzu an-Nafs
(حفظ النفس), (3) Memelihara akal, Hifzu al-Aqli(حفظ العقل), (4) Memelihara keturunan, Hifzu
an-Nasl (حفظ النسل), dan (5) Memelihara harta, Hifzual-Maal (حفظ المال).
[6] The People of the Book ialah sebuah organisasi yang giat menjalankan pengembangan
kepercayaan agama Kristian kepada umat Islam yang boleh bertutur dalam Bahasa
Sepanyol.
Sila rujuk
[7] The People Of The Book - Following Isa along the straight path, Strategy
Brochure. Risalah dakyah Kristianini boleh dimuat turun
[8] John Hultvall, Mission and Revolution in Central Asia, Preface by the Author 1981, hlm.
7. Tulisan ini boleh dimuat turundi http://www.missionskyrkan.se/Svenska-Missionskyrkan
/Aktuellt/Material/Mission-and-Revolution-
in-Central-Asia-by-John-Hultvall/
[9] Untuk pengetahuan lebih lanjut mengenai perkara ini, sila baca
di http://www.christianindex.org/3313.article.print
[10] Untuk membaca keseluruhan artikel tersebut, sila akses \
kepadaedisi online di http://www.christianitytoday.com/ct/2011/february/soncrescent.html
[11] Untuk kupasan asal artikel majalah Christianity Today, Februari 2011 bertajuk Muslims
and the “Son of God”, sila baca di http://membelaislam.wordpress.com/2011/04/21/kenapa-
tidak-boleh-dibenarkan-pihak-gereja-mengguna-istilah-"allah"-untuk-tuhan-jesus-mereka/
tersembunyi.html
AMUKANMELAYU - Aku membelasah UMNO bukan Aku benci pada UMNO dan
bila Aku membelasah PAS bukanya Aku membenci PAS, tengoklah di mana
hasilnya atas kebaikan yang kita hulurkan kepada mereka(KAFIRUN)?