,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday 5 January 2014

PENDEKAR SUFI - The Highlander Duncan "Nakhoda Bijaya"


Untold History : The Highlander Duncan "Nakhoda Bijaya" MacLeod II


Now..  prior to Hang Nadim.. ade lagi seorang yang direkodkan susah nak mati.. nicknamed "Naodabeague" or.. maybe Nakhoda Amuk.. or Nakhoda Bijasura etc. seperti yang dicatatkan dalam :
Pada 1509, dia merupakan salah seorang hulubalang Melaka yang menyerang Portuguese dan menawan kuncu-kunci Lopez De'Squera.. 
Pada 1511, armada Albuqueque dalam perjalanan menyerang semula Melaka dan membebaskan orang-orang Lopez De'Squera..  "Naodabeague" dihantar utk menyiasat ke Pasai, and armada Albuqueque juga singgah di Pasai utk mengambil bekalan.
"Naodabeague" bergegas kembali ke Melaka, tapi di kejar oleh Aires Pererra dan mereka berperang di tengah laut.
Di rekodkan :
Kapal Melaka ditawan oleh armada Albuquerque, ramai yang mati.. tapi.. "Naodabeague" ni tidak mati2 walaupun badannye ditembusi peluru dan mata pedang.
Tidak ada satu pun darah mengalir dari luka-luka yang dialami "Naodabeague" semasa ditangkap.. dia berhenti melawan bukan sebab luka.. tapi sebab penat.
So.. Portuguese striped semua baju-baju dia.. dan perhiasan dia... gile di tanggalkan GELANGnya.. yang bersalut emas sumbi tulang itu.. LALU.. mengalirkan darah dari luka2nya itu.. dan dia pun mati... mayatnya dicampak ke laut mcm Osama Ben Laden.. Al-Fatihah.
Albuquerque merasa takjub akan kesaktian Gelang hikmat tu... lalu dihadiahkan kepada Albuquerque...
Dan.. Albuquerque memakai gelang itu semasa berperang dengan Melaka. Hinggakan, kemengangan dia menawan Melaka adalah kerana Gelang hikmat itu.
HILANG
Gelang tersebut hilang dalam cerita "Untold History : Pulau Tikuses Puaka!!"


So.. disini ade konnection antara Nadoabeague.. dan.. Enrique De Malacca yang terkenal didunia ini.. .